برای مقابله با پدیده بیان زایی و کاهش وسعت کانون های بحران شنهای روان در منطقه بورالان ماکو طرح های ویژه ای اجرا می شود.
کد خبر: ۸۶۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰ 17 June 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، روستای بری در منطقه بورالان ماکو در شمال استان آذربایجان غربی روزگاری نه چندان دور در میان شنهای روان به محاصره درآمده بود اما با اجرای طرح عملیات بیابان زدایی از سال 1374 در این منطقه شنهای روان تاحد بسیار زیادی تثبیت شده اند.

پور حسن رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برای بیابان زدایی در منطقه بورالان ماکو در سطح 3500 هکتار 18 هزار اصله نهالکاری و در 200 هکتار زمین نیز  35 هزار بوته کاشته و همچنین 15 هزار اصله نهال رایگان بین بهره بردان محلی توزیع شده است.


او گفت: طرح ترسیب کربن از دیگر طرحهای مهم برای کاهش مناطق بیابانی در بورالان است که از سال 1393 با مشارکت جوامع محلی برای تغییر معیشت و با ایجاد کارگاههای تولیدی آغاز و اجرا شده است.

بعد از اجرای موفقیت آمیز طرح تثبیت شنهای روان در منطقه بورالان، فاز دوم طرح با احداث ایستگاه پمپاژ آب با 7 میلیارد ریال در دست اجرا است که 500 هکتار قرق شده از بالا دست دشت بورالان را با سامانه آبیاری تحت فشار و قطره ای سیراب خواهد کرد.

با اتمام طرح پمپاژ و انتقال آب به بالادست دشت بورالان ، شنهای روان در این دشت به دنبال اجرای طرح بیایان زدایی و ترسیب کربن بیشتر و بهتر تثبیت خواهد شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار