کد خبر: ۸۷۰۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱ 03 July 2020
 

تابناک/حسینی با انتقاد شدید از طبقاتی شدن مدارس گفت: طبقاتی شدن و نابرابر شدن مدارس از مشکلات ما است که باید تنوع مدارس از بین رود و به سمت ترکیبی شدن مدارس گام برداریم.

شورای آموزش و پرورش کرمان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، سید جواد حسینی ، معاون وزیر و رییس آموزش وپرورش استثنایی کشور در چهارمین جلسه شورای آموزش وپرورش استان کرمان با انتقاد شدید از طبقاتی شدن مدارس عنوان کرد: طبقاتی شدن و نابرابر شدن مدارس از مشکلات ما است و از این مسئله رنج می‌بریم بنابراین تنوع مدارس را باید از بین برد و به سمت ترکیبی شدن مدارس گام برداریم.

 

او با اشاره به اینکه در کشور حدود ۱۸۲ هزار دانش آموز استثنایی و ۴۰۰ هزار دیر آموز وجود دارد، گفت: برای این تعداد، یک هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی داریم که ۲۰ هزار مدرسه ویژه و پذیرا و ۷۴۱ مرکز اختلال یادگیری با ۲۳ هزار معلم متخصص در حال تعلیم و تربیت هستند.

او افزود: اعتبار مدارس آموزش و پرورش استثنایی در این دولت ۷ برابر افزایش یافته است  و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا کار تعلیم و تربیت را بر عهده دارند.

معاون وزیر عنوان کرد: در آموزش و پرورش عادی برنامه درس ملی پیاده می‌شود این در حالی است که در آموزش و پرورش استثنایی آموزش برنامه درسی انطباق یافته و خدمات ویژه به دانش آموز ارائه می‌شود.

حسینی بیان کرد: آموزش و پرورش استثنایی در ۱۶ آیتم خدمات توان بخشی می‌دهد که در سال گذشته ۳۲ میلیارد تومان در بخش توان‌بخشی هزینه کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش استثنایی دو دوره بیش از آموزش و پرورش عادی دارد، تصریح کرد: آموزش و پرورش استثنایی ۶ دوره آموزشی دارد این در حالی است که آموزش و پرورش عادی ۴ دوره آموزشی وجود دارد.

حسینی آموزش و پرورش استثنایی را فرایند محور دانست و بیان کرد: دانش آموز استثنایی ۵ برابر دانش آموز عادی هزینه دارند و باید از تکنولوژی جدید برای توانمندسازی بیشتر این افراد استفاده کرد.

او با بیان این مطلب که باید پوشش نوآموزان بدو ورود به مدرسه از ۹۷.۶ درصد به ۹۹ درصد در سال جاری برسانیم، عنوان کرد: اکنون در استان کرمان ۲۲ مرکز اختلال یادگیری وجود دارد که براساس استاندارد ۲۰ مرکز دیگر باید در آن احداث شود و ما امسال حتی‌الامکان امکانات و تجهیزات لازم برای راه‌اندازی آن‌ها را در اختیار استان قرار می‌دهیم.

حسینی با اعلام این خبر که ۷۰ درصد (۵۰ درصد شورا‌ها و ۲۰ درصد سازمان آموزش و پرورش استثنایی) هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی شرق و جنوب استان را متقبل می‌شوند، تصریح کرد: بودجه استثنایی شرق استان کرمان را امسال ۵۰ درصد اضافه کردیم و همچنین علاوه بر سهم معمول استان ۶۰ میلیارد ریال خدمات توانبخشی به استان اعتبار دادیم.

او بیان کرد: دانش آموزان در مدارس استثنایی نیاز به بازی و ورزش دارند سالن‌های ۲۰۰ متری که فضا دارند، ساخته شود که روز گذشته با احداث ۳ سالن در شرق استان موافقت شد و امروز برای ساخت ۵ سالن در دیگر نقاط استان نیز اعتبار اختصاص دادیم.

احمد اسکندری‌نسب مدیر کل آموزش وپرورش استان کرمان در این نشست، گفت: در ۹۷ مدرسه ویژه استثنایی و ۲۲ مرکز مشکلات ویژه یادگیری، ۴ هزار و ۶۸۰ دانش آموز در حال آموزش هستند که ۶۵۰ نفر آن‌ها به صورت تلفیقی فراگیر در کنار دانش آموزان عادی در حال تحصیل هستند.

او با اشاره به اینکه قول داده‌ایم امسال هیچ کلاس درسی بدون معلم نداشته باشیم، گفت:با توجه به شیوع کرونا امسال از ۱۵ شهریور مدارس سراسر کشور بازگشایی خواهند شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: ۶۵۰ پایگاه اوقات فراغت در سطح استان ایجاد شده که به صورت مجازی و در سامانه شاد برنامه‌های فرهنگی، پرورشی، ورزشی برای دانش آموزان دارد.

عباس ضیاء معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش استان کرمان با اشاره به اینکه توانستیم در سال گذشته در استان کرمان ۵۵ هزار و ۱۳۵ نوآموز پیش دبستانی را جذب کنیم، افزود: امسال یک هزار و ۷۱۲ دانش آموز فاقد شناسنامه را جذب کرده ایم.

ضیاء بیان کرد: بیشترین دانش آموزان بازمانده از تحصیل استان در مناطق محروم رودبار جنوب، ریگان و ... بوده که برخی از این دانش آموزان به دلیل نداشتن پول کتاب، ترک تحصیل کرده بودند که باید کتاب در این مناطق  به صورت رایگان داده شود البته سال گذشته بخشی از کتاب‌های این مناطق رایگان توزیع شد و می‌طلبد امسال اعتبار بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

او با بیان اینکه امسال ۶۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز کلاس اولی در استان کرمان داریم، افزود: درخواست داریم اداره کل ثبت احوال استان، اسامی آن‌ها را در اختیار ما قرار دهند تا پیگیر وضعیت آن‌ها باشیم تا کسی جامانده از تحصیل نباشد.

ضیاء تصریح کرد: دلیل ترک تحصیل ۶ هزارو ۶۰۵ دانش‌آموز استان کرمان در اثر فقر مالی و نیازمندی ویژه بوده است که در روستا‌ها وعشایر شناسایی شده اند و ۳۴۶ نفر از این تعداد، کودکان استثنایی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار