رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خبر داد
کد خبر: ۸۷۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶ 22 July 2020
 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از کاهش ۴۰ درصدی آب مصرفی بخش کشاورزی در حوضخ دریاچه ارومیه خبر داد.

اکبر فتحی در جلسه ای با نماینده دفتر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در آذربایجان شرقی اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار آبی و مابقی به صورت اراضی دیم کشت میشود.

وی، ادامه داد: اراضی آبی ۵۰ درصد وابسته به منابع آبی زیرزمینی و ۵۰ درصد مابقی از آب‌های سطحی تغذیه می‌شوند، اراضی دیم بر اساس شرایط جوی و نزولات آسمانی کشت شده و یک قسمت دیگر از مسائل مدیریتی از جمله اصلاح ژنتیکی و به‌زراعی توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی در سطح شهرستان‌ها عملیاتی و اقدام میشود.

وی در ارتباط با معرفی ارقام مقاوم در برابر کم آبی در مزارع دیم، اظهار کرد: ارقام مقاوم در مقابل کم آبی در مزارعی که به صورت دیم کشت میشوند در راستای عملکرد مطلوب در واحد سطح از نقش مهمی برخوردار بوده و مسائل زراعتی در حوزه به‌زراعی و حفظ رطوبت خاک حائز اهمیت است.

فتحی در خصوص تولیدات آبی که متکی بر منابع آبی تولید میشوند، گفت: در سال‌های اخیر بهینه سازی مصرف آب در اراضی آبی جزو سیاستهای اولویت دار سازمان جهادکشاورزی استان بوده و متخصصان و کارشناسان همه جانبه وارد این عمل شده‌اند.

وی، افزود: ایجاد زیرساخت های کشاورزی از جمله شبکههای آبیاری، اصلاح سیستمهای آبیاری از سنتی به مدرن که تحت عنوان آبیاری تحت فشار در حال اجرا اسا از شاخص ترین تمهیدات اعمال شده در راستای بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به شرایط بحرانی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان یکی از سه حوضه اصلی آبریز استان، تاکید کرد: اصلاح ارقام، معرفی روشهای جدید کشت توسط مراکز تحقیقاتی و توسعه گلخانهها، استفاده بهینه از میزان واحد آب مشخص و تولید بیشتر از کارهای انجام شده در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در این حوضه آبریز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بیش از ۵۶ درصد تولید محصولات کشاورزی استان در حوضه دریاچه ارومیه اتفاق می‌افتد ولی با تمهیدات به عمل آمده، اتفاق خاصی برای تولید مشاهده نشده و تولید محصولات کشاورزی در این حوضه تحت تاثیر کاهش منابع آبی قرار نگرفته است.

وی در ارتباط با پروژه احیاء دریاچه ارومیه که با مشارکت اداره کل محیط زیست استان، شرکت آب منطقهای و سازمان جهادکشاورزی استان در حال اجرا است، تشریح کرد: بیشترین میزان آب استان در بخش کشاورزی مصرف میشود بنابراین باید با متولی این امر به عنوان مصرف کننده آب و شرکت آب منطقهای به عنوان تولید کننده و تامین کننده آب مصرفی در بخش کشاورزی هماهنگی و تعامل مثبت ایجاد و برقرار شود.

وی در خصوص همکاری و تعامل اداره کل محیط زیست استان با سازمان جهادکشاورزی نیز گفت: در حوزه محیط زیست، خواهان توسعه پایدار هستیم، در توسعه پایدار حقوق محیط زیست محفوظ بوده و برای پیشگیری از تبعات منفی ناشی از تکروی سازمان‌ها و جلوگیری از مسائل و مشکلات احتمالی، همکاری متقابل بین سازمان جهادکشاورزی و اداره کل محیط زیست استان اجتناب ناپذیر است.

 فتحی افزود: مشارکت جوامع محلی و بهره برداری مناسب از تجربیات و پیشنهادات جامعه کشاورزی در راستای استفاده بهینه از منابع آبی در حوزه کشاورزی یکی از ایده های عالی و تاثیرگذار در این راستا است.

وی با تاکید بر این‌که هدف اصلی سازمان جهادکشاورزی استان افزایش تولیدات کشاورزی است، تصریح کرد: برای افزایش محصولات زراعی و باغی منابعی از جمله آب و خاک به عنوان یکی از الزامات اصلی در این راستا مورد نیاز بوده و محفوظ بودن حق و حقوق محیط زیست در درازمدت به نفع کشاورز و افزایش تولیدات کشاورزی است.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی با اشاره به مزایا و فواید کارهای مشارکتی به خصوص در بخش کشاورزی، گفت: اگر کارهای کشاورزی به درستی تبیین، تعریف، تدوین و اجرا شوند، توسعه پایدار در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد؛ مشارکت اداره کل محیط زیست، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان صمت، اتحادیهها و تشکل‌های کشاورزی و بازار فروش با سازمان جهادکشاورزی استان توسعه پایدار در بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار