کد خبر: ۸۶۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹ 14 June 2020
پوربا با تاکید بر اینکه مبارزه بیولوژیک، مناسب‌ترین و سالم‌ترین روش کنترل آفات در برنامه مدیریت تلفیقی آفات است گفت: مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت کرم ساقه خوار برنج در سطح ۸۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان لنگرود انجام شد.
 

 

«قاسم پوربا» با تبریک هفته گرامیداشت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از مبارزه بیولوژیک علیه نسل اول آفت کرم ساقه‌خوار برنج خبر داد و بیان کرد: این مبارزه با استفاده از هشت هزار تریکو کارت در سطح ۸۰ هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان لنگرود انجام شد.



مدیر جهاد کشاورزی لنگرود یکی از راه های موثر در کاهش جمعیت آفت ساقه خوار برنج و کنترل آن‌را، مبارزه بیولوژیک با استفاده از نصب کارت های حاوی زنبورهای تریکوگراما (تریکو کارت) در مزرعه عنوان کرد و افزود: سال گذشته عملیات مبارزه بیولوژیک در سطح ۶۶۵ هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان انجام شده است.



وی تصریح کرد: پیش بینی می شود سطح مبارزه در سال زراعی جاری به بیش از ۷۰۰ هکتار افزایش یابد.



پوربا بیان کرد: رهاسازی در نسل اول مرحله اول در زمان ۵۰ درصد شفیرگی آفت و در مرحله دوم  هفت تا ۱۰ روز پس از رهاسازی اول صورت می گیرد و در نسل دوم مرحله اول در زمان ظهور پروانه ها و در مرحله دوم نیز زمان پیک پرواز پروانه است.



وی همچنین ايجاد مقاومت در آفت، آلودگی های زيست محیطی، مرگ و میر حیات وحش، آبزيان، حشرات مفید و مسمومیت های انسانی را از عوارض سوء مصرف آفت کش های شیمیایی دانست و افزود: مبارزه بیولوژیک، مناسب ترین و سالم ترین روش کنترل آفات در برنامه مدیریت تلفیقی آفات است.



پوربا در ادامه از فعالیت ۲۲۴ بهره بردار در زمینهٔ پرورش زنبور عسل خبر داد و اذعان داشت: این تعداد بهره‌بردار با هشت هزار و ۹۹۵ کلنی زنبور عسل در حال تولید عسل هستند.



وی ضمن پیش‌بینی از این که از این مقدار حدود ۷۰ تن عسل خالص تولید شود که ارزش ریالی آن بالغ بر ۴۲ میلیارد ریال برآورد می شود، گفت: شهرستان لنگرود به دلیل داشتن اقلیم مناسب در سه منطقه جغرافیایی جلگه ای، کوهپایه ای و ییلاقی شرایط مناسب برای پرورش زنبور را عسل دارد.

 

گفتنی است، هفته جهاد کشاورزی با شعار «جهاد كشاورزي، جهش توليد، امنيت غذايي» ۲۱ خرداد آغاز شده و تا ۲۷ خرداد ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار