صنعت شیلات در دریاچه پشت سد ارس پلدشت، بعنوان بزرگترین منبع آبی تولید انواع آبزیان شمال غرب کشور به خاطر شیوع صید غیر مجاز دچار مشکلات بسیاری است.
کد خبر: ۸۷۰۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲ 04 July 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، سلیمی رییس اداره پرورش و تولید شیلات استان می گوید: از اواخر سال 93 تا اواخر سال 98 صید انواع ابزیان از 4 هزار تن به 300 تن کاهش یافته و صید شاه میگو از 110 تن تقریبا به صفر رسیده است.

مقدم رییس مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید کاظمی پلدشت هم می گوید: در این دریاچه 14 گونه انواع آبزیان و شاه میگوی دراز آب شیرین که در دنیا منحصر به فرد است، صید می شود اما صید غیر مجاز به مثابه تهدیدی جدی این گونه های با ارزش را در معرض انقراض قرار داده است.

قریشی مدیر شیلات استان هم بر این اعتقاد است که با صادرات سالانه شاه میگو و انواع ماهیان استخوانی از استان به کشورهای آسیایی و اروپایی در حدود 5 میلیون دلار ارز وارد کشور می شد که این رقم بدلیل شیوع صید غیر مجاز در دریاچه پشت سدارس در سال 98 به 500 هزار دلار کاهش یافته است.

سلیمی رییس اداره پرورش و تولید شیلات استان گفته: آذربایجان غربی صادر کننده محصولات آبزی بود اما با وضعیت فعلی به وارد کننده انواع آبزیان بدل شده است.

صفری فرماندار شهرستان پلدشت علت عمده شیوع پدیده صید غیر مجاز را ناهماهنگی بین دستگاهها و متولیان برخورد های قانونی با متخلفان و متعرضان می داند. 

مرزبانی، اداره کل شیلات، اداره کل محیط زیست و دادستانی ارگانهای دخیل در کنترل صید غیرمجاز در محدوده رودخانه ارس هستند. 

اعلام کارشناسان شیلات می خواهند طرحی را با نام "دریا بست" برای کنترل صیدغیرمجاز در پلدشت اجرا کنند که می تواند به احیای این دریاچه و رونق مجدد فعالیت شیلات و بهبود معیشت 470 صیاد پلدشتی منجر شود. 

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار