برخی برای تعطیلات آخر هفته منتهی به عید غدیر بار سفر بسته‌اند، در حالی که کرونای مرگبار در جاده‌ها انتظار مسافران را می‌کشد.
کد خبر: ۸۸۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 05 August 2020

به گزارش  تابناک سمنان: کرونا همچنان در حال تاخت و تاز است و روزانه بیش از ۲۰۰ قربانی می‌گیرد، ویروسی که چموش‌تر و سرعت انتقالش تا ۱۰ برابر بیشتر شده است.

کرونا حالا رویا‌های تابستانی مردم ایران را نقش بر آب کرده است، بسیاری از ما فکر می‌کردیم کرونا در تابستان ضعیف‌تر خواهد شد و می‌توان بعد از چند ماه خانه نشینی بار سفر بست و حال و هوایی عوض کرد، اما بر خلاف پیش بینی‌ها ویروس کرونا نه تنها ضعیف‌تر نشد بلکه قدرت سرایتش بیشتر هم شد.

از طرفی عادی پنداری برخی‌ها موجب شد تا دوباره کرونا از غفلت ایرانیان سوء استفاده کند و خیز جدید بردارد به شکلی که بیشتر استان‌های کشور به رنگ قرمز یا نارنجی هستند و وضعیت اصلا خوب نیست، از طرفی شمار بیماران بدحال بیشتر شده است و برخلاف پیک اول کرونا که بیشتر سالمندان درگیر کرونا بودند، حالا بیماران جوانتر و کودکان هم طعمه ویروس مرگبار کرونا شده اند.

در شرایطی که ویروس تاجدار قدرتمندتر شده و روزی بیش از ۲۰۰ خانواده را داغدار می‌کند، برخی‌ها در تعطیلات آخر هفته که منتهی به عید سعید غدیر شده است، بار سفر بسته اند تا خستگی این چند ماه را این گونه بر زمین گذارند، این در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت دیروز پس از آن‌که شمار فوتی‌های کرونا طی ۲۴ ساعت را ۲۱۲ نفر اعلام کرد، خبر داد که ۲۶ استان در وضعیت قرمز و یا شرایط هشدار قرار گرفته اند.

۲۷۱ شهرستان کشور در وضعیت هشدار و قرمز کرونایی

روز گذشته هم لاری سخنگوی وزارت بهداشت از وضعیت قرمز و هشدار کرونایی ۲۷۱ شهرسستان کشور خبر داد و گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر ۱۷۰ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری بیان کرد: در حال حاضر استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قرار نگرفتن استان یا شهرستانی در وضعیت قرمز یا هشدار، به منزله فقدان بیماری در آن منطقه نیست، بلکه اکنون تمامی مناطق کشور آلوده به ویروس هستند.

به گفته حریرچی ۷۲ میلیون ایرانی در استان‌های با وضعیت قرمز و هشدار کرونایی زندگی می‌کنند و تهران هم به منبع آلوده کرونا در کشور تبدیل شده است، از طرفی استان‌های مسافر پذیر هم حال و روز خوبی ندارند.

سفرهای کرونایی1

وضعیت قرمز کرونایی در گیلان و مازندران

همیشه وقتی چند روزی تعطیلی پشت سر هم در تقویم داریم، بسیاری از خانواده‌ها به ویژه پایتخت نشینان هوس سفر به شمال به سرشان می‌زند و بار سفر می‌بندند و گزارش‌های پلیس راهور هم همیشه از ترافیک سنگین جاده‌های شمالی خبر می‌دهد، این در حالی است که استان‌های شمالی از نظر وضعیت کرونا و شمار موارد بستری و ابتلا به کرونا حال و روز خوبی ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره سفر به استان‌های شمالی مانند گیلان و مازندران هشدار داد و گفت: استان گیلان در وضعیت قرمز قرار دارد، در این استان در اسفند ماه سال قبل شاهد خیز شدید بیماری در همه شهرستان‌ها بودیم که از اوایل فروردین ماه سیر نزولی در موارد ابتلا و بستری این استان آغاز شد و این روند کاهشی تا خرداد ماه ادامه پیدا کرد.

او افزود: متاسفانه در تیر ماه سال جاری مجددا شاهد افزایش موارد بیماری در اغلب شهرستان‌های استان گیلان هستیم. به طوری که اکنون ۵ شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز و ۴ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و مسافر خیز استان گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان دارای روند تندتری است.

کرونا قاتل شماره یک ایرانی‌ها

به گفته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر داریم و در حال حاضر ۲۰ درصد موارد مرگ و میر ما را بیماری کرونا به خود اختصاص داده است.

حریرچی بیان کرد: در استان‌هایی که عادی سازی و عادی پنداری نسبت به بیماری کرونا را شاهد بودیم ویروس کرونا خیز گرفته است چراکه وقتی ترس از بیماری کمتر شود با موج دوم و سوم بیماری مواجه خواهیم بود، در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجددا روندی افزایشی دارد. به طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۵ نفر است

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: روزانه تقریبا ۴۰۰۰ نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم تا زمانیکه ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد. زیرا پنج تا ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانیکه بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

کرونا قاتل ایرانی ها

مسافران؛ یک سوم بستری کرونا در گیلان

لاری با بیان اینکه طبق گزارشات واصله ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلاء و بستری مربوط به مسافرانی هستند که به شهر‌های گیلان سفر کرده اند، گفت: بنابراین درخواستمان از مردم آن است که از هر گونه سفر غیر ضروری به خصوص در تعطیلات پیش رو به این استان جدا خودداری کنند. در عین حال میزان استفاده مردم استان گیلان از ماسک ۶۲ درصد گزارش شده است که از استان گیلانی‌های عزیز تقاضا داریم که با استفاده همگانی‌تر و جدی‌تر از ماسک تلاش کنیم که شاهد تجربه روز‌های تلخ اسفند ماه ۹۸ در این استان نباشیم.

لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن هشدار درباره وضعیت کرونایی استان مازندران هشدار داد و گفت: استان مازندران در اسفند ماه سال گذشته شاهد خیز شدیدی در ابتلا و بستری در اغلب شهرستان‌ها بود و از تیر ماه با موج شدید شیوع بیماری مواجه شده است، به طوری که ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: موارد بستری و ابتلا به کرونا در این استان ظرف ۶ هفته گذشته بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده است و شیب صعودی وضعیت بستری و ابتلا به بیماری در این استان نگران کننده است و از هموطنان خواهشمندیم از هر گونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری کنند.

وضعیت بغرنج شهرهای زیارتی ایران

یکی دیگر از مقاصد سفر در تعطیلات چند روز آخر هفته، شهر‌های زیارتی مانند قم و مشهد مقدس است، این در حالی است که «شرایط خراسان رضوی بغرنج است»، این جمله را ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت بیان کرده است چرا که ظرف یک ماه اخیر تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

حریرچی در حاشیه تشرف به بارگاه ثامن الحجج (ع) و بازدید از نحوه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح اماکن متبرکه رضوی، اظهار کرد: آستان قدس رضوی توانسته با مدیریت عالی و خردمندانه، شرایط مناسبی را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای زائران فراهم آورد.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این که در شرایط کنونی کرونایی که شمار مرگ‌ومیر‌ها افزایش یافته توصیه اصلی وزارت بهداشت به حداقل رساندن سفر‌ها تا اطلاع ثانوی، از جمله سفر به شهر‌های زیارتی به ویژه شهر مشهد است، تصریح کرد: مسافرت به اماکن مقدس در شرایط کنونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا با افزایش تعداد زائران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز دشوارتر خواهد شد و از همه هموطنان تقاضا داریم برای حفظ سلامت خود و دیگران به این شهر سفر نکنند.

او افزود: ۲۰ درصد بستری‌های مشهد افراد غیربومی و مسافران هستند. هنوز رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، هتل‌ها و اماکن عمومی سطح شهر نتوانسته‌اند پروتکل‌های بهداشتی را کامل رعایت کنند و اماکن و فضا‌های بیرون مانند حرم مطهر نیست و خطر شیوع و ابتلا وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت هشدار دهنده استان قم بیان کرد: اولین موارد کرونا در ایران در استان قم شناسایی شد و این استان خیز بسیار شدیدی را در اسفند ماه ۹۸ در موارد ابتلا و بستری تجربه کرد، متاسفانه از اواخر خرداد ماه نمودار موارد بستری روزانه در این استان شیب صعودی پیدا کرده است و بیم آن می‌رود که با عادی انگاری شرایط و سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه‌ای برای خیز مجدد بیماری کرونا در این استان فراهم شود.

سفر

سفر‌هایی که مقصدشان آخرت است

سایر استان‌ها هم حال و روز خوبی ندارند و همانطور که سخنگوی وزارت بهداشت گفته است ۲۶ استان در وضعیت هشدار و قرمز کرونایی قرار دارند و هیچ جای کشور عاری از ویروس کرونا نیست و سفر می‌تواند موجب انتقال و شیوع بیشتر بیماری شود.

مسعود یونسیان، استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ علوم پزشکی تهران درباره سفر در ایام کرونایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مقایسه آمار‌های ابتلا به کووید-۱۹ طی ۶ ماه اخیر و تغییرات آن طی زمان، همراه با تغییر رفتار مردم طی همین مدت نشان می‌دهد که مهمترین عامل در کاهش و افزایش آمار‌های ابتلا و مرگ، رفتار مردم بوده و این عامل به مراتب مهمتر از تغییرات آب و هوا و فصل است. یکی از مهمترین عوامل در افزایش بروز بیماری، افزایش تماس‌های جمعیت‌هاست که معمولاً در مسافرت‌های بین شهری نیز رخ می‌دهد.

او ادامه داد: حضور در رستوران‌ها و اماکن بین راهی، تماس بین فردی و تماس با سطوحی که روزانه افراد متعدد با آن‌ها تماس دارند و به طور مناسب ضدعفونی نمی‌شوند، افزایش اختلاط بین افراد از خانواده‌های مختلف از جمله علل افزایش بروز بیماری متعاقب سفر‌های بین شهری است.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ علوم پزشکی تهران بیان کرد: مشکل اصلی این است که بین هر نوع تغییر رفتار و تغییر در تعداد موارد جدید بیماری روز‌ها تا هفته‌ها فاصله وجود دارد و در نتیجه مردم عادی ممکن است به سادگی متوجه ارتباط بین این وقایع نشوند و در آنالیز‌های آماری بهتر می‌توان این ارتباط را دید، بخصوص آمار‌های مرگ چندین هفته بعد از تغییر رفتار‌ها تغییر می‌کنند.

یونسیان گفت: با عنایت به مطالب بیان‌شده، جا دارد مردم عزیز کشورمان به شدت از هر نوع جابجایی بدون ضرورت، اعم از شهری و بین شهری خودداری و مسئولان نیز ضمن اتخاذ تدابیر مناسب، موجبات کنترل دقیق این محدودیت را فراهم کنند. امیدواریم با کمک و همراهی شما در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل فاصله‌گذاری فیزیکی ۱.۵ تا ۲ متر، شست و شوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک، شاهد شکست زنجیره انتقال بیماری در کشورمان باشیم.

فراموش نکنید اصلی‌ترین عامل در جلوگیری از انتشار ویروس و قطع زنجیره انتقال عزم و اراده ما در رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل فاصله گذاری اجتماعی یک تا ۱.۵ متری، شست و شوی دست‌ها و استفاده از ماسک است، بیایید در این روز‌های اوج کرونا سفر نکنیم و در خانه بمانیم و ایام عید سعید غدیر را در کنار اعضای خانواده به شادی سپری کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار