در گفتگو با ندای هرمزگان مطرح شد:
مدتی است که بحث عوارض جاده از خودروهای عبوری محور شهید رجایی به سمت ایسین مورد بحث است و اعتراضات پراکنده ای در این خصوص در مقاطع مختلف بوده است اما اخیرا این اعتراضات بیشتر شده و تاکنون کسی پاسخگوی خواسته مردم نیست.
کد خبر: ۸۶۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹ 17 June 2020

زینب نورالدینی - ندای هرمزگان: این محور به دلیل ترانزیتی بودن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تردد زیادی از این طریق صورت می گیرد. برای دریافت عوارض در این محور فرقی نمی کند که یک کیلومتر از مسیر را طی می کنی یا کل آن؛ هر کس عبور کرد باید عوارض پرداخت کند. مسیر دیگری برای آن تعریف نشده است.
بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین قطب های اقتصادی کشور از ظرفیت های صنایع فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی، نیروگاه تولید برق و پالایشگاه و همچنین قطب سوم فولاد کشور برخوردار است. این استان  در زمینه صنایع دریایی و شیلاتی، محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا سال ۱۴۰۰ در این منطقه هدف گذاری شده است،  در حال حاضر ۵ فرودگاه بین المللی در هرمزگان فعال است در مجموع با احتساب جزایر 14 گانه طول سواحل این استان به حدود هزار و 500 کیلومتر می رسد و قرار گرفتن در موقعیتی ژئوپولیتیک در منطقه خلیج فارس و دریای عمان مزیت های بسیاری را برای این استان فراهم کرده است.
 این استان برخوردار از صنایع دریایی و کشتی سازی  است و همچنین  وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان در سطح کشور دارد.
با برشمردن این همه مواهب الهی و میزان درآمدی که سالیانه هرمزگان وارد خزانه کشور می کند زمانیکه مخاطبین ما در خارج از هرمزگان چنین آوازه ای به گوش شان می رسد در ذهن خود مردمان هرمزگان را قشری مرفه و متمول  تر از دیگر هموطنان خود متصور می شوند. این در حالی است که اگر پایتخت نشینان بدانند برای اخذ هر ریال از آن با هزاران آه مردم همراه است شاید در هزینه آن هم  تجدید نظر می کردند زیرا برای جبران کمبودهای اعتباری در قلب استان حدود ۴ ماه است که اقدام به گردنه گیری مدرنی می شود به گونه ای که روستائیان حتی برای تردد بین روستایشان هم بایستی عوارض پرداخت کنند.
حمید رضا مرادی عضو شورا بخش مرکزی بندرعباس در گفت وگو با خبرنگار ندای هرمزگان گفت: مدت چهار ماه است که یک مشکل جدید و یک گردنه گیری مدرن با نصب مکانیزه دوربین های کنترل تردد آزاد راهی در دو نقطه از روستاهای بخش مرکزی در کنار پل هورمودر و کنار روستای قلاتو از روستاییان، کارگران، رانندگان و اهالی روستاهای بخش مرکزی در دهستان های ایسین، سیاهو، گچین، تازیان و مسیر تردد فین به بندرعباس برای هر دفعه تردد در مسیر بازگشت به خانه هایشان یا رفت و آمد به روستاهای همجوار برای خودروهای سواری باید ۱۲۰۰۰ ریال و مینی بوس و کامیون ۲۴۰۰۰ ریال بپردازند.
وی خاطرنشان کرد، قبلا در محل عوارضی قلاتو که با تعبیه کانکس و اپراتور  بود از پلاک های هرمزگان وجهی دریافت نمی شد. اکنون با مکانیزه شدن و جمع شدن کانکس ها از همه پلاکها یکسان عوارض محاسبه و دریافت می شود. چرا اهالی روستاها باید برای رفتن به خانه های خودشان عوارض آزاد راهی بدهند. مثلا از قلاتو به تل سیاه کمتر از ۵۰۰ متر راه است.
وی افزود: دیگر روستاها همچون روستای پشته به هرمودر یا تهلو یا روستاهای دیگر از  شرایط مشابهی برخوردارند،اهالی بخش مرکزی را از دزدی و سرگردنه گیری مدرن نجات دهید.
به گفته وی؛ روستاییان را تاب و تحمل یک هزینه مضاعف و یک زورگیری مدرن جاده ای  نیست و لازم است نمایندگان پیگیر مسائل مردم باشند.

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار