کد خبر: ۸۷۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶ 05 July 2020

تابناک/به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان،

 

 

صالح محمدی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گیلان از اهمیت اجرای خاک ورزی پایدار در کشاورزی و ترویج این روش فنی به بهره برداران از طریق کارگزاری های رسمی این شرکت خبر داد.

دکتر محمدی با بیان اینکه تقریبا در همه فعالیتهای کشاورزی شیوه مرسوم خاک ورزی متداول که با شخم و بهم زدن شدید خاک توسط گاوآهن برگرداندار، بشقابی و دیسک و هزینه زیادی همراه است که تمام سطح خاک بهم می خورد و کمتر از 15 درصد بقایای گیاهی می ماند.خاک ورزی مرسوم سبب افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن هوا می شود.

کشاورزی پایدار بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه انجام می شود. در کشاورزی پایدار سعی می شود تولید محصولات کشاورزی در آینده به خطر نیافتد. اولین تصمیم گیری مدیریت پایدار، انتخاب روش خاک ورزی مناسب می باشد. از خاک ورزی حفاظتی به منظور حفظ رطوبت خاک، افزایش مواد آلی، بهبود ساختمان خاک، کاهش فرسایش و فشردگی خاک، کاهش مصرف سوخت و هزینه های تولید استفاده می شود..روش های خاک ورزی حفاظتی برحسب شرایط اقلیمی، نوع محصول، امکانات و محدودیتها در مزرعه انتخاب می شود. " تناوب خاک ورزی مانند تناوب زراعی" برای پایداری و حفظ خاک و بهبود عملکرد محصول ضروری بوده و برحسب شرایط زراعی  قابل تغییر است . توصیه های کاربردی؛

در مناطق دیم با بقایای گیاهی کم، بهتر است از روش بی خاک ورزی و کارنده های کشت مستقیم استفاده شود.

برای محصولات ردیفی تابستانه، خاک ورزی نواری جایگزین مناسبی برای خاک ورزی مرسوم است.

بکارگیری ادوات خاک ورزی مرکب باعث کاهش هزینه ها و زمان عملیات آماده سازی بستر بذر می شود.

برای خارج کردن رطوبت اضافی خاک در مناطق مرطوب، میتوان از روش خاک ورزی پشته ای با پشته های ثابت استفاده کرد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار