کد خبر: ۸۶۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴ 01 July 2020

فلاحت‌پیشه: شاید شورای نگهبان احمدی‌نژاد را برای ۱۴۰۰ تایید کند

تابناک/حشمت الله فلاحت پیشه که می‌گوید احتمال تایید صلاحیت احمدی نژاد وجود دارد، تاکید می کند: نامزدهای انتخاباتی در سال آینده با ارائه برنامه‌های قوی و تخصصی با مردم سخن بگویند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس در گفتگویی با خبرآنلاین با اشاره به کلید خوردن تحرکات انتخاباتی برخی چهره ها با هدف حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰،از جمله محمود احمدی نژاد، گفت: افراد و گروه‌های مختلف سیاسی حق دارند تا برای حضور در انتخابات تلاش کنند و منعی نباید برای حضور آنها وجود داشته باشد. اصولا حضور فردی مانند آقای احمدی نژاد و یا هر چهره دیگر در امر انتخابات دارای ایراد نیست و حتی شاید باعث افزایش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی نیز بشود، اما واقعیت امر این است که صحبت درباره انتخابات با مردم در شرایط کنونی بیشتر آنها را دل‌زده می‌کند.

وی افزود: باید بپذیریم یکی از معدود شاخصه‌های سیاسی که در جامعه ما وجود دارد؛ بحث انتخابات است. مردم ما سال‌هاست با سیاستمدارانی مواجه هستند که از آنها طلب رأی می‌کنند، بدون اینکه پیش از این تکانه‌ای در زندگی عادی آنها ایجاد کرده باشند. زمانی که بسیاری از مسائل و مشکلات مردم ما همچنان حل نشده باقی مانده، صحبت از انتخابات به نوعی یک امر نامتعارف در اذهان مردم است.

کاندیداهای ۱۴۰۰ با برنامه قوی و تخصصی با مردم سخن بگویند

فلاحت پیشه با اشاره به راهکار هایی برای جلب رضایت مردم جهت شرکت در انتخابات آینده، گفت: کشور ما در شرایط کنونی به دو اقدام نیاز دارد. اول اینکه دولت و مجلس در کنار هم تلاش کنند تا مشکلات موجود در زندگی مردم را رفع کنند و دوم اینکه؛ نامزدهای انتخاباتی در سال آینده با ارائه برنامه‌های قوی و تخصصی با مردم سخن بگویند.

ضعف های دولت احمدی نژد قابل انکار نیست

این چهره سیاسی درخصوص اوج گرفتن تحرکات احمدی نژاد و اطرافیانش و هدف دار بودن آنها به منظور شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: عملکرد آقای احمدی نژاد در زمان تصدی دولت دارای ضعف‌هایی بود که نمی‌توان آنها را انکار کرد، اما باید بپذیریم که دولت ایشان در برخی از شاخصه‌ها خوب عمل می‌کرد. برای مثال سفرهای استانی رییس‌جمهور سابق از جمله نقاط قوتی بود که در دولت کنونی وجود ندارد.  البته اینگونه نیست که بگوییم دولت آقای روحانی نقاط قوت ندارد، بلکه دولت کنونی نیز در بخش‌هایی از کار خود قوی عمل کرده است.

در کشورهای توسعه یافته، چهره ها یک عمر سیاسی مشخص دارند

فلاحت پیشه تصریح کرد: جالب اینجاست همواره در عرصه‌های انتخابات شاهد هستیم برخی از سیاسیون که در دوران مسئولیت خود عملکرد متوسط رو به پایین داشتند، دوباره خود را در معرض آرای مردم قرار می‌دهند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته افراد و چهره‌ها بر اساس یک عمر سیاسی مشخص وارد فاز مسئولیت می‌شوند و بعد از مدتی نیز عرصه را برای ورود نفر بعدی خالی می‌کنند.

شاید شورای نگهبان احمدی نژاد را برای ۱۴۰۰ تایید صلاحیت کند

این چهره سیاسی که سابقه چند دوره حضور در پارلمان را دارد درباره احتمالات مطرح شده پیرامون تایید صلاحیت احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان، گفت: بنده نمی‌توانم در خصوص نوع تصمیم‌گیری اعضای شورای نگهبان نظر قطعی ارائه بدهم زیرا روند «تأیید» و یا «رد صلاحیت» در آن نهاد سازوکار مختص به خود را دارد، اما اگر به حافظه تاریخی خود رجوع کنیم افرادی را پیدا خواهیم کرد که گاهی در یک دوره رد و در مرحله‌ای دیگر توانسته‌اند از شورای نگهبان اذن ورود به عرصه انتخابات را اخذ کنند. با این تفسیر می‌توان گفت شاید آقای احمدی نژاد نیز بتواند به عنوان یک کاندیدا در انتخابات سال ۱۴۰۰ حضور داشته باشد.

جریانات سیاسی در ایران، هم فرصت طلب هستند هم قاتلین احزاب شده اند

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که اگر احمدی نژاد از سد شورای نگهبان عبور می‌کند، آیا این احتمال وجود دارد که بخشی  از اصولگرایان دوباره به سمت او تمایل پیدا کنند؟، افزود: افراد حاضر در جریانات سیاسی ایران جزو فرصت طلب ترین بازیگران سیاسی هستند. متاسفانه همین نگاه فرصت طلبانه باعث شده تا در کشور ما احزاب به معنای واقعی شکل نگیرند. در کشور ما جریانات سیاسی به این دلیل که نمی‌خواهند زیر بار تعهد بروند، تبدیل به قاتلین احزاب شده‌اند، زیرا ماهیت «حزب» بر این اصل استوار است که در برابر فعالیت‌ها و وعده‌های داده شده پاسخگو باشد.

حقوق مردم در میان شعارهای توخالی سیاسیون قربانی می شود

وی ادامه داد: امروز جریانات سیاسی موجود در ایران منافع فردی و درون سیستمی خود را ارحج  بر منافع مردم می‌دانند. افراد حاضر در این جریانات در مناصب رده بالای حاکمیتی قرار دارند و اگر برای مدتی نیز از گردونه خارج شوند، بار دیگر با طمع و یا حتی عقده‌های جدید پا به عرصه می‌گذارند. متاسفانه این دیدگاه منفعت طلبانه کار را از توافق‌های پشت پرده به تبانی کشانده و در این وسط نیز باید شاهد قربانی شدن حقوق مردم در میان شعارهای تو خالی این دست از سیاسیون در ایام انتخابات باشیم.

وی تاکید کرد: با این تفاسیر، از سیاسیون فرصت طلب حاضر در کشور هیچ چیزی بعید نیست و این احتمال وجود دارد که شاید آنها به سمت آقای احمدی نژاد نیز بروند.

فلاحت پیشه درباره حضور چهره های جوان در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: دموکراسی دارای دو سقف مشخص است. اول اینکه یک بازیگر در عالم سیاست دایره‌ای تعریف شده در حوزه اختیارات دارد و دیگر اینکه سیاستمداران از یک زمان محدود برای انجام کار خود بهره‌مند هستند که در کشور ما بر اساس برنامه‌های توسعه‌ای این زمان در حدود ۸ سال در نظر گرفته شده است.

برخی نمایندگان مجلس یازدهم بخاطر کهولت سن توانایی کار دو ساعته را هم ندارند

وی تصریح کرد: با یک نگاه کارشناسی می‌توان گفت که در کشور ما امر دموکراسی دارای نقص  است. زیرا افرادی در مناصب حاکمیتی حضور پیدا می‌کنند که اصولا قائل به دو سقف مذکور نیستند. امروز در جمع سیاسیون  کشور ما افرادی حضور دارند که به دلیل کهولت سن حتی نمی‌دانند چه صحبتی را خطاب به چه فردی بیان می‌کنند. متاسفانه زمانی هم که از این افراد انتقاد کنیم، به سرعت واکنش جدی نشان می‌دهند. حضور همین افراد و اصرار آنها برای ورود به مجلس یازدهم نیز عاملی شد تا برخی از نمایندگان کوشا و کاربلد مجلس دهم از دور خارج شده و جای آنها برخی افراد بنشینند که حتی توانایی کار دو ساعته در طول روز را ندارند.

در نبود حزب، تبانی های سیاسی صورت می گیرد

نماینده سابق مجلس گفت: امروز کشور ما با طیفی از سیاسیون مواجه است که عمر کاری آنها سی سال قبل تمام شده، اما این افراد هنوز در وادی سیاست حضور دارند. بنده به صراحت می‌گویم کسانی که در کشور ما فریاد غربی بودن مفهوم حزب را سر می‌دهند، به صورت غیر مستقیم به مردم ظلم می‌کنند. زیرا در نبود احزاب قوی مسائلی همچون تبانی‌های سیاسی، در قدرت ماندن افراد نالایق، بده بستان‌های آسیب‌زا، اعمال خلاف منافع ملی و حتی گسترش رانت شکل می‌گیرد.

فلاحت پیشه در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما این است که میدان دار انتخابات ۱۴۰۰ نیز این افراد خواهند بود؟، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که با وضع موجود ما شاهد یک دور باطل باشیم که پیش از نیز وجود داشت. مردم کشور ما آنقدر نجیب هستند که به خاطر میهن خود و مقابله با تهدیدات خارجی موجود دوباره به پای صندوق‌های رأی می‌روند، اما این دست از سیاستمداران با اعمال و شعارهای توخالی خود، هر روز مردم ما را مأیوس‌تر می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنده امیدوار هستم افراد متعهد و متدین حاضر در دولت کنونی و مجلس جدید تلاش کنند تا شرایطی را به وجود بیاورند که مردم نسبت به تعیین سرنوشت خود در انتخابات بیش از پیش ترغیب شوند و جریانات سیاسی نیز با وجود بده بستان‌های موجود در میان خود تلاش کنند تا در سال ۱۴۰۰ برای رفع مشکلات مردم با هم مبارزه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار