کد خبر: ۸۷۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 02 July 2020
 
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قاچاق دام از سر گرفته شد، خوراک پتروشیمی‌ها ارزان شد، مازاد تجاری برزیل اعلام شد، اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت ۴۱ سال اخیر، نوسانات بازار مسکن متأثر از نوسانات بازار‌های موازی است و عامل افزایش قیمت لوازم خانگی را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قاچاق دام از سر گرفته شد، خوراک پتروشیمی‌ها ارزان شد، مازاد تجاری برزیل اعلام شد، اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت ۴۱ سال اخیر، نوسانات بازار مسکن متأثر از نوسانات بازار‌های موازی است و عامل افزایش قیمت لوازم خانگی را در بر دارد.

قاچاق دام از سر گرفته شد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور از افزایش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود با نرخ  ۱۰۵ هزار تومان به مصرف کننده  فروخته می‌شود. وی افزود: با توجه به خروج غیرقانونی دام از مرز‌های غربی و کمبود عرضه در میادین نامه‌ای به ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم چرا که این موضوع افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی قیمت دام نسبت به هفته گذشته را به همراه داشته است. ملکی از اختلاف ۱۰۰ درصدی قیمت دام در میادین و آن سوی مرز‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کیلو دام زنده در مرز‌های غربی با نرخ ۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره تاثیر نوسان نرخ نهاده بر بازار دام و گوشت بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال علوفه در صحراست، اما در ۶ ماهه دوم  بدون تردید با نوسان نرخ نهاده، قیمت گوشت دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد. ملکی در پایان درباره آخرین وضعیت واردات گوشت قرمز گفت: بنابر آمار و اطلاعات از ابتدای تیر واردات گوشت به کشور نداشتیم، ضمن آنکه واردات با ارز نیمایی به سبب برابری قیمت گوشت با بازار داخل، مقرون به صرفه نیست. /باشگاه خبرنگاران

سه سناریو برای قیمت دلار از نگاه فعالان اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی ایران درباره قیمت واقعی دلار گفت: درباره قیمت دلار گزارشی در اتاق اصفهان تهیه کردیم. سه سناریو برای قیمت دلار تا پایان سال وجود دارد. چنانچه برخی سیاست‌ها از سوی دولت اتخاذ شود، ممکن است قیمت دلار تا ۱۱ هزار تومان هم پیش رود. مسعود گل شیرازی افزود: فعالان اقتصادی سه سناریو را برای قیمت دلار در نظر گرفتند. سناریو نخست این است که قیمت دلار در محدوده ۱۱ هزار تومان باقی بماند. در سناریو دوم قیمت دلار کمتر از شرایط موجود پیش‌بینی شده است و در سناریو سوم نیز قیمت دلار بیشتر از شرایط موجود تخمین می‌زنیم. در هر حالت قیمت دلار بستگی به عوامل محیطی دارد. به نقل از تجارت‌نیوز؛ او اظهار کرد: اقتصاد ملی ما ظرفیت دلار با قیمت بالای ۱۶ هزار تومان را ندارد. چنانچه قیمت دلار به بالای ۱۶هزار تومان پیش رود معیشت مردم به خطر می‌افتد.

خوراک پتروشیمی‌ها ارزان شد

با دستور وزیر نفت، قیمت کف خوراک اتان برای تحویل به پتروشیمی‌ها حدود ۱۰ درصد ارزان شد. 

مازاد تجاری برزیل اعلام شد

براساس داده‌های رسمی، برزیل در ماه ژوئن مازاد تجاری ۷.۵ میلیارد دلار را به ثبت رسانده است. این رقم بیشتر از میانگین پیش‌بینی اقتصاددانان رویترز مبنی بر ثبت مازاد تجاری ۶.۹۵ میلیارد دلار بوده و علاوه بر این، در مقایسه با مازاد تجاری ثبت شده در مدتی مشابه در سال گذشته نیز بالاتر است؛ این رقم در سال گذشته ۵.۴ میلیارد دلار بود. براساس اعلام وزارت اقتصاد برزیل، مجموع صادرات ۱۷.۹ و مجموع واردات ۱۰.۴ میلیارد دلار بوده است. این نهاد در ادامه اضافه کرد که مجموع مازاد تجاری در فاصله ژانویه تا ژوئن، ۱۰ درصد نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته کمتر بوده است.

اقتصاد انگلیس در بدترین وضعیت ۴۱ سال اخیر

مرکز آمار انگلیس در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹ به منفی ۲.۲ درصد رسیده است. رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح صفر درصدی یا منفی قرار دارد. این رقم که ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی قبلی بود بیش از همه تحت تاثیر رشد ناامیدکننده منفی ۶.۹ درصدی ماه مارس قرار گرفته است؛ یعنی همان ماهی که دولت شروع به اعمال قرنطینه سراسری و تعطیلی کسب و کارها کرد.

بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس - در واکنش به ثبت ضعیف ترین رشد اقتصادی فصلی چهار دهه اخیر کشورش گفته است که انگلیس نیاز به یک توافق ملی جدید برای احیای اقتصاد دارد. جانسون افزود: باید به خودمان بیاییم و سریع عمل کنیم. مردم نگران شغل و درآمد خود هستند. دولت انگلیس از اختصاص یک بسته پنج میلیارد پوندی برای گسترش ساخت و ساز در این کشور به ویژه در بخش مسکن خبر داد. به گفته جانسون، انگلیس در حوزه ساخت مسکن در سال قبل عملکرد ضعیف تری از سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه یا هلند داشته است. متوسط رشد اقتصادی انگلیس در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۰.۵۱ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سپتامبر ۱۹۹۹ با دو درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به نوامبر ۲۰۰۸ با منفی ۰.۲ درصد بوده است.

مدرس خیابانی: راه نجات کشور رونق تولید است

حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به رشد مثبت تولید خودرو در کشور پس از دو سال در سه ماهه اول امسال اشاره و تاکید کرد: راه نجات کشور رونق تولید است. وی تصریح کرد: راه نجات کشور رونق تولید است و در حوزه تولید مهمتر از تعمیق و توسعه ساخت داخل و داخلی سازی برای قطع وابستگی بخش تولید و کاهش ارزبری وجود ندارد. مدرس خیابانی تصریح کرد: تولیدی که روی پای خود باشد و به مواد و قطعات وارداتی اتکا نداشته باشد، قابل افتخار و مایه مباهات است.

نوسانات بازار مسکن متأثر از نوسانات بازارهای موازی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص نوسانات بازار مسکن گفت: نوسانات بازار مسکن متأثر از نوسانات بازارهای موازی طلا و ارز است. اسلامی بیان کرد: وقتی منابعی برای تامین سرمایه وارد بازار می‌شود التهاب‌آور است.

عامل افزایش قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فلزی (آشپزخانه) در خصوص افزایش قیمت لوازم خانگی فلزی، گفت: از آنجایی که مواد اولیه در داخل افزایش قیمت داشته است، شاهد گران شدن لوازم خانگی فلزی در بازار هستیم. وی با بیان اینکه دولت نقش مهمی در تعیین قیمت مواد اولیه دارد، بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه که در داخل کشور موجود است گران شده است به طور مثال قیمت ورق آهن، مس و ... که در داخل تولید می‌شود را دولت تعیین می‌کند. ورق برنج در سال گذشته ۸۵ هزار تومان بود، اما امسال به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این مقام مسئول در خصوص میزان واردات لوازم خانگی فلزی، تشریح کرد: خوشبختانه واردات لوازم خانگی در کشور به صفر رسیده است و قاچاق به دلیل شیوع ویروس کرونا زمین گیر شده است. اگر در تامین مواد اولیه به مشکل بر نخوریم، در حال حاضر بهترین فرصت برای تولید‎کنندگان داخلی است تا بتوانند خود را در این صنف تقویت کنند. متاسفانه مواد اولیه به سختی تهیه می‌شوند و زمانی هم که تهیه می‌شوند، گران هستند که همین موضوع به یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان کشور تبدیل شده است. /باشگاه خبرنگاران

افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت برنج خارجی

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: بازار پس از افزایش قیمت‌های افسارگسیخته‌ای که پس از عید آغاز شد در اوایل ماه مبارک رمضان در برخی اقلام شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها بودیم. قیمت برنج خارجی به شکل عجیبی افزایش یافته و از کیلویی ۷۲۰۰ تومان به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید حدود ۱۳۰ درصد داشته است. قیمت شکر از سوی دولت ۶ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده، اما به صورت عمده با قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در حال عرضه است و در هر کیلوگرم شکر ۱۲۰۰ تومان گرانفروشی صورت می‌گیرد. عرضه به اندازه کافی وجود ندارد به همین دلیل صنایع غذایی ناچار هستند با قیمت بالاتر آن را تهیه کنند. وی تاکید کرد: کمبودی در بازار وجود ندارد مشکلی که با آن مواجه هستیم گرانفروشی است که برخی در حال سوءاستفاده هستند. وی با بیان اینکه در برخی از اقلام نیز با افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ درصد مواجه بودیم، تصریح کرد: البته در برنج با گرانفروشی مواجه نیستیم بلکه افزایش قیمت به دلیل تغییر نرخ ارز اختصاصی به آن است که موجب افزایش قیمت شده است.

دبیرکل اتحادیه بنکداران موادغذایی درباره قیمت روغن نیز گفت: در روغن مایع با مخالفت سازمان حمایت افزایش قیمتی صورت نگرفت، اما شرکت ها تخفیف‌هایی که ارائه می‌کردند را حذف کردند. حسنی با بیان اینکه در روغن حلبی ۱۶ کیلوگرمی که بیشتر صنایع از آن استفاده می‌کنند گرانفروشی زیادی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: قیمت این روغن‌ها ۱۱۲ هزار تومان درج شده، اما بسته به برند آن با قیمت‌های ۱۴۲ هزار تومان تا ۱۷۲ هزار تومان به صورت عمده در حال عرضه است. /میزان

بانک مرکزی: بلوکه کردن سپرده‌ها ممنوع است

بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس مفاد بخشنامه‌های پیشین طی سال های گذشته، بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. در این میان، بر اساس گزارش‌های دریافتی، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی براساس توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده قرض‌الحسنه جاری یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز مسدود کرده و توثیق می‌کنند. یادآور می‌شود، گرچه این رویه منوط به آن که قبل از اعطای تسهیلات باشد و با توافق و رضایت تسهیلات‌گیرنده انجام شود، منع مقرراتی ندارد؛ لیکن به منظور پیشگیری از تخطی از حداکثر نرخ سود تسهیلات بانکی مصوب شورای پول و اعتبار، در صورتی که وفق توافق بین مؤسسه اعتباری و تسهیلات‌گیرنده و قبل از اعطای تسهیلات، بخشی از وثایق به صورت نقدی و در قالب مسدود کردن سپرده توثیق می‌شود، سپرده یاد شده باید در قالب حساب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار بوده و با احتساب و پرداخت سود علی‌الحساب به آن، معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم‌اکنون در شبکه بانکی کشور مبنای عمل است، انجام پذیرد. 


خداحافظی با نمایشگاه خودروی ژنو

سازمان‌دهندگان نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو اعلام کردند به دلیل پیامدهای مالی شیوع ویروس کرونا، این رویداد نه تنها در سال ۲۰۲۱ برگزار نخواهد شد بلکه مکان آن نیز به فروش خواهد رسید. کمیته نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو که مسوول برگزاری این رویداد است ضمن رد پیشنهاد وام دولتی ژنو، از تصمیمش برای فروش مکان برگزاری آن خبر داد. این بنیاد پس از اعلام لغو ناگهانی و اجباری نمایشگاه از دولت سوئیس درخواست غرامت ۱۱ میلیون فرانکی کرد. دولت ضمن قبول غرامت گفت که آن را تنها در صورتی پرداخت می‌کند که این نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ مجددا برگزار شود. این بنیاد با یادآوری آنکه نمایشگاه ژنو بزرگ‌ترین رویداد این کشور است گفت که برگزاری آن سالانه نزدیک به ۲۰۰ میلیون فرانک سوئیس عاید کشور می‌کند. نمایشگاه خودرو سوئیس در فرم‌های مختلف از سال ۱۹۰۵ برگزار شده و این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم است که کار آن به لغو برگزاری می‌کشد. /دنیای اقتصاد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار