مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت:‌ حجم آب ذخیره شده در سدهای کوچری و ۱۵ خرداد به عنوان مهم‌ترین سدهای استان تا ابتدای هفته جاری ۲۸۱ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است.
کد خبر: ۸۸۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ 13 August 2020

به گزارش تابناک قم، احمد حاجی حسینی مسگر بیان کرد: تا ابتدای هفته جاری حجم آب ذخیره ‌شده درسد ۱۵ خرداد ۱۰۸.۵میلیون مترمکعب و سد کوچری ۱۷۲.۵ میلیون مترمکعب بوده‌است.

وی بیان کرد: دو سد ۱۵ خرداد و کوچری مهمترین سدهای تامین آب مورد نیاز استان دربخش‌های مختلف هستند و به همین دلیل وضعیت مناسب ذخیره آب در آن‌ها نقش مهمی در پایداری فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی قم دارد.

وی با اشاره به این که با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش میزان مصرف آب در میان شهروندان،‌ باید صرفه جویی بیش از گذشته مورد توجه باشد،‌ ادامه داد:‌ تامین منابع آبی برای قم دشوار و پرهزینه است و رعایت الگوی مصرف آب در این استان اهمیت زیادی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: کشاورزی از جمله مهمترین بخش‌هایی است که رعایت الگوی مصرف آب در آن باید مورد توجه بهره برداران باشد تا سهم آب تخصیص یافته به این حوزه مطابق استانداردهای تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.

حاجی حسینی مسگر همچنین با اشاره به تامین آب مورد نیاز بخش صنعت قم،‌گفت:‌ در بخش صنعت استان نیز باید الگوهای مورد نظر در مصرف آب رعایت و استفاده بهینه از آن مورد توجه باشد تا فعالیت‌های اقتصادی با سهمیه آب اختصاص یافته توسعه یابد.

سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه ۱۳۹۵ باهدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
برای تنظیم آب انتقال‌یافته از حوضه دز، در پایین‌دست سد گلپایگان، سد کوچری با ارتفاع ۷۳ متر از کف و ۹۶.۵ متر از پی، با حجم بدنه ۵.۲ میلیون مترمکعب و با حجم مخزن ۲۰۷ میلیون مترمکعب ساخته شد. آب ذخیره‌شده در سد کوچری توسط خط لوله ای به طول ۱۰۸ کیلومتر به تصفیه‌خانه «دودهک» و ازآنجا توسط خط لوله‌ای به طول ۷۲ کیلومتر به شهر قم می‌رسد.

سد ۱۵ خرداد در شمال شرقی شهرستان دلیجان و در فاصله ۵ کیلومتری آن قرار دارد، این سد با حداکثر ارتفاع از کف رودخانه ۳۰.۵۴ متر و ارتفاع از روی پی ۹۶ متر، طول تاج ۳۲۰ متر و عرض آن در تاج ۱۰ متر است.

حجم آب مفید آن ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد به‌وسیله آب‌های جاری الیگودرز لرستان تحت عنوان رودخانه قمرود تغذیه می‌شود.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم قرار دارد، بخش کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم  ۳۰ کیلومتر است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار