کد خبر: ۸۸۲۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹ 30 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عاملی که قیمت طلای سیاه را کاهش داد، بانک مرکزی ترکیه پیش‌بینی تورم را برای پایان سال ۲۰۲۰ افزایش داد، بانک چین خواستار ایجاد اینستکس چینی شد، دلار در آخرین روز هفته افزایشی شد و کاهش شتاب رشد شاخص بورس در هفته نخست مردادماه را در بر دارد.

عاملی که قیمت طلای سیاه را کاهش داد

امروز در بازار‌های جهانی، قیمت برنت ۶۴ سنت کاهش یافت و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت ۴۳.۱۱ دلار کاهش یافت. نفت وست‌تگزاس آمریکا کاهش ۷۶ سنتی را تجربه کرد و هر بشکه از این نوع نفت با قیمت ۴۰.۵۱ دلار معامله شد. بنزین هم کاهش ۲.۱۶ دلاری داشت و گالنی به قیمت ۱۲۱ دلار و ۹۹ سنت به فروش رفت. نفت کوره و گازوئیل هم کاهش‌هایی به ترتیب ۲.۳۵ و ۸.۵ دلار را تجربه کردند. رویترز نوشت امروز قیمت نفت به دلیل تشدید شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر آن بر چشم‌انداز تقاضای جهانی با کاهش مواجه شد. رویترز می‌نویسد امروز پنج‌شنبه قیمت نفت تحت‌ تأثیر تهدید بیماری کووید ۱۹ و خطرات آن بر بهبود وضعیت تقاضا با کاهش همراه شد.

کاهش شتاب رشد شاخص بورس در هفته نخست مردادماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (هشتم مرداد) به عدد یک میلیون و ۹۰۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته کمتر از یک درصد رشد را تجربه کرد. بازار سهام در نخستین روزهای مردادماه همچون هفته گذشته روزهای پرنوسانی را سپری و اصلاحی نه چندان عمیق را نسبت به بازار هفته گذشته تجربه کرد. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای گلوکوزان، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

امروز در بازار‌های جهانی قیمت فلز زرد با کاهش مواجه شد، به طوری که هر اونس از این فلز بیش از ۱۹ دلار کاهش یافت. امرز در بازار‌های جهانی هر اونس طلا به قیمت ۱۹۵۱.۶ دلار به فروش رفت که نسبت به روز گذشته کاهش ۱۹.۳ دلار داشت. به نقل از فارس؛ فلز طلا امروز در کمترین زمان ۱۹۴۲.۷ و بیشترین زمان ۱۹۸۷.۸ به فروش رفت. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره کاهش ۱.۰۴ دلار داشت و هر اونس از این فلز به قیمت ۲۳.۲۵ دلار معامله شد. فلزات گرانبهای پلاتینوم و پالادیوم هم کاهش‌هایی به ترتیب ۲۵ و ۱۲۱ دلار را تجربه کردند.

رویترز نوشت: امروز پنج‌شنبه قیمت طلا پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا برای حمایت از اقتصاد کرونازده آمریکا قول مساعد داد قیمت‌ها کاهش یافت. در حالی که تحلیلگران معتقدند که این فلز در کوتاه‌مدت از نظر روانشناسی به مقاومت ۲ هزار دلار برخورد خواهد کرد. تحلیلگران معتقدند در کوتاه مدت فلزات طلا افزایش بیش از ۱۹۸۰ دلار داشته باشد و به سمت ۲ هزار دلار برود. روز گذشته، قیمت طلا پس از اینکه فدرال رزرو متعهد شد، نرخ بهره را در محدوده صفر نگه دارد، افزایش یافت. نرخ بهره پایین معمولاً هزینه فرصت نگهداری شمش را به شدت کاهش می‌دهد. قیمت طلا که در سال جاری ۲۸ درصد افزایش یافته، عامل اصلی این حمایت به خاطر دلار ضعیف بوده که البته وخامت اوضاع به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا هم به این مساله کمک کرده است. ونگتو، تحلیلگر تکنیکال رویترز معتقد است قیمت لحظه‌ای طلا در محدوده ۱۹۴۳ دلار در هر اونس حمایت خواهد داشت، اما مقاومتی در محدوده ۹۸۲ دلار تجربه خواهد کرد.

بانک مرکزی ترکیه، پیش‌بینی تورم را برای پایان سال ۲۰۲۰ افزایش داد

بانک مرکزی ترکیه پیش بینی خود را از تورم میان مدت برای پایان سال مالی ۲۰۲۰ از ۷.۴ به ۸.۹ افزایش داد. به گزارش ایبِنا از رویترز، «مورات اویسال» رییس بانک مرکزی ترکیه در جریان نشست توجیهی در خصوص تازه‌ترین گزارش سه ماهانه تورم ضمن تایید این پیش‌بینی گفت که بانک مرکزی ترکیه پیش بینی می‌کند که تورم در پایان سال ۲۰۲۱ به ۶.۲ درصد خواهد رسید. این رقم در گزارش قبلی ۵.۴ درصد پیش‌بینی شده بود.

بانک چین، خواستار ایجاد اینستکس چینی شد

واحد سرمایه گذاری بانک دولتی چین در گزارشی اعلام کرد، با توجه به تحریم های احتمالی آمریکا، چین باید استفاده از سیستم پیام رسان داخلی بانکی خود را برای پیشبرد تراکنش های مالی در چین، ماکایو و هنگ کنگ افزایش دهد. با توجه به تصویب قانونی در آمریکا برای تحریم بانک های چینی که با مقامات این کشور در خصوص هنگ کنگ همکاری دارند، احتمال تحریم شماری از بانک های چین شدت گرفته است. 

این گزارش همچنین به دولت این کشور توصیه کرده در صورت قطع دسترسی چین به سوییفت توسط آمریکا، این کشور استفاده از دلار به عنوان لنگرگاه ارزی خود بهره گیرد. این گزارش همچنین خواستار توسعه یک سیستم مشابه سیستم اینستکس اتحادیه اروپا شده که با هدف تجارت با ایران پس از خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم ها ایجاد شده است.

به نقل از ایسنا؛ در حال حاضر مدیر مالی شرکت چینی هوآوی که بزرگ ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان است، به اتهام نقض تحریم های آمریکا در کانادا بازداشت شده و در خطر استرداد به آمریکاست. با توجه به ارتباط بانک اچ اس بی سی با این پرونده، ممکن است این بانک توسط آمریکا با جریمه سنگینی مواجه شود. سیستم پرداخت داخلی بانکی چین در صورت جایگزین شدن با سوییفت همچنین می تواند باعث کاهش احتمال درز کردن اطلاعات مربوط به تراکنش های مالی چین با دیگر کشورها به طرف آمریکایی شود. بر طبق این گزارش، ممکن است آمریکا به دنبال قطع دسترسی بانک های چینی به شبکه پیام رسان بانکی سوییفت باشد که توسط بانک های کشورهای مختلف با هدف انجام تراکنش های بین المللی استفاده می شود. این گزارش با اشاره به ضرب المثل چینی «زدن یک مشت پیشگیرانه به صورت دشمن، شما را از صدها مشت او مصون می دارد» افزوده است: ما باید کامل آماده مواجهه با آمریکا شویم؛ هم روی کاغذ و هم در عمل. 

دلار در آخرین روز هفته افزایشی شد

در معاملات امروز پنجشنبه نهم مردادماه ۹۹ بازار ارز، شاهد رشد نرخ خرید و فروش دلا آمریکا و یورو هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۲۰۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل، ۳۰۰ تومان رشد داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۲۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۸۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز چهارشنبه، همانند دلار، ۳۰۰ تومان گران‌تر شده است.

روند نزولی دلار در برابر بسیای از ارزها از سر گرفته شد

کرونا در آمریکا بار دیگر به سطح نگران کننده ای رسیده و همزمان با شدت گرفتن سرعت شیوع در ایالات غربی و جنوبی، فلوریدا پس از کالیفرنیا به دومین ایالتی در آمریکا تبدیل شده است که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد و نیویورک نیز سومین ایالت از این نظر محسوب می شود. عامل دیگری که به گفته تحلیلگران ارزی، روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده، آن است که نهایی شدن بسته حمایتی بزرگ در سطح اتحادیه اروپا در زمانی که تنش های آمریکا و چین روز به روز بالاتر می گیرد، تمایل معامله گران برای خرید یورو را افزایش داده و فشار عرضه، اسکناس سبز را به عقب رانده است.

به نقل از ایسنا، ادوارد مویا، تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۳۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۹۴ دلار اعلام شد.  

افزایش نجومی ثروت غول‌های تکنولوژی به لطف کرونا

راشاتودی: در حالی که پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلیون‌ها تشن غل خود را در نتیجه بحران ویروس کرونا از دست بدهند، غول‌های تکنولوژی شاهد افزایش نجومی ثروت خود هستند. از آنجایی که کرونا باعث شده بیشتر فعالیت‌ها آنلاین صورت بگیرد آن‌ها در این بحران حتی با سرعتی بیشتر از قبل پولدارتر می‌شوند. از سال ۲۰۱۶ تا کنون، مجموع ثروت میلیاردرهای فناوری در شاخص بلومبرگ (رتبه‌بندی ۵۰۰ ثروتمند برتر جهان) تقریباً دو برابر شده است و از ۷۵۱ میلیارد دلار به ۱.۴ تریلیون دلار رسیده است. این سرعت رشد نسبت به سایر بخش‌ها سریع‌تر بوده است. هفت نفر از ۱۰ ثروتمندترین‌های جهان در بخش فناوری هستند و ارزش خالص دارایی آنها ۶۶۶ میلیارد دلار است که در سال جاری ۱۴۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

برندگان بزرگ تا کنون شامل: ایلان ماسک، که دارایی‌اش به پشتوانه رشد ارزش سهام تسلا، دو برابر شده و به ۶۹.۷ میلیارد رسیده است. جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان و بنیانگذار آمازون، ۶۳.۶ میلیارد دلار ثروتمندتر شد و ثروت او از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت. دیگری مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک است که رشد خالص ثروتش ۹.۱ میلیارد دلار شده است. لوئیجی زینگالز، یکی از اساتید مالی از دانشکده تجارت دانشگاه شیکاگو، به بلومبرگ گفت: ما زیرساخت‌های اقتصادی را به صورت چشمگیری به اقتصاد آنلاین منتقل کردیم. او گفت: احتمالاً این پروسه آنلاین شدن فعالیت‌ها زمان بیشتری طول می‌کشید که محقق شود ولی در این مدت به جای اینکه در سال‌های طولانی اتفاق بیفتد در چند هفته محقق شد.

یارانه معیشتی امشب واریز می‌شود

سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

نهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ امشب (۹ مرداد) به حساب سرپرستان خانواده‌های واجد شرایط واریز خواهد شد. همانند دوره‌های قبل خانواده‌های یک نفره نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان، خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

ترامپ: مجوز صاردات ال‌ان‌جی می‌تواند تا ۲۰۵۰ تمدید شود

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در تگزاس آمریکا گفت: مجوز صادراتی که برای ال‌ان‌جی صادر کرده‌ایم، حالا می‌تواند تا نیمه قرن جاری تمدید شود. او گفت: دولت من امروز اعلام می‌کند که مجوز صادرات برای گاز مایع طبیعی آمریکا را حالا می‌توان تا سال ۲۰۵۰ تمدید کرد. به این ترتیب وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد: مجوز کنونی بیست ساله برای صادرات گاز مایع طبیعی به کشورهایی که آمریکا با آنها قرارداد تجارت آزاد ندارد، ده سال دیگر تمدید خواهد شد. دان برویلت، وزیر انرژی آمریکا، می‌گوید: در سال ۲۰۲۰ صادرات ال‌ان‌جی ۱۰ میلیارد دلار از کسری تجاری آمریکا خواهد کاست. این تغییر سیاست در ابتدا در ماه فوریه پیشنهاد شده بود. در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آمریکا کمپینی جدی برای تنوع‌بخشی به صادرات جهانی انرژی خود به راه انداخت.

تحقیقات کره‌جنوبی از تسلا

کره‌جنوبی اعلام کرد روند تحقیقات از نقص فنی احتمالی در وسایل نقلیه‌ای که توسط خودروساز آمریکایی تسلا تولید شده‌اند را آغاز می‌کند؛ این تحقیقات در حالی کلید خواهد خورد که تسلا در بازار خودروهای برقی کره‌جنوبی، رقابتی تنگاتنگ را با هیوندای، خودروساز کره‌ای دارد. براساس اعلام یک مقام وزارت ترابری کره‌جنوبی، مواردی نظیر سیستم هدایت خودرو و ترمز‌ها بخشی از این تحقیقات را شامل خواهند شد. وزارت ترابری کره‌جنوبی از پرداختن به جزئیات بیشتر خودداری کرد؛ اما رسانه‌های کره‌ای گزارش دادند که مدل ۳ تسلا به‌ طور مشخص در این تحقیقات بررسی خواهد شد و این روند ممکن است از شش ماه تا یک سال به طول بینجامد. یک مقام تسلا در واحد کره‌جنوبی نیز تصریح کرد که این خودروساز آمریکایی نهایت همکاری را با کره‌جنوبی در روند تحقیقات انجام می‌دهد. پیش از این نیز سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا از احتمال نقص فنی در سیستم هدایت برخی مدل‌های تسلا خبر داده بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار