کد خبر: ۸۶۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹ 14 June 2020

۱۷۷ هزارنفر از زنان استان مرکزی در سن باروری هستند

تابناک/کارشناس جمعیت و سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۱۷۷ هزار نفر از زنان این استان در بازه سنی ۱۰ تا ۵۴ سال قرار دارند که توان باروری دارند.

«اکرم احمدلو» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون کاهش باروری در بین زنان مستعد بارداری در استان مرکزی رخ داده و این مهم باعث شده تا پس از گیلان این استان دومین رتبه پیری جمعیت را از آن خود کند.

وی اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال های گذشته سن بارداری را ۱۵ تا ۴۹ سال اعلام کرده بود اما با موازین جدید ابلاغی این سن به ۱۰ تا ۵۴ سال تغییر یافته است.

کارشناس جمعیت و سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طرح «رایگان بودن یک روزه آزمایش‌های پیش از بارداری» با هدف تشویق خانواده‌ها به زادآوری در پویش بارداری برنامه ریزی شده و مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی استان امروز این پویش را کلید زده‌اند.

احمدلو افزود: جامعه هدف این طرح را زنانی شامل می‌شوند که در سن باروری قرار داشته و تمایل به فرزندآوری دارند.

وی اظهار داشت: بارداری بدون برنامه و در سنین بالا  ممکن است برای زوج‌ها با دشواری‌ها و صرف هزینه همراه باشد و نیاز به غربالگری و آزمایش‌های متعددی دارد تا سلامت مادر و جنین تضمین شده و کمترین خطر را به دنبال داشته باشد.

کارشناس جمعیت و سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاخیر در بارداری احتمال تولد نوزادان با ناهنجاری مادرزادی را افزایش می دهد و توصیه می‌شود که زوج‌ها در سن مطلوب اقدام به فرزندآوری کنند.

احمدلو افزود: افزایش سن در مردان نیز مشکلاتی را برای فرزندآوری به‌همراه ارد چرا که ضریب باروری مردان با افزایش سن کم شده و خطر اختلالات ژنتیکی بالا می‌رود.

کارشناس جمعیت و سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تاخیر در فرزندآوری همچنین برای مادر با احتمال افزایش عوارض دوران حاملگی و زایمان همراه است و آگاهی زوج‌هایی که در سنین بالا فرزنددار می‌شوند از این موضوعات موجب می‌شود تا اهمیت لازم به مسایل مراقبتی داده شود.

۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار