آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز میلاد امام علی بن موسی الرضا(ع) و دهه کرامت، اقتدا به سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) را یکی از مصادیق رعایت تقوی دانست و اظهار داشت: امام رضا(ع) با وجود سختی‌ها و تنگناهای فراوان، به بیان معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، تقویت جایگاه شیعیان و ارتباط با مردم می‌پرداختند.
کد خبر: ۸۷۰۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 04 July 2020

 

رئیس شورای راهبردی استان یکی از راه‌های حصول تقوا را رعایت عدالت در عرصه‌های فردی و اجتماعی دانست و در تبیین مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستگاه قضا و نسبت آنها با فضای استان، خاطرنشان کرد: نکته اول احیای حقوق عامه به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضائیه است که باید در استان ما به صورت خاص دنبال شود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: دستگاه قضا باید فراتر از نگاه قومی و مذهبی عمل نماید تا همه مردم، این مجموعه را مرجع و ملجأ خودشان بدانند و اگر کسی کارش به مجامع قضایی رسید خاطرش جمع باشد که به حق خود دست پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان قاطعیت در مبارزه با فساد را یکی دیگر از مطالبات مهم رهبری عنوان کرد و افزود: این نکته خصوصا در سیستان و بلوچستان که به خاطر مرز گسترده جغرافیایی و بودجه‌های فراوان ورودی به استان، زمینه لغزش و گرفتاری به فساد زیاد است باید با دقت بیشتری دنبال شود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان مقوله رعایت عدل و عدم تجاوز از حق و پرهیز از افراط و تفریط را یکی دیگر از مطالبات رهبری که در استان اهمیت ویژه دارد عنوان کرد و متذکر شد: مسئولان مربوطه باید بین عنصر فسادگر و خاطی تفاوت قائل شده و نباید با زیاده‌روی، مانع ورود سرمایه‌گذاران به استان شوند.

آیت‌الله محامی یکی دیگر از عرصه‌های عدالت را فضای خانواده دانست و با قرائت احادیثی درباره اهمیت رسیدگی به خانواده، اظهار داشت: مردان نسبت به زنان و فرزندان خصوصا دختران علاوه بر رعایت عدالت، لطف و برخورد صمیمانه بیشتری داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با ابراز خشنودی نسبت به رتبه اول استان در نرخ ازدواج و هم‌چنین کمترین میزان طلاق ولی برخی از آمارهای استان در زمینه خانواده را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار، بالاترین آمار زنان بدسرپرست، بالاترین نرخ بی‌سوادی و عدم امکان ادامه تحصیل برای دختران و بالاترین نرخ تولد کودکان معتاد، زیبنده جامعه اسلامی استان نیست.

وی با تاکید بر احساس مسئولیت بیشتر مردان نسبت به همسر و فرزندان، بیان کرد: رعایت اخلاق، تلاش در جهت فراهم کردن زمینه تحصیل فرزندان، رعایت مصلحت فرزندان در امر ازدواج و پرهیز از ازدواج‌هایی که بدون در نظر گرفتن کفویت و به خاطر منافع مادی به دختر تحمیل می‌شود و هم چنین اهتمام به امور قبل از ازدواج مثل آزمایش و غیره باید مورد اهتمام مردان جامعه قرار بگیرد.

رئیس شورای زکات استان یکی دیگر از عرصه‌های عدالت را صرفه‌جویی بالاخص مصرف بهینه آب عنوان داشت و تصریح کرد: اگر چه مسئولان محترم آب و فاضلاب استان به درستی مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌کنند اما لازم است خود آنها نیز به کمبود تجهیزات و زیرساخت‌ها برای انتقال و توزیع مناسب آب توجه جدی داشته باشند.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر استان با اشاره به گلایه گروه‌های جهادی از عدم همکاری مسئولان آب و فاضلاب و هم‌چنین اعتراضات مردمی در این زمینه، تصریح کرد: مسئولان مربوطه باید پاسخگوی این موارد باشند اگرچه حق آنها برای ارائه دلیل در همین تریبون محفوظ است.

نماینده ولی فقیه در استان در خطبه اول با اشاره به اقدام خلیفه عباسی در تحمیل ولایتعهدی به امام رضا(ع) با هدف تحت نظر قرار دادن ایشان از نزدیک، توجیه رفتارهای غلط خود با سوءاستفاده از جایگاه امام و هم‌چنین تشکیک در عقاید شیعیان و بازداشتن آنها از مبارزه، تدبیر امام را در برابر این تحمیل باعث نقش بر آب شدن برنامه مأمون دانست و عنوان داشت: امام رضا(ع) مخالفت علنی و گسترده خود را با این پیشنهاد اعلام کردند به گونه‌ای که هنگام سفر به مشهد، به خانواده خود گفتند بر من گریه کنید چرا که این سفر بدون بازگشت است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تدبیر امام رضا(ع) را توجه دادن مردم به موضوع غصب جایگاه ولایت از سوی مأمون و گذاشتن شرط عدم دخالت در هیچ کدام از شئون حکومت عنوان کرد و بیان داشت: امام در این مدت به بیان معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و خصوصا جایگاه امامت و ولایت، تقویت جایگاه شیعیان و ارتباط گسترده با مردم پرداختند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با ذکر روایتی از امام رضا(ع) درباره پنج خصلت بندگان نیک، خاطرنشان کرد: بندگان نیک کسانی هستند که وقتی کار خوبی انجام می‌دهند خوشحال می‌شوند؛ اگرکار بدی انجام دادند استغفار می‌کنند؛ شکرگذار نعمتی هستند که به آنها داده می‌شود؛ در برابر مشکلات صبر پیشه می‌کنند و هنگام غضب، عفو می‌کنند.

امام جمعه زاهدان ضمن گرامی‌داشت هفته حج و ابراز امیدواری برای برطرف شدن بلای عالم‌گیر کرونا و برقراری مجدد حج، بیان داشت: إن‌شاءالله ثواب حج به کارگزاران و کسانی که مهیای به جا آوردن این فریضه بودند عطا خواهد شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار