اگر اجازه داشته باشیم که دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، اما تعداد محدودی باید در کلاس درس باشند مثلاً ۱۰ دانش آموز البته مساحت کلاس‌ها متفاوت است و یک کلاس با ۵ و کلاس دیگر با ۱۵ دانش‌آموز می‌تواند تشکیل شود، در این شرایط برای رعایت فاصله‌گذاری آن‌ها را در روز‌های هفته توزیع می‌کنیم.
کد خبر: ۸۸۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۸ 19 August 2020

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال تحصیلی باید کلاس‌ها حضوری تشکیل شود تا معلمان به شناخت برسند درباره حضور یک روز در میان دانش‌آموزان توضیح داد.

به گزارش تسنیم، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای آغاز سال تحصیلی چند اصل را در نظر گرفتیم و تلاش ما این است که این اصول را رعایت کنیم. اصل نخست این است که سلامت از حقوق مسلم افراد است به خصوص برای کودکان و افرادی که نیاز به مراقبت بیشتر دارند و ما نگران سلامتی آن‌ها هستیم بنابراین در هر تصمیمی که می‌گیریم به رعایت سلامت دانش‌آموزان توجه می‌کنیم.

وی افزود: اصل دوم آموزش است، آموزش حق جدی برای مردم است و وقفه در آموزش با اختلال‌های متعددی همراه است، نابرابری ایجاد می‌کند و فرصت‌های آینده افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد حتی ممکن است منجر به ترک تحصیل شود بخش مهمی از مراقبت‌هایی که دانش‌آموزان در دوره مدرسه می‌گیرند و اوقات آن‌ها غنی می‌شود با تعطیلی مدرسه حذف می‌شود و این منجر به آسیب‌های روانی به دانش‌آموزان خواهد شد بنابراین باید آموزش ادامه پیدا کند و آموزش تعطیل بردار نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید بگوییم که چطور می‌توانیم با حفظ سلامت بچه‌ها آموزش آن‌ها را هم در دستور کار قرار دهیم همچنین اصل سوم این است که هیچ چیز به ویژه در دوره ابتدایی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد به جهت اینکه کارکرد مدرسه فقط آموزش نیست. تعاملاتی که دانش‌آموزان با یکدیگر برقرار می‌کنند، ظرفیت‌های فرهنگی و فکری آن‌ها را توسعه می‌دهد، بازی‌هایی که دانش‌آموزان با یکدیگر می‌کنند همگی کارکرد تربیتی دارد.

در سال تحصیلی جدید باید کلاس‌ها تشکیل شود

حاجی میرزایی ادامه داد: سال گذشته که مدارس تعطیل شد دو سوم کار را به صورت حضوری انجام داده بودند و دانش‌آموزان و معلمان همدیگر را می‌شناختند و معلم از دانش‌آموزان ارزیابی داشت که کدام یک ضعیف‌تر هستند، امسال بر آموزش حضوری تکیه می‌کنیم تا شناخت به دست آید و معلم با دانش آموزان آشنا شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر قرار باشد این سه اصل را با یکدیگر را رعایت کنیم، نیاز است متناسب با وضعیتی که با آن مواجه می‌شویم، تصمیم بگیریم، گفت: یک اصل مهم دیگر داریم اینکه هیچ دانش‌آموزی به دلیل اینکه در فلان منطقه محروم زندگی می‌کند یا به اینترنت، ابزار هوشمند یا حتی تلویزیون دسترسی ندارند از آموزش محروم بماند.

وی افزود: مدیر مدرسه باید برای تک تک دانش آموزان طرح آموزشی داشته باشد به این صورت که در همان ابتدا مشخص کند کسانی که دسترسی به تلویزیون دارند یا به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند چه کسانی هستند، و بعد طراحی می‌کند که آموزش‌ها به چه طریقی انجام شود.

۳۵ درصد مدارس امکان آموزش حضوری دارند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطقی که دانش‌آموزان به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند غالباً مناطقی است که جمعیت دانش‌آموزی کم است، حدود ۳۵ درصد از مدارس در مناطقی هستند که تعداد دانش‌آموزان کمتر از ۵۰ نفر است و بیشتر ابتدایی است در این مناطق امکان آموزش حضوری وجود دارد.

حاجی میرزایی افزود: برخی مدارس در مناطقی هستند که دانش‌آموزان آن‌ها می‌توانند با فاصله حضور یافته و آموزش را به شیوه حضوری دریافت کنند. ۱۱۰ هزار مدرسه در تمام نقاط کشور داریم طبیعی است که شرایط متفاوتی دارند و هیچ دو مدرسه‌ای به لحاظ مساحت، دانش‌آموزان و تعداد آن‌ها شبیه نیستند بنابراین ما اصولی تعیین کردیم و اختیاراتی به مدرسه تفویض شد براین اساس شورای مدرسه متناسب با این اصول در باره وضعیت آموزشی دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرد.

نحوه حضور یک روز در میان دانش آموزان در مدرسه

وزیر آموزش و پرورش درباره حضور یک روز در میان دانش آموزان در مدارس متذکر شد: اگر اجازه داشته باشیم که دانش‌آموزان به مدرسه بیایند، اما تعداد محدودی باید در کلاس درس باشند مثلاً ۱۰ دانش آموز البته مساحت کلاس‌ها متفاوت است و یک کلاس با ۵ و کلاس دیگر با ۱۵ دانش‌آموز می‌تواند تشکیل شود، در این شرایط برای رعایت فاصله‌گذاری آن‌ها را در روز‌های هفته توزیع می‌کنیم.

وی درباره حمایت از معلمان برای آموزش مجازی گفت: باید از آن‌ها قدردانی کنم و یکی از برگ‌های درخشان آموزش و پرورش در دوره کرونا شکل گرفت. در این وزارتخانه نمی‌توانیم اغراق کنیم، چون به وسیله خانواده‌ها قضاوت می‌شویم باید بگویم برخی معلمان کار‌های درخور تقدیر و فداکارانه‌ای انجام دادند و وقت زیادی برای آموزش مجازی گذاشتند، معلمان وارد شرایطی شدند که تجربه‌ای نداشتند برای مثال معلمی با ۴۷ سال سابقه کار چقدر برای تدریس آنلاین تلاش می‌کرد یا معلمی که روی دیوار یخچال تدریس داشت. حتی یکی از مسئولان به من گفت، همسرم از صبح که بیدار می‌شود تا دیروقت درگیر آموزش مجازی دانش آموزان است در صورتی که اگر به مدرسه می‌رفت فقط در ساعات مدرسه آموزش را ارائه می‌کرد.

حقوق فرهنگیان از سال ۹۲ تاکنون ۵ برابر شده است

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های دولت این بود شرایط کار معلمان را بهتر کند و در چند زمینه اقدام کردیم. نخست وضعیت اجرای رتبه‌بندی است، رتبه بندی به این معناست که همه معلمان تجربه، صلاحیت حرفه‌ای و تخصص یکسان ندارند و حکم قانون این بود به تناسب صلاحیت و تخصص حرفه‌ای در رتبه‌های مختلف قرار بگیرند که این کار انجام شد و الان معلمان در ۵ رتبه توزیع شده‌اند و فردی که در رتبه ۵ است نسبت به معلمی که در رتبه ۳ است، حقوق بیشتری دریافت می‌کند. وقتی معلمان رتبه‌بندی شدند برای افزایش صلاحیت‌ها انگیزه پیدا می‌کنند و امتیازات مالی آن‌ها بیشتر می‌شود همچنین در فاصله سال ۹۲ تا به امروز حقوق فرهنگیان به طور متوسط نزدیک به ۵ برابر شده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: نمی‌خواهم رقم بگویم، چون برخی فرهنگیان گلایه می‌کنند که چرا می‌گویید، اما در مورد آموزش و پرورش علاوه بر افزایش هر ساله کارکنان دولت حدود ۲۳۰ درصد علاوه بر کارکنان دیگر افزایش حقوق داشتند و این به آن معنا نیست حقوق آن‌ها از بقیه کارمندان بالا زده است بلکه در آن حد متوسط هستند، اما یک عقب افتادگی حقوق که سال‌ها در مقایسه با سایر کارکنان دولت داشتند جبران شد.

امسال ۷۰ نفر در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین وضعیت استخدامی معلمان بیان کرد: در فاصله برنامه ششم که یک سال از آن باقی مانده است ۱۸۶ هزار نفر از فرهنگیان تبدیل وضعیت و استخدام شدند و در برنامه پنجم ۵۵ تا ۷۰ هزار نفر استخدام شدند و فقط امسال ۷۰ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام خواهند شد.

وی گفت: ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند، ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی از بین فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها جذب خواهند شد همچنین ۲۵ هزار نفر تبدیل وضعیت از میان آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق التدریس و خرید خدماتی‌ها که شروع کارشان قبل از سال ۹۱ بود، خواهیم داشت.

حاجی میرزایی بیان کرد: بعد از کنکور، آزمون استخدامی برگزار خواهد شد که توسط سازمان امور اداری و استخدامی فرآیند آن اطلاع رسانی می‌شود.

وی درباره مسکن فرهنگیان عنوان کرد: فراخوانی در سراسر کشور دادیم که هر فرهنگی شاغل و بازنشسته فاقد مسکن ثبت‌نام‌کند که ۳۲۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند و تا کنون ۷۵ هزار نفر واجد شرایط اعلام شدند و زوجین فرهنگی و زنان سرپرست خانوار در اولویت هستند. ۱۹۸۰۰ واحدمسکونی و شهر‌های آن معلوم شده است که عملیات احداث بین ۱۰ تا ۹۰ درصد جریان دارد.

حاجی میرزایی گفت: در جا‌هایی که ما زمین داریم آن را برای ساخت مسکن فرهنگیان ارائه می‌دهیم و اگر زمین نداشتیم وزارت مسکن آن را تأمین می‌کند و عملا قیمت زمین صفر محسوب می‌شود همچنین فرهنگیان می‌توانند وام متعارف را از بانک مسکن بگیرند و ما نیز یک وام قرض الحسنه با بهره کم تا سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم که به هر فرهنگی از طریق بانک ملی ارائه می‌شود، این وام نیاز به وثیقه ندارد و ما آن را تضمین می‌کنیم از حقوق کسر افراد کسر شده و طلب بانک ملی را بپردازیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه ظرفیت کشور‌ها در بحران‌ها معلوم می‌شود، متذکر شد: جامعه ما در برابر کرونا بسیار خوب ظاهر شد در هفته اول اسفند تعطیلی عمومی را اعلام کردیم و ۱۰ اسفند آموزش‌های تلویزیونی پخش و بیش از ۲۲۰۰ برنامه ارائه شد. یکی از ارکان‌های آموزش و پرورش نزدیکی خانه و مدرسه است و در کرونا توانستیم پیوند خانه و مدرسه را برقرار کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار