وی با بیان اینکه همدان بارانداز سیب زمینی کشور است، اعلام کرد: ۲۵ درصد سیب زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود و به منظور حفظ این ذخیره غذایی، تعداد زیادی سردخانه ایجاد شده است.
کد خبر: ۸۶۳۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱ 15 June 2020
رئیس جهاد کشاورزی همدان گفت: افزایش سطح زیر کشت کشت گلخانه‌ای از کار‌های مهم و راهبردی برای جهش تولید در استان است و در سند توسعه سه ساله استان، هرسال ۷۰ هکتار به ظرفیت موجود افزوده می‌شود.

به گزارش تسنیم، منصور رضوانی جلال در نشست خبری با اصحاب رسانه استان همدان از تدوین سند توسعه سه سال استان برای جهش تولید خبر داد و اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای از بخش‌های مهم این سند بوده و با رویکرد جدید هرسال ۷۰ هکتار به مساحت زیر کشت سطح گلخانه‌ای استان افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: درخواست متقاضیان برای ایجاد ۱۴۰ هکتار گلخانه به بانک معرفی شده که ۱۱۰ هکتار آن مصوبه گرفته و به بانک کشاورزی کشور ارسال شده است.

رضوانی جلال، کلزا و سیب زمینی را از مسئولات مهم تولید استان عنوان کرد و افزود: کلزا کشت مهم و اساسی در کشور است و هر سال ۵ هزار تن از این محصول در استان تولید می‌شود، اما کشاورزان به دلیل قیمت پایین آن در مقایسه با دیگر کشت‌ها، رغبت کمتری به کاشت آن دارند.

وی با بیان اینکه همدان بارانداز سیب زمینی کشور است، اعلام کرد: ۲۵ درصد سیب زمینی کشور در استان همدان تولید می‌شود و به منظور حفظ این ذخیره غذایی، تعداد زیادی سردخانه ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر ظرفیت ذخیره بیش از ۱۷۵ هزار تن سیب زمینی در استان وجود دارد که با استفاده از آن‎ها می‌توان محصولات را بیش از ۷ ماه در سردخانه نگهداری کرد و ضایعات این محصول از ۲۵ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است.

رضوانی جلال افزود: سردخانه‌هایی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن هم در حال ساخت است که بهره‌برداری از آن‌ها کمک بزرگی به این حوزه می‌کند.

وی از تلاش جهاد کشاورزی برای برندسازی محصولات خبر داد و گفت: سیر، گردو، کشمش، هلو، رازیانه و گشنیز از محصولاتی است که قابلیت برندسازی را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: طی ۱۰ روز گذشته با مصوبه ستاد مقابله با کرونا افراد زیان‌دیده در حوزه کشاورزی در رسته‌های مختلف اعم از مرغداری‌ها، تولید ماهیان زینتی و گل‌های تزیینی مشمول حمایت می‌شوند.

رضوانی جلال با اشاره به طرح‌های هفته جهاد کشاورزی در همدان هم گفت: ۴۷ طرح در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد که برای آن‌ها ۴۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای ۶۸۹ نفر اشتغال زایی به دنبال دارد.

وی افزود: از این تعداد ۲۱ مورد در بخش آب و خاک، ۷ تولیدات دامی، ۸ مورد شیلات، ۵ مورد صنایع کشاورزی، ۶ مورد تولیدات گیاهی و ۳ مورد منابع طبیعی است.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم گفت: ۷۷ درصد زمین‌های کشاورزی آبی همدان معادل ۱۵۵ هزار هکتار به شبکه آبیاری نوین تجهیز شده و بخشی از زمین‌های آبی هم قابلیت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را ندارند.

امیر لاهوتیان افزود: مقدار بازدهی آبیاری نوین کشور در سال ۹۷ نزدیک به ۴۵ درصد است که این رقم در استان به ۵۰ درصد می‌رسد و مقدار صرفه‌جویی حاصل از آبیاری نوین در استان همدان ۵۰۰ میلیون مترمکعب و در کشور ۸ میلیارد مترمکعب است.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان هم از حدنگاری زمین‌های کشاورزی استان خبر داد و گفت: این کار برای شناسنامه‌دار شدن زمین‌ها انجام می‌شود و ۳۶ هزار هکتار حدنگاری شده است.

هوشنگ کرمی افزود: ۲۷۰ هزار هکتار از زمین‌ها هم رفع تداخل شده و هزار و ۲۰۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز هم شناسایی شده که برای آن‌ها حکم قلع و قمع یا جریمه صادر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار