امام جمعه پلدشت: نماز جمعه سنگر دشمن شکن مومنان است و با شیوع ویروس کرونا فعالیت‌ ستادهای نماز جمعه تعطیل نشد بلکه در سنگری دیگر ادامه یافت
کد خبر: ۸۸۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷ 26 July 2020

حجت الاسلام طالبی امام جمعه پلدشت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی، ضمن تبریک سالروز اقامه اولین نماز جمعه، به فرمان امام خمینی(ره) بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب در ۵ مرداد ماه سال ۵۸ فرمان اقامه نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی را صادر کردند و از آن روز برپایی نماز جمعه هر روز باشکوه‌تر به عنوان سنگر دشمن شکن مومنان تبدیل شد.
وی افزود: نماز جمعه عبادت بزرگی است که روح و جان مومنان را از آلودگی‌ها پاک می‌کند از اهمیت و جایگاه نماز جمعه همین بس که پیامبر اکرم (ص) نیز در روایاتی فرموده‌اند که انسان‌هایی که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند بعد از حج عظیم‌ترین کنگره مسلمانان شرکت در نماز جمعه است.
امام جمعه پلدشت همچنین ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم در آیات ۹ الی ۱۱ سوره جمعه بر فضیلت نماز جمعه تاکید کرده و اختصاص سوره‌ای با نام جمعه و آیات مرتبط نشان از اهمیت پرداختن به این فریضه از سوی خدای تبارک و تعالی است.
وی خاطر نشان کرد:  در روایت‌های مختلفی عموم مسلمانان به شرکت در نماز جمعه مهم و ضروری شمرده شده و در روایتی پیامبر مکرم اسلام (ص)ضمن تاکید بر اهمیت حضور در نماز جمعه ترک آن را موجب عدم قبولی اعمالی چون حج، توبه و ... دانسته‌اند.
طالبی در ادامه به بایدها و نبایدهای رفتاری امام جمعه موفق اشاره کرد و گفت: ذات و ویژگی اصلی ائمه جمعه این است که باید در بطن مردم باشد، به مشکلات مردم آگاه و از حقوق آن‌ها دفاع کند، امام جمعه باید بین مسلمانان وحدت آفرین باشد و از جنگ و نفاق بین جامعه اسلامی جلوگیری کند؛ امام جمعه ضمن عدم طرفداری از حزب و جناح خاص باید به دنبال افزایش بصیرت دینی و سیاسی جامعه باشد و با روحیه جوان‌گرایی به دنبال جذب حداکثری جوانان باشد.
وی برگزاری هفتگی میزهای خدمت در نمازهای جمعه جهت پاسخگوئی مسئولین به مردم، قرائت وصیت شهدا بین نماز، معرفی هر هفته یک کتاب بنا بر نیاز شرایط جامعه و ارسال پیامک‌های اهمیت و جایگاه نماز را از جمله اقدامات ستاد نماز جمعه این شهرستان در زمان برگزاری نماز جمعه قبل از شیوع ویروس کرونا برشمرد.
امام جمعه پلدشت در ادامه با اشاره بر به همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری سراسری نمازهای جمعه،  فعالیت و نقش ستاد نماز جمعه را فعال‌تر و بیش‌تر از قبل دانست و گفت: علی‌رغم عدم برگزاری مراسمات نماز جمعه در سراسر کشور بنا به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های ستادهای نماز جمعه تعطیل نشده و حتی حساس‌تر و مهم‌تر از قبل در حال انجام است.
وی تشریح کرد: در ایام کرونا خطبه‌های نماز جمعه به صورت خلاصه و مفید در بستر پیام‌رسان‌های فضای مجازی جهت استفاده به صورت یک فایل در اختیار نماز گذاران قرار می‌گیرد و ارسال پیامک‌ها از طریق ستاد نماز جمعه و سایر فعالیت‌های این ستاد به اشکال دیگر همچنان ادامه دارد.
طالبی اظهار کرد:  دوران جوانی و نوجوانی حساس‌ترین دوره زندگی هر فردی است و این دوره به دلیل ویژگی‌های خاص و بحران‌های پیش روی جوانان نیاز به توجه بیشتری دارد که اگر بزرگ‌ترها ضمن درک شرایط با صداقت و احترام با جوانان رفتار کنند به راحتی می‌توان در عمق صفای باطنی و پاک جوان نفوذ کرد.
وی ادامه داد: در زمان دعوت پیامبر اکرم (ص) جوانان زودتر و بیش‌تر از سایرین با پیامبر پیمان می‌بستند که این امر نشان از صفای وجودی جوانان است که برای تقویت این صفای وجودی باید با برنامه پیش رفت.
امام جمعه پلدشت گفت: تبلیغ چهره‌ به چهره و ارتباط مستقیم با جوانان موثرترین روش تبلیغ و جذب آن‌ها است که اعضای ستاد نماز جمعه این شهرستان به طور مستمر و مداوم در قشرهای مختلفی که جوانان حضور دارند مانند مدارس، دانشگاه‌ها و باشگاه‌ها جهت ارتباط‌گیری و جذب آن‌ها حضور داشته‌اند.
وی به تشکیل ستاد جوانان نماز جمعه شهرستان اشاره کرد و افزود:قسمتی از ستاد نماز جمعه ویژه جوانان است که در آن فعالیت‌های مختلف فرهنگی و مذهبی توسط خود این جوانان صورت می‌گیرد./انتهای پیام/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار