معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از تولید انبوه واکسن آنفلوآنزا ساخت داخل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این واکسن برای اولین بار در تاریخ کشور در داخل تولید می‌شود و علاوه بر این سه واکسن دیگر در نیمه اول سال جاری رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۹ 21 July 2020

سورنا ستاری افزود: در حوزه دارو شرکت‌های دانش بنیان توانستند اقدامات بسیار موثری داشته باشند و در زمان حاضر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با ۶ شرکت و پژوهشکده برای ساخت واکسن کرونا قرارداد دارد که ۲ شرکت از این مجموعه فعالیت‌های امیدوار کنندهای داشته و امید می رود در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای آنها باشیم.

وی خاطرنشان کرد : شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کرونا خوش درخشیدند و نیازمندی‌های داخل را تامین کردند.

ستاری با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در تولید محصولات مرتبط با بیماری کرونا، افزود: پیش از بیماری کرونا بسیاری از محصولات در داخل تولید نمی‌شد و به عنوان مثال حجم تولید ماسک در کشور روزانه ۲۰۰ هزار ماسک بود ولی این بیماری موجب شد برخی از شرکت های دانش بنیان در تولید این محصولات ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: امروز در تولید انواع ماسک سه لایه و ۹۵n به تولید انبوه دست یافتیم و حتی تولید دستگاه ساخت ماسک توسط برخی شرکت های دانش بنیان ساخته می شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: امروز تولید بسیاری از تجهیزات از جمله کیت های تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، بسیاری از تجهزات آی سی یو، ترنومترها، انواع اکسیژن سازهای شخصی و بیمارستانی توسط شرکتهای دانش بنیان انجام می شود.

وی تولید داروی IVIG را از دیگر تولیدات شرکتهای دانش‌بنیان برشمرد و تصریح کرد: برای اولین بار پالایشگاه خون با فناوری و سیستم بومی در داخل تولید شده است که در منطقه بی نظیر و منحصر به فرد است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: آمادگی شرکت های دانش بنیان برای مقابله با ویروس کرونا به گونه ای است که حتی اگر در پاییز یا زمستان تغییرات و جهشی در این ویروس بوجود آید، شرکت های دانش بنیان به طور قطع نیازمندی‌های داخلی را برای مدیریت و مقابله با این ویروس تامین می کنند.

وی به همکاری خوب معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری با وزارتخانه های بهداشت و درمان و صمت اشاره کرد و افزود: در خصوص صادرات محصولات مرتبط با کرونا برخی مجوزهای از وزات صمت و بهداشت به غیر از ماسک سه لایه و برخی کیت‌های تشخیصی، اخذ شد و رایزنی هایی در این خصوص صورت گرفته است.

ستاری ادامه داد: تامین نیازمندی داخلی با قیمت مناسب پیش شرط صادرات است زیرا در صورتی که برخی اقلام مثل ماسک صادر شوند، قیمت صادراتی آنها در قیمت داخل تاثیر خواهد گذاشت و لذا باید با بررسی تمامی جوانب اقدام کرد.

وی در خصوص نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد امنیت غذایی، اظهارکرد: ایجاد کشت جایگزین به جای ذرت وارداتی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال بررسی است و علاوه بر این در حوزه آنزیم ذرت کمبود جدی داریم که در این خصوص به برخی ظرفیت های جایگزین فکر می کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: همچنین در خصوص اصلاح نژاد دامهای سبک طرح بزرگی را با موسسه رویان به واسطه فناوری فوق العاده این شرکت در دستور کار قرار داده‌ایم و به طور کل امنیت غذایی را در مجموعه ای از صدها طرح دنبال می کنیم.

وی خواستن و اراده را مهمترین راهکار رشد و اعتلای شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود: تغییر نگاه در آحاد جامعه و رنگ باختن روحیه بیگانه پرستی و ترجیح دادن کالای ایرانی بر سایر کشورها، تغییر دیدگاه در دانشگاه ها و حرکت برای جذب سرمایه بخش خصوصی به منظور کاربردی کردن پژوهش‌ها متناسب با نیاز جامعه و حمایت دولت از جمله عوامل توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

ستاری گفت: تا پایان سال گذشته چهار هزار واحد دانش بنیان در کشور فعالیت می کردند که بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و امسال این تعداد به پنج هزار و ۳۰۰ شرکت رسید که تا پایان سال پیش بینی می شود به ۶ هزار شرکت افزایش یابد و به طور قطع میزان فروش آنها نیز دوبرابر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید ساختارهای جدید به منظور توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفت و از سوی دیگر لازم است صندوق های پژوهش و فناوری خطرپذیرتر و پربنیه تر شوند و خوشبختانه امکان توانمندسازی این صندوقها از صندوق توسعه با مجوز رهبر معظم انقلاب فراهم شده است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه به اصفهان از نمایشگاه محصولات فناورانه و دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و پژوهشکده زیست فناوری رویان بازدید و با حضور در مرکز نوآوری سلامت دیجیتال، از سامانه زیست ایران رونمایی کرد.

همچنین عملیات اجرایی پارک تجهیزات پزشکی و سلامت در این سفر آغاز شد.

وی همچنین در نشست اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید با حضور جمعی از مدیران واحدهای فناور این شرکت، بخش خصوصی و مدیران ارشد استان شرکت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار