گاهی حتی ۱۲ تا ۱۴ ساعت در روز چشم انتظارند، چه زمان آفتاب مستقیم ظهر تابستان و دمای ۴۰ درجه هوا و چه روز‌هایی که زیر پایه زیرگذر‌ها پناه می‌گیرند تا از برف و باران زمستان در امان باشند. منتظرند تا شاید ماشینی بیاید، آن‌ها را بخواهد و سر کار بروند.
کد خبر: ۸۶۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 14 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،یک کیسه برنج کهنه و پاره که شاید فقط لباس کار در آن داشته باشند و چند وسیله ابتدایی مانند بیل و کلنگ تنها دارایی آنها است که با آن برای زن و بچه‌هایشان روزی کسب کنند.

داستان زندگی کارگران ساختمانی هر روز همین است. از صبح زود محل‌های شلوغ و پرتردد را انتخاب می‌کنند و آنجا می‌ایستند تا شاید کسی کار ساختمانی داشته باشد و سراغشان بیاید. گاهی چندین روز پشت سر هم هیچ کاری برای آنها نیست و گاهی وضعیت بهتر است.

کارگران ساختمانی در کرمانشاه بیشتر در مناطقی مانند چهار راه وکیل آقا، لب آب(پل ولایت)، خیابان سرچشمه، میدان وزیری و ... می‌ایستند و تعدادشان کم هم نیست.

رکود اقتصادی و خصوصا شیوع بیماری کرونا وضعیت کاری این کارگران را بدتر کرده و گاهی چندین روز پشت سر هم هیچ کاری برایشان پیدا نمی‌شود و دست خالی به خانه برمی‌گردند.

ساماندهی کارگران ساختمانی کرمانشاه چند سال است پیگیری می‌شود، اما تا کنون نتیجه‌ای نداشته و آنها حتی از داشتن امکانات اولیه مانند محلی که بتوانند در آن منتظر کار بمانند محروم هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نزدیک به دو سال است ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی کرمانشاه پیگیری می‌شود، گفت: تنها کاری که توانستیم انجام بدهیم اجاره دو دفتر در چهارراه رشیدی یکی برای انجمن و دیگری برای حضور استادکاران بوده است.

سید حاجی علی حاجت‌خواه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی کرمانشاه طی دو سال اخیر با جدیت پیگیری شده، افزود: جلسات متعددی با مسئولین فرمانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی داشتیم، اما تا کنون نتیجه خاصی حاصل نشده است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کرمانشاه اظهار کرد: تنها کاری که تاکنون توانستیم انجام بدهیم اجازه دو دفتر در چهارراه رشیدی است که یکی را به دفتر انجمن اختصاص دادیم و دیگری برای استقرار استادکاران در نظر گرفته شده است.

حاجت‌خواه با بیان اینکه همه کارگران ساختمانی را در یک دفتر نمی‌توان سامان دارد، اخاطرنشان کرد: نیاز داریم در چند نقطه شهر دفاتری با امکانات اولیه برای کارگران در نظر گرفته شود که در ـنجا منتظر بمانند تا راهی کار شوند. برای این منظور حداقل دو تا سه دفتر نیاز داریم تا هم برای همه کارگران جا داشته باشد و هم دسترسی کارگران از نقاط مختلف شهر به این دفاتر آسان باشد.

وی معتقد است، با این روند هم کارگران به نوبت و بر اساس حرفه‌ای که دارند به محل کار اعزام می‌شوند، هم صاحب کاران اطمینان بیشتری به نیروی کار خواهند داشت و اگر کاری توسط کارگران بد انجام شود و شکایتی وجود داشته باشد قابل پیگیری خواهد بود.

به گفته حاجت‌خواه مهمترین همکاری در این زمینه بر عهده شهرداری و با حمایت فرمانداری و استانداری است تا مکانی برای ایجاد این دفاتر مشخص شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان کرمانشاه در ادامه تعداد کارگران ساختمانی استان کرمانشاه را حدود 20 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد حدود 14 تا 15 هزار کارگر مربوط به شهرستان کرمانشاه است.

به گفته حاجت‌خواه بانک اطلاعاتی این کارگران تدوین شده و عمده آنها هم اکنون از بیمه، آموزش‎های فنی و حرفه‌ای، دوره‌های آموزشی ایمنی و ... بهره‌مند شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته نزدیک به 6800 نفر بیمه شده با عنوان کارگر ساختمانی وجود داشت که واقعا کارگر نبودند و در مشاغل دیگر فعالیت داشتند که آنها را پالایش کرده و کارگران ساختمانی واقعی را جایگزین کردیم.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان کرمانشاه با بیان اینکه تعداد کمی از کارگران ساختمانی در کرمانشاه بیمه نیستند، یادآور شد: این تعداد یا خودشان استقبالی از بیمه نکردند و یا توان پرداخت حق بیمه را نداشتند.

حاجت‌خواه در ادامه از تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت کار کارگران ساختمانی هم یاد کرد و ادامه داد: این بیماری ساخت و سازها را دچار رکود کرده و اکثر کارگران درآمد چندانی ندارند.

وی با بیان اینکه رایزنی‌های متعددی برای دریافت بسته معیشتی برای کارگران ساختمانی آسیب دیده از شیوع کرونا انجام شد، گفت: نتیجه خاصی نگرفتیم و فقط بین تعداد محدودی از کارگران که وضعیت معیشیتی بسیار نامناسبی داشتند، بسته معیشتی توزیع شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار