در پاسخ به دو سوال تابناک کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با دو سوال از سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خواستار توضیح در خصوص دو موضوع شده است . اول اینکه جایگاه تحقیقات بر روی این ویروس در استان و دوم دلیل علمی برای پایین بودن نرخ مرگ و میر کرونا در استان که محمد مهدی بانشی در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۸۶۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 13 June 2020

با شیوع ویروس کوئید 19 در ایران و جهان در فوری ترین اقدام ، مسئولین بهداشتی و درمانی راه مقابله با این ویروس ناشناخته جهت کاهش تبعات آن از جمله تلفات بوده است.
در کهگیلویه و بویراحمد اولین و فوری ترین اقدام همانند دیگر مناطق کشور و جهان مقابله با این بیماری و تمرکز بر رعایت پروتکل های اعلامی از طرف وزارت بهداشت یا ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است .
با گذشت چند ماهی از شیوع و با توجه به ناشناخته بودن این ویروس و تبعات ابتلا به آن و همچنین عوارض متفاوت ناشی از آن در مناطق مختلف ، برخی محققین اقدام به بررسی و تحقیقات روی این ویروس نمودند که در این زمینه گزارشات و مقالاتی در سطوح مختلف منتشر شد. 
این ویروس در مناطق مختلف ایران متفاوت اثرات خود را برجای گذاشت . در حالی که در برخی نقاط باعث شیوع گسترده با بروز علائم حاد و حتی افزایش مرگ و میر می شد در برخی مناطق در مجموع تبعات ان این گونه نبود و نرخ اتبلا و نرخ مرگ و میر چنین وخامتی را نشان نمی داد.
در کهگیلویه و بویراحمد ، هم این ویروس شیوع پیدا کرد اما هم در نرخ ابتلا و هم در نرخ مرگ و میر آنگونه نبوده است که در دیگر مناطق وجود داشته است که با توجه به این نکته که گفته می شد این ویروس دستکاری شده است و بر روی ژنوم های خاص تغییر  داده شده است و یا اینکه عده ای می گویند ویروس توانایی تغییر در خود دارد ، لزوم تحقیقات علمی بیشتر به چشم می آید.
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با دو سوال از سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خواستار توضیح در خصوص دو موضوع شده است . اول اینکه جایگاه تحقیقات بر روی این ویروس در استان و دوم دلیل علمی برای پایین بودن نرخ مرگ و میر کرونا در استان که محمد مهدی بانشی در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.
محمد مهدی بانشی در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت : با اعلام شیوع بیماری کرونا ، در استان چند کمیته مختلف برای مقابله با این ویروس تشکیل شد اما با توجه بخ ناشناخته بودن این ویروس ، تحقیقات گسترده ای در این خصوص در کل جهان شکل گرفت که همه کشورها هم در این پروژه ها عضو شده اند .
بانشی افزود : به عنوان نمونه یک تحقیق در خصوص میزان ماندگاری ویروس در محیط از طرف سازمان جهانی بهداشت مطرح است که من هم از استان در این طرح مشارکت دارم.
وی ادامه داد : از طرف معاونت تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی استان هم فراخوانی برای کسانی که در خصوص این بیماری می تاونند تحقیق کنند داده شده است که هم اکنون چند طرح در حال کار است.
بانشی گفت : حتی با پیشنهادی یکی از همکاران طرحی در خصوص بحث ژنوم مردم استان و این ویروس ارائه شده است که در حال انجام است.
بانشی در خصوص نرخ مرگ و میر بیماری در استان هم اظهار داشت : خوشبختانه استان ما یکی از استان هایی بوده است که کمترین نرخ را داشته است اما در این خصوص نمی توان یک دلیل خاص را مطرح کرد .
وی افزود : یکی از دلایل پایین بودن نرخ مرگ و میر در استان می تواند چابکی ما در مقابله با این ویروس بوده باشد . ما با مشاهده اولین بیمار فورا همه اطرافیان را تست گرفته و مانع گسترش بیش از اندازه این بیماری می شدیم . به گونه ای که ما در حال انجام مرحله سوم طرح غربالگری هستیم در حالی که کشور در میانه مرحله دوم است.
بانشی یکی دیگر دلایل کاهش مرگ و میر کرونا در استان را سن مبتلایان عنوان کرد و گفت : در استان ما سن ابتلا زیر 35 سال هم آمده در حالی که در بسیاری از مناطق این سن 60 سال است و دلیل این سن در استان ما غربالگری است که انجام می شود و جوانان هم تشخیص داده می شوند که اجازه شیوع به سمت افراد مسن داده نمی شود.
وی ادامه داد : امکانات بهداشتی ما هم در این موضوع دخیل بوده است . ما یک بیمارستان 300 تخت خوابی اماده برای این بیماری داشته ایم و هیچ وقت به نقطه ای نرسیدیم که با انبوه بیمار بستری روبرو شویم . مثلا اتاقی که برای 4 نفر بیمار کرونایی بود فقط 1 نفر در آن بستری بود. پرستاری که باید 5 یا 10 نفر را پوشش می داد فقط یک نفر را مراقبت می کرد . متخصص عفونی که باید 30 نفر را پوشش می داد 4 تا 5 نفر را بررسی می کرد و با این توصیف کیفیت خدمات درمانی بالا بوده است.
بانشی در پایان گفت : تخصص رئیس بیمارستان معین ما ، غربال گری به موقع ، شناسایی و درمان و البته لطف خدا که شامل ما شده است باعث شده تاکنون نرخ پایین مرگ و میر را داشته ایم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
دلیل کم بودن تعداد مبتلا و فوتی ها در این استان کمبود امکانات تشخیصی و تست است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
خدا قوت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
امکانات ندارند. تست ندارند. راه و جاده های روستایی وجود ندارد. خب رفت و امد سخت و کم میشود. دلیل تراشی مفتضحانه نکنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
در این استان پراکندگی جغرافیایی سکونت وعدم تراکم جمعیتی یک علت کاهش کرونا است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار