کد خبر: ۸۶۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲ 14 June 2020
 
تابناک گیلان/ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بیش از ۳۶ هزار واحدی شاخص کل بورس، دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر، قیمت سکه در اولین روز هفته، شرط جدید وزارت صمت برای فروش فوق العاده خودرو در فصل تابستان، قیمت مناسب گوشت ۷۰ هزار تومان است، وارد شدن گوشی‌های ۵G به کشور و پیش‌بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا را در بر دارد.
 
 

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش بیش از ۳۶ هزار واحدی شاخص کل بورس، دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر، قیمت سکه در اولین روز هفته، شرط جدید وزارت صمت برای فروش فوق العاده خودرو در فصل تابستان، قیمت مناسب گوشت ۷۰ هزار تومان است، وارد شدن گوشی‌های ۵G به کشور و پیش‌بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا را در بر دارد.

افزایش بیش از ۳۶ هزار واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش ۳۶۱۲۷ واحدی معادل ۳.۱۳ درصد به رقم یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۳۱۱ واحدی به رقم ۱۳ هزار و ۱۸۲ واحد رسید. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۹۵۸۶ واحدی معادل ۳.۱۳ درصد به رقم ۳۱۵ هزار و ۷۲۰ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۰۰۲۵ واحدی معادل ۲.۷۲ درصد، عدد ۳۷۸ هزار و ۱۲۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۶۶۲۶ واحدی معادل ۲.۷۲ درصد به رقم ۲۴۹ هزار و ۹۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۴۹۲۷۵ واحد افزایش معادل ۳.۱۹ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۵۹۱ هزار واحد رسید. شاخص بازار اول نیز با ۲۸۲۵۵ واحد افزایش معادل ۳.۲۷ درصد به رقم ۸۹۲ هزار و ۷۹۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۶۵۴۷۵ واحد افزایش معادل ۲.۹۱ درصد همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۳۱۳ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

جهانگیری: منتقدان ارز ۴۲۰۰ تومانی کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند/ همتی: رشد اقتصادی با احتساب نفت منفی ۶.۵ درصد شد/ سازمان حمایت حداکثر افزایش قیمت مجاز برای لوازم خانگی را اعلام کرد

دلار در صرافی های بانکی بدون تغییر

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی هستیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا، به نرخ ۱۷۵۰۰ تومان از مردم خریداری و بدون تغییر نرخ نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت ۱۷۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۹۵۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل، بدون تغییر نرخ نسبت به پایان هفته قبل، به قیمت ۱۹۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود. عدم تغییر نرخ در صرافی‌های بانکی در حالی است که هفته گذشته، نرخ فروش دلار و یورو به ترتیب ۷۷۰ و ۱۱۵۰ تومان افزایش یافته بود.

قیمت سکه در اولین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران امروز با کاهش ۵۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۵۴۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۳۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۸۲ هزار تومان به فروش رسید. اونس نیز امروز به یک هزار و ۷۳۱ دلار قیمتگذاری شد.

جهانگیری: منتقدان ارز ۴۲۰۰ تومانی کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند

اسحاق جهانگيري امروز در مراسم توديع و معارفه رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با یادآوری تصمیم دولت برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی گفت: هدف از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که کالاهای اصلی مورد نیاز جامعه با قیمت مناسب و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد. البته این تصمیم یک تصمیم صرفاً‌ اقتصادی نیست. کسانی که این گونه تصمیمات را زیر سوال می برند، کمترین ارتباطی با زندگی مردم ندارند. وی ادامه داد: البته ممکن است این گونه تصمیمات با رانت و سوء استفاده همراه باشد؛ اما کسانی که از این شرایط سوء استفاده می کنند باید به عنوان خائن به مردم معرفی شوند و به شدت با آنها برخورد شود. جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند نسبت به زندگی طبقات ضعیف و متوسط جامعه بی تفاوت باشد، گفت: ممکن است علم اقتصاد، اتخاذ این گونه تصمیمات را نفی کند، ولی انسانیت حکم می کند که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه توجه داشته باشیم.

شرط جدید وزارت صمت برای فروش فوق العاده خودرو در فصل تابستان !

جلسه کمیته خودرو روز جمعه ۲۳ خرداد ۹۹ با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی، معاونان وزارت صنعت و خودروسازان برگزار شد. بر اساس مصوبات دیگر کمیته خودرو مقرر شد تا در پیش فروش‌های آتی شرط عدم خرید خودرو ظرف ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان ملاک عمل به عنوان شرایط ثبت نام قرار گیرد. در عین حال، یکی از شروط ثبت نام در مرحله فروش فوق العاده خودرو در فصل تابستان نیز، عدم وجود پلاک فعال در هر خانواده است.

قیمت مناسب گوشت ۷۰ هزار تومان است

رئیس سازمان عشایر ایران امروز در نشست خبری با بیان اینکه قیمت گوشت شقه در بازار ۷۰ هزار تومان و دام زنده ۳۵ هزار تومان مناسب است، گفت: با چنین قیمتی تولید کننده ضرر نخواهد کرد.

همتی: رشد اقتصادی با احتساب نفت منفی ۶.۵ درصد شد

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: همان گونه که قبلاً بانک مرکزی پیش بینی کرده بود، گزارش تحولات اقتصادی بخش واقعی اقتصاد ایران درسال ۱۳۹۸، بیانگر مثبت شدن رشد اقتصاد بدون نفت کشور، در سال گذشته است. بر اساس گزارش حوزهٔ معاونت اقتصادی بانک، رشد اقتصادی بدون نفت در سال ۹۸، معادل ۱.۱+ درصد است که بر مبنای بخش های فعالیت، کشاورزی ۸.۸+ درصد، گروه صنعت ومعدن ۲.۳+ درصد و خدمات عمدتاً به خاطر تأثیر شیوع کرونا در فصل آخر سال ۰.۲- درصد بوده است. به علت کاهش درآمد نفت، رشد این بخش ۳۸.۷- درصد بود که در نتیجه آن، رشد اقتصادی بانفت، به منفی ۶.۵ درصد رسید. این گزارش با در نظر گرفتن آمار عملکرد مناسب بخش کشاورزی و روند مثبت رشد بخش صنعت درنیمه دوم سال(۶.۷+درصد در فصل سوم و ۱۰.۷+ درصد در فصل چهارم) مؤید رونق تولید در سال ۹۸ و نویدبخش جهش تولید‌‌ در سال ۹۹ است.

وارد شدن گوشی‌های ۵G به کشور

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چرایی نصب دکل ۵G طی سه هفته آینده در شرایطی که هنوز سخت‌افزار‌های این فناوری در کشور وجود ندارد، گفت: گوشی‌های ۵G به ایران آمده است.

پیش‌بینی تحلیلگران از روند قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند که قیمت طلا به روند بهبود در هفته جاری ادامه می‌دهد. طلا دو هفته پیش پس از انتشار آمار مطلوب از اشتغال آمریکا و بهبود خوش بینی به وضعیت اقتصادی، ریزش قیمت سنگینی پیدا کرد اما هفته گذشته با افزایش تقاضا برای خرید در قیمت ارزان‌تر، طلا دوباره افزایش پیدا کرد و در پی نزول بازارهای سهام و اظهارات کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا مبنی این که قصد ندارند تا سال ۲۰۲۲ افزایش نرخ بهره داشته باشند، روند رشد قیمت طلا اواسط هفته تسریع شد. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت برای هفته جاری، ۱۴ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر معادل ۷۱ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند، در حالی که هیچ کاهش کاهش قیمت را پیش بینی نکرد و چهار نفر معادل ۲۹ درصد نظر خنثی داشتند. در این بین، ۱۲۸۵ نفر در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۷۹۲ نفر معادل ۶۲ درصد افزایش قیمت طلا و ۳۰۸ نفر معادل ۲۴ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و ۱۸۵ نفر معادل ۱۴ درصد نظری نداشتند.

سازمان حمایت حداکثر افزایش قیمت مجاز برای لوازم خانگی را اعلام کرد

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: حداکثر افزایش قیمت نسبت به بهمن ۱۳۹۷ برای تلویزیون ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد ثبت شده است، ذینفعان در مهلت مقرر باید قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند در غیر این صورت مشمول عرضه خارج از شبکه می شوند. وی افزود: از بیستم همین ماه ذینفعان در بخش لوازم خانگی یک هفته مهلت دارند که قیمت کالای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند، ثبت قیمت در این سامانه بخشی از شبکه توزیع است. عباس تابش با اعلام اینکه به دنبال احقاق حقوق هر یک از بخش های تولید و مصرف هستیم گفت: در قیمت گذاری مستندات مکفی قیمت از صاحبان کالا دریافت می شود و بر اساس همین اسناد نسبت به قیمت کالاها اقدامات لازم انجام می شود. تابش اضافه کرد: آنالیز و قیمت نهایی خودرو مربوط به شورای رقابت است، در خصوص بحث اعمال ۱۰ درصد قیمت خودرو در کف بازار به عنوان متغیر برای کنترل قیمت بازار از درب کارخانه، پس از نهایی شدن تصمیم به ستاد تنظیم بازار ارایه می شود.

مازاد پیاز، کشاورزان را مجبور به توزیع رایگان کرد

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به تکرار سونامی‌ پیاز در بخش کشاورزی اظهار کرد: همه ساله سونامی مازاد تولید محصولات کشاورزی اعم از گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و انواع صیفی در بخش کشاورزی تکرار می‌شود که از این حیث، ضرر و زیان قابل توجهی متحمل کشاورزان می شود. وی افزود: از اواسط فروردین تاکنون، تولیدکنندگان پیاز از حیث فروش محصولاتشان ضربه سنگینی متحمل شدند، به طوری که از محل فروش بیش از دو سوم هزینه تولید تامین نمی شود. ملک زاده قیمت تمام شده هر کیلو پیاز را یک هزار و ۵۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در اکثر موارد هر کیلو پیاز ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود که این نرخ به هیچ عنوان جوابگوی هزینه های تولید نیست. به رغم سرمای طاقت فرسای زمستان و مشقت های فراوان تولید، منابع آبی و خاکی و دسترنج کشاورزان به هدر رفته است به طوریکه کشاورزان رغبتی به برداشت ندارند. ملک زاده مازاد تولید پیاز و اشباع بازار را عامل اصلی زیان پیازکاران دانست و گفت: با وجود تولید بالا و افت چشمگیر قیمت پیاز به ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان، مقدار زیادی محصول به سبب نبود انبار روی دست کشاورزان مانده است.

به گفته وی، همه ساله سونامی مازاد تولید و مقرون به صرفه نبودن برداشت در یکی از محصولات پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه تکرار می شود و کار را به جایی می رساند که کشاورز حاضر به برداشت و عرضه رایگان محصول به مردم است. به عنوان مثال هر سبد گوجه فرنگی ۵ هزار تومان هزینه دارد که با احتساب سایر هزینه ها همچون مزد روزانه کارگر و حمل و نقل و ...نرخ های فعلی فروش جوابگوی هزینه های تولید نیست. علی رغم آنکه هزینه تمام شده هر کیلو پیاز به یک هزار و ۵۰۰ تومان می رسد، اما بیش از ۴۰۰ تا ۴۲۰ تومان به سبب کاهش تقاضا و سودجویی عوامل واسطه و دلال نمی خرند که این امر ظلم آشکار در حق کشاورز است. /باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار