کد خبر: ۸۸۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ 31 July 2020

 

تابناک/دکتر رضا اسماعیل زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از لوازم و بسترهای اصلی رشد و توسعه، وجود فضای سیاسی مناسب و پایدار است،  افزود: این مهم فقط با دلسوزی و همگرایی همه ارکان و احزاب سیاسی موجود در یک کشور بدست می آید.

وی تصریح کرد: امروز که کشور ما همزمان با دو جبهه مبارزه با کرونا و تحریم های ظالمانه غرب مواجه است و از سویی میراث دار انبوهی از مشکلات گذشته و ناکارامدی هاست، لزوم این همگرایی و همکاری بیشتر احساس می شود و این امر در ارتباط با همکاری دولت و مجلس به عنوان دو قوه موثر در امور مختلف کشور بیشتر به چشم می آید.

وی با تاکید بر اینکه این تعامل و همدلی؛ توصیه عقلی، میهنی و  شرعی است، اظهار داشت: اما امروز با وجود ادعاهای طرفین سیاسی کشور چنین همراهی و همکاری کمتر دیده می شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در شروع مجلس جدید با اینکه انتظار می رفت جهت گیری ها به سمت مسائل اقتصادی پیش برود و وعده ها نیز همین بود اما احساس می شود، نوعی سیاست زدگی، کینه ورزی سیاسی و مباحثی از این دست بر فضا حاکم است که البته نه به دولت ضرری خواهد رساند و نه نفعی برای مجلسیان خواهد داشت.

اسماعیل زاده با بیان اینکه صندلی های سیاست در جمهوری اسلامی جایی برای سیاست بازی، جناح بازی و انتقام گیری از جناح مقابل نیست،  خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق می افتد در نهایت قربانی شدن منافع مردم است؛ در صورتی که هدف باید خدمت به جامعه باشد و صد البته با این دعواهای سیاسی جز ازدیاد کینه ورزی نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: به جای اصطکاک قوا و تلف کردن وقت و ثروت مردم، باید در یک اتحاد دوستانه و  راهبردی با همدلی و وفاق،  طرفین با احترام با یکدیگر برخورد کنند و با همفکری با یکدیگر به دنبال حل کوهی از مسائل و مشکلات داخلی و خارجی کشور باشند.

وی با تاکید بر اینکه فرصت دانستن تحریم ها نباید منجر به ایجاد یا گسترش پدیده ای به نام تحریم دوستی شود، تصریح کرد: آنچه که گهگاه در این سال ها دیده شده آنکه گروهی با هر نیتی از جمله میهن دوستانه، جناحی یا به ظاهر ارزشی و موارد دیگر به دنبال ایجاد این ذهنیت در جامعه هستند که تحریم خوب است و در پی جا انداختن این موضوع نیز می باشند.

وی اضافه کرد: اگر نیات منفی همچون سوء استفاده از تحریم ها، فساد و رانت حاصل از آن را برای بعضی از دست های پشت پرده قدرت و ثروت کنار بگذاریم، همین عادت دادن مردم، سیاسیون و  فعالان اقتصادی به تحریم و ارزش دانستن آن خود خطر بزرگی برای آینده کشور است.

اسماعیل زاده ادامه داد: می توان فرض کرد که این نوع گفتارها در راستای کاهش بار روانی تحریم بر مردم مطرح می شود اما به هر حال نباید در آن افراط شود؛ ضمن آنکه ایجاد فرصت از تحریم ها به همین سادگی امکان ندارد زیرا به عوامل گسترده و پیچیده ای نیاز دارد که ممکن است توان ایجاد آن در شرایط فعلی امکانپذیر نباشد.

 وی وحدت جریانات سیاسی در جهت بهبود اوضاع کشور را از جمله عوامل ایجاد پایداری سیاسی داخلی دانست و گفت: رقابت های سیاسی باعث مواردی چون حذف، کینه و جنگ سیاسی بین گروه ها می شود و در این بین ضمن اصطکاک نیروهای داخلی مردم نیز ناامید می شوند.

وی با اشاره به عوامل رشد توسعه حقیقی اظهار داشت: ایجاد رویکردهای ساده ولی عمیق و موثر فرهنگی از جمله نظم، روحیه کار،  دانش اندوزی، مهارت طلبی،  تعهد به قول ها، قراردادها، وقت شناسی، صرفه جویی، عدم مصرف گرایی و تجمل طلبی از عواملی است که رشد و توسعه حقیقی را در جامعه ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قدرتمندسازی کشور بدون موضوعات یاد شده پدیده ای دور از ذهن است و از نظر اجتماعی ایجاد و گسترش اعتماد، وحدت و همبستگی بین مردم – مردم،  مردم – حکومت و سیاسیون با یکدیگر از موارد تبدیل فضای تهدید به فرصت خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: از نظر اقتصادی نیز انضباط مالی دولت، کنترل بازارها، سرمایه گذاری بر اساس اولویت ها، تلاش در جهت گسترش روابط اقتصادی با کشورهای قوی و مخالف تحریم ها البته تا جایی که به باج دادن به این کشورها تبدیل نشود می تواند به عنوان راهکارهایی در  زمینه توسعه و اتکا به درآمدهای غیرنفتی شناخته شود.

اسماعیل زاده با اشاره به ضرورت عدم وابستگی به درآمدهای نفتی اظهار داشت: با توجه به تحریم ها و قیمت نفت به صورت جهانی قدرت پیش بینی، برنامه ریزی و بودجه بندی صحیح بر این اساس وجود ندارد، ایجاد و تولید کالاهای دیگر در حد انبوه و قابل رقابت با محصولات خارجی در بازار جهانی از راهکارهای درآمدزایی برای کشورو توسعه صادرات غیر نفتی است.

وی خاطر نشان کرد: در همین راستا باید افزایش سرمایه گذاری، امنیت آن، تنوع بخشی به تولید کالاها، کیفیت بخشی به محصولات و نگاه به مشتری جهانی، بازاریابی های بین المللی، قراردادهای دو یا چندجانبه برای صادرات کالا در ازای واردات کالا از کشورهای دیگر را مورد توجه و مبنای عمل قرار داد.

وی تقویت بستر فضای مجازی در جهت تولید و گسترش کسب کارها، انتقال تکنولوژی، ارتباطات راحت تر با طرف های خارجی، استارت آپها و استفاده از فضای نخبگانی از دیگر  اقداماتی است که می تواند در جهت اقتصاد غیر نفتی موثر باشد.

وی اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه رد و بدل پول از ایران به خارج و بالعکس تقریبا قطع شده و نبود پول یعنی نبود صادرات و واردات، پول های مجازی و ارزهایی همچون بیت کوین و گسترش استفاده از آنها می تواند به حل مشکل تا حدود زیادی کمک کند.

وی بدلیل غیرقابل ردیابی بودن این پول ها نقش آنها را در دور زدن تحریم ها موثر خواند و افزود: استفاده از ظرفیت های محلی استان ها، گسترش فضای توریستی و گردشگری در کشور و جذب مسافران خارجی حتی با استفاده از قراردادها با دولت ها و آژانس های خارجی مسافرتی، استفاده از کالاهای داخلی، کاهش هزینه های تولید و موانع آن از جمله مجوزها و کوتاهتر کردن ارائه مجوزها می تواند در راستای ارتقای ظرفیت کشورو کمک به اقتصاد غیر نفتی بهره گرفت.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار