روند ابتلا به کرونا ویروس و به تبع آن رشد فوتی‌ها در حالی پیش می‌رود که عادی‌سازی شرایط برای عموم جامعه تلقی خداحافظی با این ویروس را دارد.
کد خبر: ۸۶۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 16 June 2020

به گزارش تابناک سمنان: شیب تند ابتلا به کرونا و به تبع آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن بعد از فروکش کردن نسبی موج این بیماری بار دیگر نگرانی بابت ابتلا به آن را افزایش داده است؛ نگرانی که این بار شرایط متفاوت تری نسبت گذشته دارد.

ابتلا به کرونا ویروس در نخستین روز‌های ورود به کشور ضمن ایجاد وحشت و دلهره موجب شد تا پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالایی از سوی مردم رعایت شود همچنین قرنطینه سبب شد تا طغیان ابتلا کاهش یابد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از بازگشایی اماکن مختلف تلقی عادی شدن اوضاع و احوال جامعه و کاهش همه گیری کرونا برای بخش عمده جامعه مطرح شد؛ موضوعی که فارغ از ابعاد مثبت و منفی عادی‌سازی آنطور که نشان می‌دهد موجب ماندگاری بیشتری این ویروس منحوس در جامعه شده است.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

بهانه‌تراشی برای دور زدن پروتکل‌های بهداشتی

عادی‌سازی و بازگشایی تدریجی اماکن مختلف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصمیمی است که در سراسر جهان برای پیشبرد برنامه‌های روزمره اتخاذ شده است و تحقیقات متعدد پژوهشگران بر ضرورت انجام برخی اقدامات بهداشتی تاکید دارد، اما گرمای هوا و طولانی شدن روز‌های انجام اقدامات بهداشتی ویژه موجب شده است تا برخی افراد با بهانه تراشی‌های مختلف از قبیل تضعیف شدن بیماری، تصور مصونیت از ابتلا و خسته شدن از توجه به مراقبت‌های بهداشتی استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن و شستن دست و دیگر اقدامات این چنینی را نادیده می‌گیرند.

آنطور که رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفته است تا دو سال آینده تجمعاتی مانند عروسی و عزا عامل انتقال ویروس هستند و علت عمده ابتلا افراد به کرونا در هفته‌های اخیر، حضور در تجمعات است البته که در شرایط فعلی ۸۵ درصد افراد بدون آنکه خود متوجه شده باشند به بیماری کرونا مبتلا و نسبت به این بیماری ایمن شده‌اند؛ تنها تعداد کمی از مردم مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا می‌شوند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در گفت‌وگوهای مختلف نبود فاصله‌گذاری اجتماعی را عامل بروز تبعات مختلف بهداشتی و ابتلا به کرونا ویروس دانسته است و بر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارد.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

قهر و آشتی سکاندار وزارت بهداشت در روزهای اوج کرونا!

عادی سازی اوضاع، آمار فزاینده ابتلا به کرونا ویروس، اعلام  وضعیت قرمز در برخی استان‌ها و همچنان بی‌توجهی به پیک دوم بروز بیماری در کشور جریان دارد و در این میان اخباری از گوشه و کنار مبنی بر نارضایتی سعید نمکی وزیر بهداشت از اوضاع عادی‌سازی به گوش می‌رسد موضوعی که موجب شده است تا او استعفا دهد هرچند که این خبر تکذیب شد و این بار اولی نیست که در روزهای اوج گیری ابتلا به کرونا چنین خبری مطرح می‌شود اما هر بار بعد از رسانه‌ای شدن، خبر استعفا تکذیب می‌شود.

نمکی دلیل حضور کمرنگش در جلسات اخیر هیئت دولت را هم رسیدگی به امور استانی و برنامه‌ریزی برای کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا دانسته است.

آمار افزایشی مبتلایان به کرونا؛ دلیل صعودی بودن روند مبتلایان و فوتی ها چیست؟

کرونا در یک قدمی بازگشت به روزهای اوج

بیش از ۱۰۰ روز از ورود مهمان ناخوانده کروناویروس می‌گذرد و موج سینوسی کاهش و افزایش‌های ابتلا به بیماری موجب شده است تا هنوز خوف و رجا برای وخیم‌تر شدن یا بهبود اوضاع وجود داشته باشد و آنطور که شرایط نشان می‌دهد همه راه‌ها برای رهایی ازاین ویورس منحوس به کشف واکسن ختم می‌شود؛ موضوعی که کل دنیا در کنکاش برای دستیابی به آن هستند.

چند روز پیش بود که علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن هشدار نسبت به افزایش آمار ابتلا از نگرانی بروز بیشتر این بیماری در پاییز خبر داده بود و گفت که کرونا را باید به عنوان دشمن تلقی کنیم، ویروس کرونا مقاوم و فریبنده است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت آخرین امار ابتلا به بیماری در کشور را دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید و مجموع ابتلاها را هزار و ۸۷۶ نفر اعلام کرده است و این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از این ویروس هم هزار و ۹۵۰ نفر رسیده است در کنار این موارد آمار روزانه فوتی‌ها سه رقمی شده است و باز هم در این شرایط گویی باور اجتماعی خطرناک بودن اوضاع را چندان جدی باور ندارند.

کرونا همچنان ادامه دارد

آنطور که پیش آگهی‌های محققان نشان می‌دهد اوضاع ابتلا به کرونا ویروس در روزهای سرد سال وخامت بیشتری پیدا می‌کند و تا کشف واکسن باید همزیستی با این ویروس  ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تداوم داشته باشد اما طولانی‌شدن حضور این ویروس در زندگی روزمره مردم موجب شده است تا به دور از کم یا زیاد بودن اقلام بهداشتی، استفاده از این موارد مغفول واقع شده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند نزولی و امار مبتلایان وو فوتی‌ها رشد داشته است و لی رغم اطلاع‌سرسانی‌های متعدد نسبت به اوضاع خطرناک موجود اما باور اجتماعی حساسیت موضوع را نپذیرفته است و دور زدن موارد بهداشتی با بهانه های گوناگون نقش پررنگی ایفا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار