کشاورزی کرمانشاه این روزها با مشکلی به نام کشاورزان مهاجر دست و پنجه نرم می‌کند، کشاورزانی که با آمدنشان کشاورزی کرمانشاه را به سوی نابودی برده و سرمایه‌های آب و خاک استان را به تاراج می‌برند.
کد خبر: ۸۷۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 22 July 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،در سالهای اخیر ورود بی حساب و کتاب کشاورزان مهاجر به استان را شاهد هستیم، کشاورزانی که با اجاره زمین‌های کشاورزی و استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی از یکسو و کشت محصولات با نیاز آبی بالا از سوی دیگر، آینده کشاورزی و منابع آبی کرمانشاه را با چالش مواجه می‌کنند.

برخورداری استان کرمانشاه از حدود یک میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی در کنار منابع آبی مناسب، طمع برخی کشاورزان برای حضور در کرمانشاه را دو چندان کرده است.

سجاد سنجابی مدیر عامل تشکل‌های هدایتی و حمایتی بخش کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه اجاره دادن اراضی کشاورزی از سوی کشاورزان به کشاورزان مهاجر خیانت به کشاورزی استان است، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اجاره دادن زمین‌های کشاورزی از سوی زارعان استان به کشاورزان دیگر شهرها هستیم.

سنجابی با بیان اینکه کشاورزان کرمانشاهی باید بدانند که کشاورزان مهاجر دلشان برای کشاورزی استان نمی‌سوزد و تا جایی که امکان دارد از اراضی کشاورزی استفاده می کند، ادامه داد: کشاورزان مهاجر معمولا در اراضی کشاورزی استان سیب زمینی و پیاز که جزو محصولات آب‌بر هستند، می‌کارند و برای اینکه در هر هکتار مثلا 200 تن محصول برداشت کنند، حسابی کود در آب چاه‌ها می‌ریزند، کودی که نه فقط آب چاه، بلکه اراضی کشاورزی استان را هم مسموم می کند. مسومیتی که تا سالها در زمین در آب و خاک باقی خواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه باید کشاورزان استان را در مورد آسیب های حضور کشاورزان مهاجر در استان آشنا کرد، گفت: اگر کشاورزان استان بدانند که با اجاره دادن اراضی کشاورزی خود به کشاورزان مهاجر، سرمایه‌های کشاورزی خود را به سمت نابودی می‌کشانند، با تامل بیشتری اقدام به این کار خواهند کرد.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: برای اینکه کشاورزان از اجاره دادن اراضی کشاورزی خود به کشاورزان مهاجر صرف نظر کنند باید فرهنگ سازی شود.

سنجابی اشاره ای هم به بی کیفیتی محصولات تولیدی توسط کشاورزان مهاجر داشت و گفت: استفاده زیاد از کود، کیفیت محصول تولیدی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پاسخ به چرایی اجاره دادن زمین به کشاورزان مهاجر، گفت: کشاورزان کرمانشاهی معمولا درآمدشان کم است و پیشنهادهای اغواکننده کشاورزان مهاجر آنها را به طمع می اندازد، غافل از اینکه این کشاورزان سرمایه های آب و خاک استان را در معرض نابودی قرار می‌دهند.

دکتر عبدالحمید پاپ‌زن دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در گفت وگو با ایسنا گفت: کشاورزان مهاجر پس از اجاره اراضی کشاورزی از زارعان استان، با روش‌های غلط مبتنی بر استفاده زیاد از نهاده‌های شیمیایی اقدام به کشت محصولات با نیاز آبی بالا کرده و یک سود آنی در اختیار کشاورز قرار می‌دهند، غافل از اینکه با استفاده از روش‌های نادرست کشاورزی، سرمایه‌های کشاورز را به باد می‌دهند.

وی ادامه داد: کشاورزان غافل کرمانشاهی بدون اینکه بدانند دارند چه بلایی سر زمین های کشاورزی خود می آورند، از تصمیم خود برای اجاره زمین به کشاروزان مهاجر رضایت دارند، در حالیکه در آینده نزدیک خواهند دید که چه بلایی بر سر اراضی خود آورده ان،د چون با ادامه این روند در چند سال آینده هیچ محصولی در اراضی آنها قابل کشت نخواهد بود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: استفاده زیاد از نهاده‌های شیمیایی از سوی کشاورزان مهاجر از یک سو اراضی کشاورزی را معتاد به استفاده از کود و سموم شیمیایی کرده و از دیگر سو به دلیل کشت محصولات آب‌بر مثل سیب زمینی سرمایه‌های آب استان را به یغما می برد.

وی ادامه داد: زمانی سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و دیگر صیفی جات که جزو محصولات آب‌بر هم هستند در اراضی کشاورزی استان به اندازه محدود و به حد نیاز خود کشاورازن کشت می‌شد، اما در سالهای اخیر به دلیل ورود کشاورزان مهاجر شاهد کشت زیاد این نوع محصولات هستیم، آنقدر که گاها محصول روی دست کشاورزان می‌ماند و یا دولت مجبور به اتخاذ تصمیماتی مثل خرید حمایتی محصول از کشاورزان می شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار