حسن محمدی با بیان اینکه در استان همدان سالانه ۹۵۰ تن سیب‌زمینی تولید می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت جذب سیب‌زمینی خام توسط این واحد ۴۰ هزار تن بوده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن فرنچ فرایز دارد این در حالیست که استان همدان حداقل نیاز به پنج واحد فرآوری سیب‌زمینی دارد.
کد خبر: ۸۷۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ 22 July 2020
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه واحد فرآوری سیب‌زمینی در شهرستان بهار دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، گفت: نخستین واحد تولید فرنچ فرایز استان همدان شهریورماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، محمدی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی این پروژه، افزود: ۱۵ میلیارد تومان از تسهیلات اشتغال روستایی و مابقی آورده سرمایه‌گذار بوده که تاکنون برای این طرح ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در استان همدان سالانه ۹۵۰ تن سیب‌زمینی تولید می‌شود، تصریح کرد: ظرفیت جذب سیب‌زمینی خام توسط این واحد ۴۰ هزار تن بوده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن فرنچ فرایز دارد این در حالیست که استان همدان حداقل نیاز به پنج واحد فرآوری سیب‌زمینی دارد.

محمدی با اشاره به اشتغالزایی ۱۲۰ نفری واحد فرآوری سیب‌زمینی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال زمین مناسب برای شرکت کاله به عنوان سرمایه‌گذار دیگر برای فرآوری سیب‌زمینی در زمینه تولید چیپس و فرنچ فرایز و سبزی و صیفی‌جات منجمد هستیم.

وی با تأکید بر وجود ۶۸ واحد سردخانه در استان با ظرفیت ذخیره سازی ۲۰۰ هزار تن بیان کرد: در حال حاضر در استان همدان پنج واحد سورت و بسته بندی سیب‌زمینی با ظرفیت ۷۵ هزار تن وجود دارد و ۶۳ واحد سردخانه با ۲۲۰ هزار تن ظرفیت در حال احداث است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان مشکل ذخیره‌سازی سیب‌زمینی وجود ندارد، ادامه داد: اکثر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده چیپس کشور از استان همدان سیب‌زمینی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: از ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولیدی در استان ۵۰۰ هزار تن قابل فرآوری است و بخشی از آن که سیب‌زمینی تابستانه است، مصرف تازه خوری داشته و به درد فرآوری نمی‌خورد.

محمدی درباره واحد فرآوری میوه در شهرستان اسدآباد نیز خاطرنشان کرد: به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، اما سرمایه‌گذار قوی در این زمینه نداریم چراکه واحد فرآوری میوه و تولید آب میوه نیاز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سه واحد تولید میوه خشک در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: سه واحد تولید میوه خشک در استان همدان وجود دارد، اما ظرفیت بالایی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۱۰۷ هزار تن سیب، ۵۵ هزار تن هلو، ۱۸ هزار و ۲۶۵ تن شلیل، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن زردآلو و بیش از ۱۴ هزار تن انواع آلو در استان همدان تولید می‌شود که اگر بتوانیم در نهاوند یا اسدآباد یک واحد فرآوری میوه احداث کنیم، مشکل حل خواهد شد.

محمدی با اشاره به اینکه به‌طور میانگین محصولات باغی و میوه می‌تواند ۲۸ درصد ضایعات داشته باشد، افزود: در شهرستان نهاوند ۱۰ هزار تن سردخانه ذخیره سازی میوه ایجاد شده و چهار پرونده با ظرفیت ۲۰ هزار تن در دست اقدام است که مجوز‌های لازم داده شده و به بانک معرفی شده اند و تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه در بحث فرآوری میوه به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر طرح آماده‌ای برای فرآوری میوه در استان نداریم، اما به دنبال سرمایه‌گذار هستیم ضمن اینکه ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری تسهیلات بانکی خواهد بود و در شهرک‌های صنعتی ۳۰ درصد قیمت زمین به صورت نقدی و مابقی اقساطی است.

وی از احداث یک واحد فرآوری قهوه در شهرستان اسدآباد خبر داد و یادآور شد: این واحد در سال ۹۸ کلنگ زنی شده و زمین توسط سرمایه‌گذار خارج از استان تأمین شده است که امیدواریم هرچه زودتر عملیات اجرایی آن را آغاز کند.

محمدی با اشاره به ظرفیت فرآوری ۱۰ هزار تن قهوه در این واحد، تأکید کرد: ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغالزایی از ویژگی‌های این واحد است که محصول خام از خارج کشور وارد و بعد از فرآوری صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در بخش صنایع تبدیلی به اندازه کافی ظرفیت ایجاد شده و در حال حاضر بحث توسعه کیفی آن بسیار مهم است، ادامه داد: در استان همدان ۱۳۸ واحد صنایع تبدیلی دارای پیشرفت بالای ۳۰ درصد با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

این مقام مسئول درباره واحد فرآوری سیر نیز اعلام کرد: تمام سردخانه‌های استان قابلیت نگهداری سیر را دارند و به اندازه کافی سردخانه برای نگهداری سیر وجود دارد.

محمدی یادآور شد: یک واحد فرآوری سیر مربوط به شرکت گراندیس در استان همدان وجود دارد که سالانه ۱۰۰۰ تن پودر و گرانول سیر تولید می‌کند همچنین ۹۰ واحد شوری و ترشی در حال فعالیت است که ۵۰۰۰ تن سیر را به شوری و ترشی تبدیل می‌کند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی سیر در استان همدان، بیان کرد: تعاونی سیرکاران سولان به دنبال ایجاد شهرک تخصصی سیر است که اگر این شهرک ایجاد شود مشکلات سیر استان حل می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس آمار نامه سال ۹۷ در استان همدان ۴۱ هزار و ۲۷۷ تن سیر تولید می‎شود، اظهار کرد: خوش بین هستیم تعاونی سیرکاران سولان بتواند شهرک تخصصی سیر را در همدان راه‌اندازی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار