کد خبر: ۸۶۷۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲ 26 June 2020

جریمه نقدی برای سوزاندن بقایای کشاورزی در گیلان

تابناک/ سوزاندن بقایای کشاورزی چون کاه و کلش بر اساس عادتی قدیمی و ناصحیح در گیلان انجام می شده که امروز به سبب زیان های زیست محیطی جرم محسوب می شود؛ بر همین اساس در روزهای اخیر دو فرد متخلف در استان به پرداخت هفت میلیون جریمه نقدی محکوم شدند.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این مطلب گفت : این افراد متخلف سال گذشته در شهرستان لنگرود به جرم آتش زدن کاه و کلش تحت پیگرد قضایی گرفته بودند که حکم جریمه نقدی امروز برایشان صادر شده است.
محمد علی صدیق عربانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال های اخیر تمامی دستگاه های مربوطه طی هماهنگی و بسته به وظایف شان، اقداماتی را برای ارتقای آگاهی کشاورزان در ارتباط با مضرات و در راستای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش انجام داده اند.
وی، محکومیت را به استناد قانون هوای پاک که در ۲۵ تیرماه ۹۶ به تصویب رسید، جریمه و حبس عنوان و تصریح کرد: در زمان حاضر گشت های مشترکی از سوی دستگاه های مربوطه انجام می شود و متخلفان به دادگاه معرفی می شوند.
وی اظهار داشت: برخی کشاورزان منطقه براساس بعضی از باورهای غلط چون تقویت زمین های کشاورزی، از بین رفتن آفات و  ارزان و سریع بودن این روش برای پاکسازی مزرعه اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول می کنند که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد،  ازت و همچنین اسید کلریدریک، تاثیر بسیار بدی بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه داشته و همچنین با از بین بردن جانوران، حشرات و ارگانیسم های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می شود.
به گفته عربانی، برخلاف باور غلط برخی از کشاورزان که تصور می کنند آتش زدن کاه و کلش باعث تقویت خاک مزرعه می شود، این امر به دلیل خارج کردن عناصر غذایی گوگرد، کربن و ازت از خاک مزرعه به شکل گاز و همچنین از بین بردن میکرو ارگانیسم های مفید و کرم خاکی، باعث فقر و از بین رفتن حاصلخیزی مزرعه خواهد شد.
عربانی به کشاورزان توصیه کرد: کاه و کلش را بسته بندی و در انبار نگهداری کنند تا آن را در فصل زمستان به دامداران بفروشند.
در زمان حاضر کشاورزان با دستگاه بیلر (بسته بندی) به بسته بندی کردن کاه و کلش اقدام می کنند؛ بسته بندی برای تولید علوفه دام ها، تولید کمپوست و ورمی کمپوست و استفاده در تولید در کارگاه های قارچ خوراکی و تولید ۲۰ محصول در صنایع تبدیلی و صنایع دستی از دیگر موارد استفاده از کاه و کلش است.
سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود. این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولیدکننده برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر، سپیدرود و خزر جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود.
بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار