کد خبر: ۸۶۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸ 15 June 2020

 

تابناک/معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان با اعلام اینکه زمان آغاز سال تحصیلی جدید مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا خواهد بود، گفت: اولویت وزارت علوم ارائه دروس با روش حضوری و با رعایت نکات بهداشتی است و احتمال ترکیب روش‌های حضوری و غیرحضوری نیز وجود دارد.
در ارائه دروس ترم تحصیلی جدید اولویت با روش حضوری است/ احتمال ترکیب روش‌های حضوری و غیرحضوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان، دکتر مجتبی صدیقی امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: برای آغاز سال تحصیلی در حال برنامه‌ریزی هستیم و سناریوهای مختلفی از لحاظ زمان شروع تحصیلی، شیوه ارائه دروس و میزان ارائه خدمات خوابگاهی مطرح هستند.
وی افزود: برای دانشجویان ورودی جدید با توجه به اعلام زمان نتایج کنکور سراسری در اواخر مهرماه، تصمیم‌گیری می‌شود.
دکتر صدیقی تصریح کرد: از اسفندماه جاری که به خاطر کرونا دانشگاه‌ها تعطیل شدند دروس به روش غیرحضوری ارائه گردید و از تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه استفاده شد به‌ویژه مطالعات دانشگاه صنعتی اصفهان از نحوه آموزش مجازی در سایر نقاط دنیا به عنوان یک مبنا مورد استفاده قرار گرفت.
وی افزود: زیرساخت‌های ارائه آموزش‌های غیرحضوری در مدت کمی در دانشگاه‌ها فراهم شد و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد دروس نظری در دانشگاه‌های دولتی و ۸۵ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی (بر اساس اعلام آن دانشگاه) به شیوه غیرحضوری ارائه شد.
معاون وزیر علوم ادامه داد: اولویت‌ها برای دانشجویان ورودی قدیم و جدید جهت حضور در دانشگاه‌ها یا آموزش‌های غیرحضوری مشخص می‌شود. احتمال اینکه ترم تحصیلی زودتر از مهرماه شروع شود، وجود دارد و پس از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می شود.
وی درباره امتحانات دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری یادآور شد: اولویت سلامت دانشجویان باعث شد امتحانات پایان ترم به شکل غیرحضوری برگزار شود و وزارت علوم روش‌های مختلف برگزاری غیرحضوری آزمون‌ها را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است.

* تعویق المپیاد قهرمانی دانشجویان
دکتر صدیقی درخصوص تاثیر کرونا بر ورزش دانشجویی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده به علت ویروس کرونا، برگزاری المپیاد قهرمانی دانشجویان به تعویق افتاد و در تابستان سال آینده در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود.
رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تجارب آموزش در دوران کرونا و زیر‌ساخت‌هایی که برای آموزش‌های غیرمجازی ایجاد شده است برای دانشگاه‌ها یک سرمایه هستند و در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار یونسکو، یک و نیم میلیارد محصل تحت تاثیر محدودیت آموزش در دوران کرونا قرار گرفتند و همه سیستم مجازی را انتخاب کردند؛ حتی برخی از دانشگاه‌های خارجی از هم اکنون برای ترم‌های بعد تصمیم‌گیری کرده‌اند.
وی در خصوص اقدامات سازمان امور دانشجویان برای مقابله با شیوع کرونا گفت: با اعلام تعطیلی دانشگاه‌ها در اسفندماه گذشته، سازمان امور دانشجویان ضوابط تخلیه و ضدعفونی کردن خوابگاه‌ها را ابلاغ کرد و از طریق مراکز بهداشت و مشاوره دانشگاه‌ها و کانون‌های همیار سلامت به دانشجویان خدمات مشاوره روان شناسی ارائه شد.
دکتر صدیقی، راه‌اندازی کمپین در خانه بمانیم و جشنواره هنری ترم کرونایی را از جمله خدمات دفتر سلامت و مشاوره سازمان امور دانشجویان در مقابله با کرونا نام برد و تاکید کرد: سازمان امور دانشجویان با وزارت بهداشت در ارتباط است و پیوسته آخرین دستورالعمل‌های بهداشتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند.
معاون وزیر علوم افزود: همچنین در حوزه بهداشت سلامت و روان دانشجویان تزریق اعتبارات مالی داشتیم و رقم مناسبی بین دانشگاه‌ها توزیع شد، همچنین خدمات مددکاری برای دانشجویان به شکل مجازی و تلفنی انجام شد.
وی در بیان اقدامات سازمان امور دانشجویان در مقابله با کرونا گفت: صندوق رفاه دانشجویان نسبت به تعویق بازپرداخت اقساط دانش‌آموختگان بدهکار اقدام و دانشجویان ساکن خوابگاه نیز از پرداخت اجاره بها در نیم سال دوم تحصیلی معاف شدند. همچنین مهلت ثبت نام برای دریافت انواع وام ها تمدید و مجموع کل اعتبارات وام شهریه ۱۰۰ درصد و اعتبارات وام تحصیلی هم ۵۰ درصد افزایش داده شد.
رییس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حمایت از کارکنان خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها که بیکار شده بودند یکی دیگر از نگرانی‌های دانشگاه‌ها بود که با هماهنگی های به عمل آمده آنان در سایر بخش‌های دانشگاه ها مشغول به کار شدند و دانشگاه‌ها با رعایت و ملاحظات قانونی سعی کردند که آنها بیکار نشوند.
وی درباره حمایت از دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های غیردولتی گفت: دانشگاه‌ها باید آمار و اطلاعات این دانشجویان را به صندوق رفاه دانشجویان اعلام کنند و تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ساکن در خوابگاه‌های غیردولتی شناسایی شده اند که البته آمار بیشتر از این تعداد است.
معاون وزیر علوم تاکید کرد: اگر دانشجویان در خوابگا‌های دولتی و غیردولتی لوازمی دارند پس از اعلام دانشگاه مراجعه کنند و اتاق را تخلیه و در اختیار مدیریت خوابگاه قرار دهند.
معاون وزیر علوم درخصوص وضعیت اسکان دانشجویان در خوابگاه‌ها برای سال تحصیلی آینده، خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان در حال دریافت نظرات دانشگاه‌ها در این زمینه است؛ یکی از پارامترهای اصلی ما برای ترم آینده ظرفیت خوابگاه‌ها است و به طور طبیعی فکر می‌کنیم پذیرش دانشجویان در خوابگاه‌ها مشابه سال قبل نخواهد بود.
رییس سازمان امور دانشجویان درباره جذب دانشجویان بین المللی هم اظهار داشت: بیش از ۶ میلیون دانشجوی بین‌المللی در کل دنیا مشغول به تحصیل هستند و این عدد نسبت به سال ۲۰۰۲ میلادی سه برابر شده است.
وی افزود: پیش بینی می‌شود جمعیت دانشجویان بین‌المللی در سال ۲۰۲۵ به هشت میلیون نفر برسد اما کرونا ممکن است همه این آمارها را تحت تاثیر قرار دهد و شاید خیلی‌ها به سمت جذب و آموزش های غیرحضوری پیش بروند.
وی ادامه داد: در ایران دو عامل در جذب دانشجوی خارجی موثر است، نخست عامل جغرافیای محیطی و دوم سلیقه؛ بیشتر دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران، دانشجویان پیرامونی هستند و تعدادی هم بر اساس سلیقه و ادامه تحصیل در رشته های خاص مانند زبان فارسی و فلسفه اسلامی در دانشگاه های ایران تحصیل می‌کنند.
معاون وزیر علوم همچنین گفت: بعد از شیوع کرونا سه رویکرد برای جذب دانشجویان غیرایرانی خواهیم داشت، نخست جذب به صورت حضوری است و تا جایی که امکان داشته باشد شیوه حضوری را ادامه می دهیم؛ دوم شیوه غیرحضوری و حضوری به صورت تلفیقی و روش سوم نیز به صورت غیر حضوری است.
وی اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۱۶ هزار دانشجوی غیرایرانی به علت شیوع کرونا از کشور خارج شدند که از آموزش مجازی استفاده کرده‌اند و در صورت نیاز پس از بازگشت، واحدهای آنها تکمیل می‌شود. رویکرد سوم جذب دانشجویان به صورت غیرحضوری است که نیازمند قوانین جدید هستیم که در این زمینه زیرساخت ها باید تقویت شود.
وی به برخی نکات منفی کرونا در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: کرونا برای صندوق رفاه دانشجویان هم مشکلاتی ایجاد کرده است و در آمد آن کم شده است زیرا به علت تعطیلی خوابگاه‌ها هیچ اجاره بهایی از دانشجویان دریافت نمی شود و دریافت اقساط هم که سه ماه به تعویق افتاده بود.
رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: انتظار داریم اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای ارائه خدمات به دانشجویان در بخش وام، خوابگاه‌ها و سلف سرویس‌ها تخصیص یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار