معاون درمان وزارت بهداشت:
جان بابایی گفت: شیوع ویروس کرونا در ۳ استان مازندران، خراسان رضوی و فارس روند افزایشی دارد.
کد خبر: ۸۷۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵ 20 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در برخی استان‌ها مانند آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، کرمانشاه و کردستان که روند افزایشی داشتیم اکنون نگرانی ما حداقلی است. در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، فارس و مازندران روند افزایشی کرونا را داریم و نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش خواهد آمد؛ شرایط به رفتار مردم بستگی دارد.

او با بیان  اینکه برخی استان‌ها کمتر از ۵۰ درصد جمعیت ماسک می‌زنند، تاکید کرد: اگر مردم رعایت نکنند نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که بیماری به چه شکلی خواهد شد، البته حتی در استان‌هایی که روند افزایشی داریم مشکلی از نظر تخت‌های بستری وجود ندارد، اما باید توجه داشت که تعداد تخت‌های بستری محدودیت دارد و مردم باید رعایت کنند.

جان بابایی ادامه داد: تجربه پزشکان و پرستاران در مواجه با بیماری کرونا بسیار بالاتر رفته است. باوجود اینکه  آمار بستری‌های بیمارستانی افزایش داشته، اما میزان مرگ و میر افزایش نیافته و همه این‌ها نتیجه زحمات خستگی ناپذیر کادر درمان بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هدف اصلی ما کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا است چرا که اثرات جبران ناپذیری بر جامعه تحمیل خواهد کرد.از مردم درخواست می‌کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند تا ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کند. با کمک‌های دولت در ایجاد تخت‌های مراقبت ویژه، اقدام خوبی صورت گرفته است؛ همچنین شرکت‌های دانش بنیان برای تامین تجهیزات پزشکی پای کار آمده اند.

جانبابایی تصریح کرد: در تلاشیم ذخیره نیروی انسانی را آزاد کنیم و با همراهی و همکاری معاونت آموزشی به زودی در همه رده‌ها نیرو‌های لازم به مراکز درمانی بروند و شاهد اثرات فرسایشی در کادر درمان نباشیم.

بیمارستان‌های تهران در حال آماده باش هستند

او درباره وضعیت بیمارستان‌های تهران گفت: همه بیمارستان‌های تهران در حال آماده باش هستند و اگر لازم باشد ظرفیت همه بیمارستان‌ها، حتی بخش خصوصی را به سمت کرونا سوق خواهیم داد تا بیمارانی که تمایل دارند از بیمه تکمیلی خود استفاده و در بخش خصوصی بستری شوند از طریق ستاد هدایت عملیات وزارت بهداشت، بیماران کرونایی را منتقل کنیم، در این صورت بیماران از بیمارستان‌های خصوصی مورد تایید، استفاده خواهند کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما نمی‌توانیم هر نیرویی را در بخش کرونا به کار بگیریم، براین اساس دستورالعمل جدیدی را آماده کرده ایم که به امضای وزیر بهداشت رسیده و معاون آموزشی وزارت بهداشت برای اجرای این دستورالعمل به ما کمک خواهد کرد.

او ادامه داد: این دستورالعمل برای همه استان‌ها کمک کننده خواهد بود تا بتوانند متخصص و کادر پرستاری مورد نیاز خود را جذب کنند چرا که یکی از نگرانی‌های ما بحث کمبود نیروی انسانی و فرسایش نیرو‌هاست؛ این دستورالعمل به زودی ابلاغ خواهد شد. بر اساس این دستورالعمل دستیاران سال ۳ و ۴ با تغییر در زمان برگزاری آزمون زودتر جذب می‌شوند و نزدیک به ۳ هزار متخصص را امسال ۳ ماه زودتر توزیع می‌کنیم .

جان بابایی تاکید کرد: هیچ امتحانی حذف نمی‌شود بلکه آزمون بعد تخصصی پزشکی کمی به تاخیر خواهد افتاد و زمان آن را معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد.

چگونگی درمان چرخه پرستاران مبتلا به کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ابتلا ۵ هزار پرستار به کرونا و خروج آن‌ها از چرخه درمان گفت: اینگونه نیست که این تعداد پرستار به کرونا مبتلا و از چرخه درمان خارج شده باشند. باید توجه داشت که کادر درمان به تدریج به کرونا مبتلا شده‌اند و هر کدام از کادر درمان که به کرونا مبتلا شود پس از ۲ هفته بهبودی به محل کار خود باز می‌گردد. این مسئله طبیعی است چرا که کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا حضور دارد و احتمال آلودگی آن‌ها به کرونا وجود دارد.

دانشجویان سال چهارم پرستاری و پرستاران در انتظار طرح جذب

او اظهار کرد: برای حل مشکل کمبود نیروی پرستاری دانشجویان سال چهارم پرستاری و پرستاران در انتظار طرح جذب خواهند شد و استخدام آن‌ها منوط به موافقت سازمان امور استخدامی است که امیدواریم از این سازمان بتوانیم برای استخدام آن‌ها موافقت بگیریم.

جان بابایی درباره دریافت هزینه از بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی گفت: باید از بیماران پول بگیریم، مطابق قانون، ما فرانشیز را از بیماران دریافت می‌کنیم و چیزی فراتر از ابلاغیه و مصوب دولت از بیماران دریافت نمی‌کنیم. مطابق قانون، ۵ درصد هزینه درمان بیمارانی که از نظام ارجاع مراجعه می‌کنند و از بیمارانی که خود به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، ۱۰ درصد هزینه را دریافت می‌کنیم. اگر بیماری توانایی پرداخت این هزینه را نداشته باشد،  هزینه از طرف مددکاری بیمارستان پرداخت خواهد شد.

تشکیل تیم تحقیقاتی برای داروی کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت درباره توزیع دارو‌های درمان کرونا در بیمارستان‌ها گفت: ما به منظور تجویز دارو‌های درمان کرونا در ستاد ملی مقابله با کرونا کمیته علمی تشکیل داده ایم که این کمیته از ۴۰ نفر از دانشمندان برجسته کشور تشکیل شده است و فلوچارت رسمی تشخیص و درمان کرونا به همه بیمارستان‌های کشور ابلاغ شده است.

جان بابایی تصریح کرد: دارویی که در فلوچارت درمان وارد شود، در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. باید توجه داشت برخی دارو‌ها در فاز تحقیقاتی هستند و تا زمانی که به تایید کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نرسند؛ در همه بیمارستان‌ها توزیع نخواند شد، اما این ظرفیت  ایجاد شده است تا دارو‌های احتمالی درمان کرونا در کشور تولید شوند و در صورت تایید به سرعت مورد استفاده قرار گیرند.

او در پاسخ به این سوال که سن ابتلا به بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا کرده است یا خیر، گفت: سن ویروس تغییری نکرده  بلکه رفتار ما تغییر کرده است. بستری افراد میانسال بیشتر شده است، این نشان می‌دهد که نیروی کاری که وارد فضای کسب و کار شده اند، نکات بهداشتی را کمتر رعایت کرده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد:  از طرفی میزان ابتلا کودکان به کرونا نسبت به اسفند افزایش داشته زیرا حساسیت خانواده‌ها نسبت به بیماری کمتر شده است. باید توجه داشت که کودکان عامل انتقال ویروس هستند.

به گفته او مراقبت‌ها در بیمارستان‌ها نسبت به ابتدای شیوع کرونا بسیار بهتر شده، به همین دلیل با وجود افزایش بستری‌ها، میزان مرگ و میر افزایش نیافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره آزمایش در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: آزمایش در مراکز دولتی رایگان است اما در بخش خصوصی تعرفه‌ای دارد که این تعرفه را اداره امور آزمایشگاه‌ها تعیین کرده است.

آمار کلی بیماران مبتلا به کرونا

جان بابایی، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار بیماران بستری کرونایی در بیمارستان‌های کل کشور گفت: از ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی که داریم، ۱۴ هزار تخت به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. در واقع ۱۴ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند همچنین ۳ هزار و ۸۰۰ بیمار کرونایی بد حال در بخش‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار