کد خبر: ۸۶۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ 01 July 2020

کیفیت علمی دانشگاه آزاد به روایت رتبه‌بندی شانگهای/ دانشگاه آزادی‌‌ها در مهندسی حرف اول را می‌زنند

تابناک/دانشگاه آزاد با ۱۹ رشته در رتبه‌بندی بین‌المللی شانگهای میان برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا​، روزنامه فرهیختگان نوشت: رده‌بندی‌‌های جهانی یکی از معیار‌های مهم در سنجش توانمندی دانشگاه‌‌ها و مراکز علمی دنیاست. پایگاه رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین پایگاه‌‌ها در این زمینه است که به‎عنوان سازمانی کاملا مستقل در رده‌بندی تحقیقاتی در زمینه آموزش عالی فعالیت می‌کند. این پایگاه، از سال ۲۰۰۹ در قالب مرجع رسمی رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌‌های دنیا شناخته می‌شود. شانگهای علاوه‌بر رتبه‌بندی دانشگاه‌‌ها براساس جایگاه و فعالیت آنها، این مراکز را از نظر موضوعی هم مورد تحلیل قرار داده و رتبه‌بندی می‌کند. دو روز گذشته جدیدترین رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰ شانگهای به‎طور رسمی اعلام شد. این پایگاه از سال ۲۰۰۹ نسبت به انتشار برترین دانشگاه‌‌های دنیا از نظر موضوعی اقدام کرده است. در این رتبه‌بندی، دانشگاه‌‌ها در ۵۴ موضوع شامل علوم طبیعی، مهندسی، علوم زیستی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی با هم رقابت می‌کنند. درمجموع، بیش از چهار هزار دانشگاه در رده‌بندی شانگهای حضور دارند که به‎طور قطع قرار گرفتن در این فهرست، برای هر دانشگاهی افتخار به حساب می‌آید.


بیش از ۱۸۰۰ دانشگاه از ۹۰ کشور و منطقه در این رده‌بندی شرکت کرده‌اند. در رتبه‌بندی موضوعی، از روش سنجش پایگاه و داده‌‌ها استفاده شده است. شاخص‌‌هایی که در این کار مورداستفاده قرار گرفته، شامل کیفیت تحقیقات، میزان مشارکت بین‎المللی، ارائه تحقیقاتی با کیفیت بالا و بالاترین شناخت‌‌های آکادمیک می‌شوند. در این رده‌بندی، حدود ۳۵ دانشگاه ایرانی در ۳۳ موضوع حائز کسب رتبه شده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در رده‌بندی موضوعی سال ۲۰۲۰ پایگاه شانگهای، در ۱۹ رشته موضوعی حائز رتبه شده است که در حدود ۱۱ رشته موضوعی توانسته به‎عنوان برترین دانشگاه کشور بدرخشد.

برترین‌‌های دنیا

دانشگاه‌‌های مختلف جهان در این رتبه‌بندی توانسته‌اند در موضوعات مختلف رتبه بیاورند. دانشگاه‌‌های آمریکا به‌طورکلی، ۱۰ جایگاه را در ۳۱ رشته موضوعی از آن خود کرده و رده نخست دانشگاه‌‌های جهان را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن، چین با تسلط بر ۱۱ رشته موضوعی دومین کشور برتر محسوب می‌شود. در میان تمام دانشگاه‌‌های دنیا، دانشگاه هاروارد با ۱۴ جایگاه، برترین دانشگاه و موسسه معرفی شده است که پنج جایگاه در رشته‌‌های موضوعی علوم اجتماعی، چهار جایگاه در علوم پزشکی، سه جایگاه در مهندسی و دو جایگاه هم در علوم زیستی دارد. دانشگاه MIT در ۶ رشته موضوعی کسب جایگاه کرده که پنج مورد آن تنها در موضوعات مهندسی است. علاوه‎براین، برخی دانشگاه‌‌ها هم در بیش از یک موضوع رتبه کسب کرده‌اند مانند کالیفرنیای برکلی، پنسیلوانیا، کلرادوی آمریکا، آکسفورد انگلیس و دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور ازجمله آنهاست.

حضور بی‌بدیل دانشگاه آزاد در دندانپزشکی

رشته موضوعی علوم پزشکی رشته‌‌هایی چون پزشکی بالینی، بهداشت عمومی، علوم دهان و دندان و دندانپزشکی، پرستاری، فناوری پزشکی و علوم دارویی و داروسازی را دربرمی‌گیرد.
در رشته دندانپزشکی و علوم دهان و دندان، دانشگاه‌‌های میشیگان آن- آربور، کارولینای شمالی و کالج سلطنتی انگلیس در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه ۲۰۱ تا ۳۰۰ اولین دانشگاه ایرانی در این رشته موضوعی به شمار می‌رود و بالاتر از دانشگاه‌‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی و علوم پزشکی تهران قرار گرفته است. جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

دانشگاه آزاد، برترین دانشگاه ایرانی در مدیریت

رشته موضوعی علوم اجتماعی در رده‌بندی شانگهای، رشته‌‌های اقتصاد، آمار، حقوق، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، آموزش، ارتباطات، روان‌شناسی، مدیریت کسب‎وکار، حسابداری، مدیریت، مدیریت عمومی، مدیریت گردشگری و مهمانداری و علوم اطلاعات و کتابخانه را شامل می‌شود.


در رشته اقتصاد، دانشگاه‌‌های شیکاگو، هاروارد و MIT در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی بعد از دانشگاه تهران، در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. جایگاه این دانشگاه در مقایسه با سال ۲۰۱۹ هیچ تغییری نکرده است.


در رشته مدیریت هم دانشگاه‌‌های ملی سنگاپور، پنسیلوانیا و هاروارد در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این رتبه‌بندی، دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه ۲۰۱ تا ۳۰۰، به‎عنوان اولین دانشگاه ایرانی در این رشته موضوعی، بالاتر از دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علم‌وصنعت ایران و صنعتی‎شریف قرار گرفته است.

جایگاه قابل‌قبول آزادی‌‌ها در علوم زیستی

رشته موضوعی علوم زیستی از رشته‌‌های علوم بیولوژیک، علوم بیولوژیک انسانی، علوم کشاورزی و علوم دامپزشکی تشکیل می‌شود.


در رشته دامپزشکی، دانشگاه‌‌های خنت آلمان، ادینبورگ انگلیس و کپنهاگن دانمارک در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در اینجا، دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه ۲۰۱ تا ۳۰۰ دنیا را از آن خود کرده است. دانشگاه‌‌های تهران و فردوسی مشهد بالاتر از آن قرار گرفته‌اند، درحالی‎که دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از دانشگاه شهیدچمران اهواز، شیراز و تربیت‌مدرس قرار دارد.

دانشگاه آزادی‌‌ها در مهندسی حرف اول را می‌زنند

در‌ بخش موضوعی رشته مهندسی، رشته‌‌هایی چون مکانیک، برق و الکترونیک، کنترل و اتوماسیون، مخابرات، علم و فناوری ابزارآلات، زیست پزشکی، مهندسی و علوم کامپیوتر، عمران، شیمی، مهندسی و علوم مواد، علم نانو و نانوفناوری، مهندسی و علم انرژی، مهندسی و علم محیط‎زیست، منابع آبی، علوم و فناوری موادغذایی، بیوتکنولوژی، هوافضا، مهندسی دریایی و اقیانوسی، علوم و فناوری حمل‌ونقل، سنجش از راه دور، موادمعدنی و معدن و متالورژی قرار دارند.


در رده‌بندی موضوعی سال ۲۰۲۰ در رشته مهندسی مکانیک، دانشگاه‌‌های کمبریج، شیان جیائوتونگ چین و تسینگوآی چین در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رده‌بندی، جایگاه ۵۱ تا ۷۵ را کسب کرده است. در رده‌بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از دانشگاه‌‌های نوشیروانی بابل، تهران، صنعتی امیرکبیر، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، سمنان، صنعتی‎شریف، تربیت‌مدرس، گیلان، تبریز، دانشگاه‌‌های بین‌المللی امام خمینی، خواجه‌نصیر، شاهرود و کاشان جا خوش کرده و جایگاه نخست را در جمع دانشگاه‌‌های ایرانی در رشته مهندسی مکانیک کسب کرده است.


در رشته برق و الکترونیک، دانشگاه‌‌های MIT، استنفورد و کالیفرنیای برکلی در رده‌‌های نخست قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رده‌بندی بین رتبه‌‌های ۴۰۱ تا ۵۰۰ و بعد از دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد.


در رشته‌‌های موضوعی علوم و فناوری ابزار، موسسه فناوری هاربین چین، دانشگاه بیهانگ و تسینگوآی چین در رده نخست تا سوم قرار گرفته‌اند. در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی جایگاه ۵۱ تا ۷۵ را از آن خود کرده است. در رده‌بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه صنعتی اصفهان بالاتر از دانشگاه آزاد اسلامی و در رده ۳۵ قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در رده‌بندی موضوعی سال ۲۰۲۰ بالاتر از دانشگاه تهران، تبریز، صنعتی‌شریف، صنعتی امیرکبیر و علم‌وصنعت قرار گرفته است.


در رشته موضوعی مهندسی علوم و مهندسی کامپیوتر، دانشگاه‌‌های MIT، استنفورد و کالیفرنیای برکلی در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این میان در رده ۳۰۱ تا ۴۰۰ جا خوش کرده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه آزاد اسلامی، بالاتر از دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی‎شریف قرار گرفته است.


در رشته مهندسی عمران، دانشگاه‌‌های تانگجی چین، ای‌تی‌اچ زوریخ و تسینگوآی چین در رده‌‌های اول تا سوم قرار دارند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رده‌بندی در جایگاه ۵۱ تا ۷۵ قرار گرفته که رتبه آن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است. در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از دانشگاه‌‌های صنعتی‎شریف، تهران، امیرکبیر، تربیت‎مدرس، تبریز، سمنان و گیلان قرار گرفته است.


در رشته مهندسی شیمی، دانشگاه‌‌های MIT، استنفورد و تسینگوآ رتبه‌‌های اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رشته موضوعی به‎عنوان اولین دانشگاه ایرانی در رده ۱۰۱ تا ۱۵۱ قرار گرفته است. در رتبه‌بندی موضوعی سال ۲۰۲۰، دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از دانشگاه‌‌های صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی‌شریف، تهران، علم‎وصنعت ایران، شیراز، نوشیروانی بابل، تربیت‎مدرس، کاشان و تبریز، دانشگاه‌‌های فردوسی مشهد، صنعتی سهند، علوم پزشکی تهران، اصفهان و یاسوج قرار گرفته است.


در رشته علوم و مهندسی مواد هم دانشگاه‌‌های MIT، کالیفرنیای برکلی و موسسه فناوری جورجیا جزء برترین‌‌های دنیا هستند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. در رده‌بندی سال ۲۰۲۰، دانشگاه‌‌های صنعتی امیرکبیر و تهران کمی بالاتر از دانشگاه آزاد قرار دارند.


در رشته علوم و مهندسی انرژی، دانشگاه‌‌های فنی نانیانگ، تسینگوآی چین و استنفورد آمریکا در رده‌‌های برتر دنیا قرار دارند. در این رده‌بندی، دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰، بالاتر از دانشگاه‌‌های نوشیروانی بابل، تهران، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، سمنان، صنعتی‎شریف، تربیت‎مدرس، تبریز، امیرکبیر، علم‎وصنعت ایران، خواجه‎نصیر، شهیدبهشتی، شیراز و کاشان قرار گرفته است. جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با رتبه‌بندی سال گذشته تغییری نکرده است.


در رشته علوم و صنایع غذایی، دانشگاه‌‌های جیانگنان چین، واخنینگن هلند و دانشگاه فناوری جنوب چین در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رده‌بندی در جایگاه ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار گرفته است. دانشگاه‌‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، فردوسی مشهد و صنعتی اصفهان بالاتر از دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این دانشگاه نیز بالاتر از دانشگاه‌‌های شیراز، تربیت‌مدرس و علوم پزشکی ایران قرار گرفته است.
در رشته بیوتکنولوژی، دانشگاه‌‌های هاروارد، MIT و استنفورد آمریکا در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبه‌بندی در جایگاه ۴۰۱ تا ۵۰۰ قرار گرفته است. بالاتر از آن دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران قرار دارند و دانشگاه آزاد بالاتر از علوم پزشکی شهیدبهشتی و تربیت‎مدرس جا خوش کرده است.
در رشته علوم و مهندسی معدن، دانشگاه‌‌های جنوب مرکزی چین، معدن و فناوری چین و علوم زمین چین در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی در جایگاه ۵۱ تا ۷۵ و بعد از دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر و صنعتی اصفهان جا خوش کرده است. اما دانشگاه آزاد بالاتر از دانشگاه شهیدباهنر کرمان و تربیت‎مدرس قرار دارد.
در رشته مهندسی متالورژی، دانشگاه‌‌های علوم و فناوری پکن، جنوب مرکزی و پلی‎تکنیک شمال‎غربی چین در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی در این رده‌بندی بعد از دانشگاه تهران و صنعتی اصفهان در رده ۱۰۱ تا ۱۵۰ قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این دانشگاه بالاتر از دانشگاه‌‌های صنعتی‎شریف، صنعتی امیرکبیر، فردوسی مشهد، علم‌وصنعت ایران، صنعتی سهند و شیراز قرار گرفته است.

رشته‌‌های علوم طبیعی در چنگ دانشگاه آزاد

موضوع علوم طبیعی، رشته‌‌هایی چون ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین‌شناسی، جغرافیا، بوم‌شناسی، اقیانوس‌شناسی و علوم جوی را دربرمی‌گیرد.
در رشته ریاضیات از موضوع علوم طبیعی، دانشگاه‌‌های پاریس ساکلی فرانسه، پرینگتون آمریکا و سوربون فرانسه در رده‌‌های اول تا سوم جا خوش کرده‌اند. در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی با کسب یک جایگاه، در رشته ریاضیات در رده ۳۰۱ تا ۴۰۰ و بالاتر از دانشگاه امیرکبیر قرار گرفته است. علاوه‌براین، دانشگاه امیرکبیر هم در رده ۴۰۱ تا ۵۰۰ جهان در این رشته قرار گرفته است.
در رشته فیزیک از موضوع علوم طبیعی نیز، دانشگاه‌‌های MIT، استنفورد و توکیو در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی رتبه ۴۰۱ تا ۵۰۰ را کسب کرده و در کنار دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته است.
در رشته علوم جوی از موضوع علوم طبیعی، دانشگاه‌‌های کلرادو، واشنگتن و کلرادو استیت در رده‌‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در این رده‌بندی، دانشگاه آزاد اسلامی در رده ۳۰۱ تا ۴۰۰ و بالاتر از دانشگاه شیراز قرار گرفته است. جایگاه دانشگاه آزاد در مقایسه با سال گذشته در همان جایگاه باقی مانده و تغییری در آن مشاهده نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار