به نظر می‌رسد یکی از مزیت‌های خرید تضمینی امسال افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم باشد که از یک هزار و ۷۰۰ تومان برای هر کیلو در سال گذشته به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، اما به هر حال این قیمت نیز گاهی نارضایتی‌هایی به دنبال دارد که در همین خصوص برخی تولید کنندگان معتقدند سخت گیری‌هایی در کیفیت سنجی برای خرید گندم در نظر گرفته شده تا قیمت خرید کاهش پیدا کند.
کد خبر: ۸۶۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 14 June 2020
امسال در حالی نرخ خرید تضمینی گندم ۴۰ درصد افزایش یافته که به اعتقاد کشاورزان وسواس زیاد مراکز خرید در کیفیت‌سنجی محصول باز هم تا حدودی مانع از تحویل گندم به دولت خواهد شد.

به گزارش مهر، توسعه کشاورزی نقش مهمی در رشد اقتصاد دارد و در این راستا باید به حفظ تولید محصولات استراتژیک مانند گندم توجه شود کمااینکه می‌توان خرید تضمینی گندم را راهی برای حفظ تولید برشمرد.

به نظر می‌رسد یکی از مزیت‌های خرید تضمینی امسال افزایش ۴۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم باشد که از یک هزار و ۷۰۰ تومان برای هر کیلو در سال گذشته به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده، اما به هر حال این قیمت نیز گاهی نارضایتی‌هایی به دنبال دارد که در همین خصوص برخی تولید کنندگان معتقدند سخت گیری‌هایی در کیفیت سنجی برای خرید گندم در نظر گرفته شده تا قیمت خرید کاهش پیدا کند.

شنیده ام سخت گیری‌های امسال بیشتر شده است

یکی از کشاورزان گندم کار در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال‌های قبل بهتر است، افزود: این طور که شنیده ام سخت گیری‌های امسال هم بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه یک کشاورز همواره تلاش می‌کند بهترین محصول را تولید کند، اما گاهی شرایط به نحوی است که کیفیت محصول تولیدی از دست کشاورز خارج است، گفت: من در کشت گندم از راهنمایی‌های کارشناس استفاده کرده ام، اما به هر حال باز هم احتمال سن زدگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تولید هر نوع محصول کشاورزی تابع شرایط سال است، گفت: سال گذشته بارندگی‌ها خوب بود و امسال هم تا حدودی مناسب بود و امیدوارم میزان تولید امسالم قابل توجه باشد.

آنچه مسلم است؛ تولید گندم با کیفیت زمینه تولید آرد با کیفیت است و بر همین اساس باید گندم تولیدی از نظر داشتن یک سری ویژگی‌ها مانند نداشتن بیماری و عارضه‌های ظاهری و عدم وجود ناخالصی بررسی و درجه‌بندی شود، اما کشاورزان معتقدند کیفیت سنجی آن با وسواس بسیار باز هم جلوی تحویل محصول تولیدی به دولت را خواهد گرفت.

در همین خصوص و شرایط مهیا شده برای کشاورزان گندم کار استان همدان با مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان به گفتگو نشستیم.

۶۰ مرکز در استان همدان فعال خواهند بود و گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری خواهند کرد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آنچه امسال مهم است و در جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته خرید تضمینی گندم و دانه‌های روغنی است، اظهار داشت: امسال نیز مانند سال‌های قبل مراکز خریدی برای این موضوع در نظر گرفته شده به طوری که بیش از ۶۰ مرکز در استان همدان فعال خواهند بود و گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری خواهند کرد.

مسعود بکایی با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته افزایش خوبی دارد، گفت: سال گذشته به ازای هر کیلوگرم گندم یک هزار و ۷۰۰ تومان پرداخت می‌شد که امسال با ۸۰۰ تومان افزایش در هر کیلو به دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر چنانچه پاکی گندم بالا باشد قیمت خرید تضمینی تا هر کیلو دو هزار و ۵۷۵ تومان قابل افزایش است، گفت: کشاورزان باید دقت کنند تا میزان پاکی گندمی که تحویل مراکز خرید می‌دهند از افت کمتری برخوردار باشد و در این مقوله افت مفید و غیرمفید و میزان سن زدگی را مد نظر قرار دهند چرا که قیمت متناسب با این آیتم‌ها نهایی و پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم از دو هزار و ۴۰۰ تا دو هزار و ۵۷۵ تومان به ازای هر کیلو به تناسب میزان افت‌ها نهایی می‌شود، گفت: مراکز خرید فعال هستند و سال گذشته در مجموع ۴۱۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان همدان خریداری شد.

پیش بینی خرید تضمینی ۵۲۰ تا ۵۵۰ هزار تن گندم در استان همدان

بکایی پیش بینی امسال خرید تضمینی گندم را ۵۲۰ تا ۵۵۰ هزار تن عنوان کرد و با بیان اینکه انتظار داریم کشاورزان به موقع پس از برداشت محصول؛ گندم را به مراکز خرید تحویل دهند، گفت: ۶۰ مرکز خرید با پراکندگی مناسب در استان همدان فعال هستند.

وی گفت: کشاورزان روستایی که به مراکز خرید تعاونی‌های روستایی نزدیک ترند محصول خود را به این مراکز تحویل می‌دهند و کسانی که در تناژ بالا و مقدار زیاد قصد فروش گندم را دارند و محصول را با کامیون‌های بزرگ جابجا می‌کنند گندم را به سیلو‌ها و کارخانجات آرد تحویل خواهند داد.

بکایی با تاکید بر اینکه سعی شده در کوتاه‌ترین مدت ممکن پول کشاورزان پس از تحویل گندم به مراکز خرید طی مدت یک هفته تا ۱۰ روز پرداخت شود، ادامه داد: کشاورزان اگر ایراد و اشکالی در ثبت نام در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی دارند باید آن را اعلام و سامانه را به لحاظ وضعیت خود چک کنند تا موقع تحویل گندم مشکلی ایجاد نشود.

وی گفت: کشاورزان باید با کارت ملی و اعلام حساب بانکی به مراکز خرید مراجعه کنند تا در جریان نحوه خرید و نحوه ارزیابی محصول آن‌ها چه از نظر قیمت خرید و چه از نظر افت‌هایی که لحاظ شده باشند.

مراکز خرید گندم در استان همدان با دستگاه‌های آزمایشگاهی محموله گندم را چک می‌کنند و اگر تقلب یا اختلاط ضایعات با گندم صورت گرفته باشد ارزیابی انجام می‌شود
بکایی در توضیح اینکه سال گذشته مواردی در خرید گندم مشاهده و مشکلاتی دیده شد که یکی از آن‌ها قاطی بودن شن و سنگ با گندم بود حال تدابیر برای جلوگیری از این اتفاق چیست، گفت: مراکز خرید گندم در استان همدان با دستگاه‌های آزمایشگاهی محموله گندم را چک می‌کنند و اگر تقلب یا اختلاط ضایعات با گندم صورت گرفته باشد ارزیابی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی گفته می‌شود افت غیرمفید منظور این نوع اختلاط‌ها است که در برخی موارد احتمال عمدی بودن آن وجود دارد و برخی غیر عمدی است و حین برداشت گندم یکسری ضایعات همراه گندم تحویل داده می‌شود، گفت: سنجش‌هایی در مراکز خرید به صورت تست‌های آزمایشی انجام موارد چک و میزان افت مفید و غیرمفید ارزیابی و به تناسب آن قیمت‌گندم نهایی و پرداخت می‌شود.

بکایی در توضیح اینکه سال گذشته قیمت تضمینی گندم نارضایتی به دنبال داشت و برخی کشاورزان گندم را تحویل ندادند حال تصور می‌کنید با نرخ امسال مشکل تا چه حد رفع شود، گفت: قیمتی که امسال دولت به ازای هر کیلو گندم دو هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده برای گندم‌هایی است که میزان پاکی آن‌ها حداقل چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با کمتر از دو درصد میزان سن زدگی باشد و هرچه میزان افت غیرمفید بالا می‌رود میزان پرداختی به کشاورز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سن زدگی گندم تا ۲ درصد قابل قبول است، اما بیش از ۲ درصد جریمه دارد، گفت: کشاورزان باید به این نکته توجه کنند چرا که به ازای هر یک درصد اضافه به ۲ درصد مجاز ۲۵ تومان از قیمت هر کیلو گندم کم می‌شود.

افت غیرمفید به ازای هر درصد ۲۵ تومان کاهش قیمت گندم در کیلو را به دنبال دارد

بکایی گفت: افت غیرمفید نیز به ازای هر درصد ۲۵ تومان کاهش قیمت گندم در کیلو را به دنبال دارد، اما در افت مفید به ازای هر کیلو ۱۲ تومان و ۵ ریال جریمه لحاظ می‌شود که کشاورزان باید به این نکته توجه داشته و در موقع برداشت گندم حداقل ضایعات را داشته باشند تا از این جهت متضرر نشوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان با بیان اینکه مراقبت می‌کنیم تقلبی صورت نگیرد کما اینکه کشاورزان هرگز از این نوع تخلف‌ها انجام نمی‌دهند، گفت: گاهی یکسری افرادی که دلال و واسطه هستند قصد سو استفاده از موقعیت را دارند که مراقب خواهیم بود تا چنین موضوعی رخ ندهد.

وی گفت: در مراکز خرید گندم دقت لازم را خواهیم داشت و در مراکز خرید مباشری تعاونی‌های روستایی و سیلو‌ها و کارخانه‌های آرد نظارت دقیق است و مراقبت بیشتری صورت می‌گیرد.

بکایی افزود: دولت دو هزار و ۵۰۰ تومان به طور متوسط برای هر کیلوگرم گندم پرداخت می‌کند و هر کیلو گندم ۳۰۰ تومان هزینه حمل و نقل و نگهداری و ذخیره‌سازی دارد و بر این اساس قیمت تمام شده گندم برای دولت دو هزار و ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو گرم است در حالی که این گندم ۲۸۰۰ تومانی را به قیمت ۶۶۵ تومان به کارخانه آرد تحویل می‌دهد تا تبدیل به آرد شده و در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد و در واقع یارانه بیش از ۴ برابر قیمت تمام شده به آن تعلق می‌گیرد

وی در توضیح سامانه پهنه بندی نیز با بیان اینکه این سامانه طوری تعریف شده که بیشتر کشاورزان گندم‌کار و تا ۹۵ درصد این فعالان مشخصات خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند، گفت: ممکن است کشاورزی سال‌های گذشته گندمکار نبوده و امسال به این جمع اضافه شده که باید در این سامانه ثبت نام کرده و مشخصات خود را ثبت کند چراکه در غیر این صورت اگر مشخصات کشاورز در سامانه وجود نداشته باشد و با سامانه‌های دولت برای پرداخت پول گندم لینک نباشد امکان پرداخت پول گندم به وی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این سامانه به نحوی طراحی شده که تنها کشاورزانی که به ما گندم تحویل می‌دهند را می‌شناسند و کسی که واسط یا دلال باشد و تقلب کند امکان تحویل گندم به ما را ندارد، گفت: با تأیید جهاد کشاورزی گندم کاران در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و مشخصات آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه کسی که دلال باشد هرگز اسمش در سامانه پهنه بندی وجود نخواهد داشت و امکان خرید گندم از وی وجود ندارد، گفت: در هر موقعیتی عده‌ای فرصت طلب از فضا سو استفاده می‌کند و در این زمینه نیز امکان دارد دلال‌ها به موضوع خرید گندم وارد شوند.

دلالان به عنوان واسطه از این کشاورزان گندم را می‌خرند و محصول را انبار می‌کند تا در شرایط خاص جامعه یا نسبت به احتکار آن اقدام کنند و یا با اختلاط ضایعات آن را به فروش برسانند که باید مراقب بود
بکایی با بیان اینکه برخی کشاورزان خرده پا از آنجا که کرایه خودرو برای حمل محصولشان صرفه چندانی ندارد و به اعتقاد خودشان حمل گندم برای تحویل به مراکز خرید به دردسرش نمی‌ارزد گندم را به دلالان می‌فروشند، گفت: دلالان به عنوان واسطه از این کشاورزان گندم را می‌خرند و محصول را انبار می‌کند تا در شرایط خاص جامعه یا نسبت به احتکار آن اقدام کنند و یا با اختلاط ضایعات آن را به فروش برسانند که باید مراقب بود.

وی گفت: از کشاورزانی که همیشه برای اعتباربخشی به کشاورزی تلاش می‌کنند درخواست داریم چنانچه این افراد را می‌شناسند به ما اطلاعات دهند تا با آگاهی بیشتری با دلالان برخورد شود.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه امسال غله و خدمات بازرگانی به موقع به تعهدات خود عمل کرده و میزان پاکی گندم را به صورت واقعی ارزیابی کند، افزود: آموزشگاه‌های کنترل کیفیت به صورت واقعی گندم را ارزیابی می‌کنند تا نه به بیت المال آسیب برسد و نه به ضرر کشاورزان باشد.

مدیر تعاون روستایی همدان نیز با بیان اینکه پیش بینی شده امسال از ۴۱۰ هزار تن سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در این استان بیش از ۷۵۰ هزار تن گندم برداشت شود، گفت: دستورالعمل خرید تضمینی گندم ابلاغ شده و باید طبق آن گندم از کشاورزان خریداری شود.

مجید مسلمی راد با بیان اینکه سالانه بیش از ۵۰ درصد گندم مازاد استان همدان توسط تعاونی‌ها خریداری می‌شود، افزود: سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم مازاد کشاورزان با نرخ تضمینی خریداری و از این میزان ۲۱۱ هزار و ۷۵۰ تن گندم استان توسط شرکت‌های تعاون روستایی جمع آوری شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی همدان گفت: شبکه تعاونی‌های روستایی به دلیل پراکندگی مویرگی در سطح استان توانایی خرید تضمینی گندم را دارند و، چون متعلق به خود کشاورزان هستند، آن‌ها تمایل به تحویل گندم مازاد خود به این شرکت‌ها دارند.

سال گذشته به علت قیمت پایین خرید تضمینی دولت چند میلیون تن گندم تولیدی کشاورزان را از دست داد به طوری که گندم‌ها یا به سمت دامداری‌ها و مصرف دام هدایت شد یا به صورت قاچاق از مرز‌ها خارج شد بنابراین به نظر می‌رسد باید برای خرید تضمینی گندم بیش از این جدیت داشت و با کم کردن سخت گیری‌ها کشاورزان را به فروش گندم به دولت ترغیب کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار