بلافاصله پس از انفجار در ساختمان کلینیک سینا اطهر تهران دستور بازداشت ۹ نفر که شامل تعدادی از افراد هیأت مدیره، مدیرعامل، سهام‌دار این مراکز و مسئول تأسیسات ساختمان بودند، صادر شد که ۳ نفر از این افراد زن و ۶ نفر مرد هستند. از سویی، بررسی‌ها در این خصوص که نهاد‌ها و سازمان‌های نظارتی مربوطه در رابطه با حادثه آتش‌سوزی مقصر هستند یا خیر نیز از سوی کارشناسان ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 04 July 2020

بازپرس جنایی پایتخت و ۱۱ کارشناس با حضور در ساختمان منفجرشده کلینیک سینا اطهر تهران به بررسی میدانی و نمونه‌برداری از محل پرداختند تا هرچه سریع‌تر علت این فاجعه و مقصران احتمالی آن معرفی شوند.

به گزارش ایران، به‌دنبال حادثه انفجار و آتش‌سوزی شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر در ساختمان ۵ طبقه واقع در خیابان شریعتی و مرگ ۱۹ پزشک و پرستار و تکنیسین و بیمار، تحقیقات آغاز شد.

در بررسی‌های اولیه، مشخص شد در این ساختمان یک مرکز تصویربرداری، آزمایشگاه، داروخانه، مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران و درمانگاه تخصصی فعالیت می‌کردند.

بلافاصله پس از این انفجار دستور بازداشت ۹ نفر که شامل تعدادی از افراد هیأت مدیره، مدیرعامل، سهام‌دار این مراکز و مسئول تأسیسات ساختمان بودند، صادر شد که ۳ نفر از این افراد زن و ۶ نفر مرد هستند. از سویی، بررسی‌ها در این خصوص که نهاد‌ها و سازمان‌های نظارتی مربوطه در رابطه با حادثه آتش‌سوزی مقصر هستند یا خیر نیز از سوی کارشناسان ادامه دارد.

تیم کارشناسی ۱۱ نفره

همزمان با دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت، هیأت ۱۱ نفره کارشناسی شامل کارشناسان آتش‌نشانی، حوادث کار، پزشکی، مواد، شیمی و... تشکیل شد تا علت این حادثه مورد بررسی قرار گیرد.

با تشکیل این گروه کارشناسی، پنجشنبه گذشته تیم ۱۱ نفره به همراه بازپرس مصطفی واحدی راهی محل حادثه شده و به تحقیقات میدانی و بررسی مدارک و شواهد موجود و نمونه‌برداری در محل حادثه پرداختند. نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور مقامات قضایی و هیأت کارشناسی ۱۱ نفره صبح امروز (شنبه ۱۴ تیر) برگزار می‌شود.

۴ فرضیه برای آتش‌سوزی

در تحقیقات صورت گرفته توسط تیم‌های کارشناسی و قضایی، تاکنون ۴ فرضیه در خصوص آتش‌سوزی مطرح شده و البته فرضیه‌های دیگر نیز بررسی خواهد شد تا علت قطعی این فاجعه مرگبار روشن شود.

نخستین فرضیه جدا شدن کابل برق از تیر چراغ برق و افتادن روی کپسول‌های اکسیژنی بود که داخل حیاط این مرکز قرار داشتند.

دومین احتمال مطرح‌شده ایجاد حریق در قسمت ذخیره مخزن اکسیژن و انفجار کپسول‌های اکسیژن است.

سومین فرضیه اتصالی برق سه‌فاز ساختمان و آتش‌سوزی و مرگ ۱۹ نفر از کادر درمان و بیماران بوده است.

اما انفجار در طبقه منفی دو که قسمت تأسیسات ساختمان است، آخرین فرضیه‌ای است که تاکنون از سوی تیم تحقیق مطرح شده.

تمامی این فرضیه‌ها و فرضیه‌های احتمالی دیگر از سوی هیأت کارشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا علت حریق روشن شود.

شکایت خانواده‌های آسیب‌دیده

همچنین بازپرس جنایی پایتخت از مأموران کلانتری ۱۰۱ تجریش خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به شکایت خانواده قربانیان، مصدومان و همسایگانی که در این حادثه دچار خسارت شده‌اند اقدام کند تا کسانی که دچار خسارت مالی و جانی شده‌اند شناسایی شوند و به شکایتشان رسیدگی شود.

اخطار شورای شهر بررسی می‌شود

پس از این حادثه، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که قبل از این انفجار ۳ بار از سوی شورای شهر به این ساختمان اخطار داده شده بود.

محسن هاشمی گفته بود در ۳ نوبت در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۷ با موضوع ایمنی به مسئولان این ساختمان اخطار داده شده بود. آخرین اخطار هم در سال ۹۷ از بازرسی اماکن بود. مالک ساختمان هم سال ۹۸ کار‌هایی برای ایمنی ساختمان انجام داده بود که یکی از آن‌ها نصب سیستم اطفای حریق بود که فعال نبود.

بازپرس جنایی با توجه به این موضوع دستور بررسی داده تا درصورتی که این ارگان اخطاری برای کلینیک مورد نظر صادر کرده بود، گزارش خود را مکتوب برای دادسرا ارسال کنند. دادستان تهران نیز از غیرعمدی بودن این انفجار خبر داده و گفت: بررسی اولیه حاکی از غیرعمدی بودن حادثه است.

در تحقیقات از افراد مطلع، مشخص شد حادثه به‌علت اتصال سیم برق و انفجار کپسول‌های گاز و اکسیژن بوده که موجب آتش‌سوزی در داخل ساختمان شده است.

القاصی مهر گفت: یک هیأت کارشناسی ۱۱ نفره در دادسرای جنایی انتخاب و به محل حادثه اعزام شدند و از کارشناسان آتش‌نشانی هم دعوت شد تا علت حادثه، کارشناسی بررسی شود که با اعلام نظر کارشناسی، علت واقعی حادثه در اسرع وقت مشخص خواهد شد.

وی افزود: رعایت مسائل ایمنی یکی از موضوعاتی بود که دستور بررسی آن داده شد و ما در حال بررسی موضوع با اسناد و مدارکی که ادعا شده هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار