کد خبر: ۸۶۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶ 09 June 2020

دولت سریعا به فکر اقتصاد پساکرونا باشد/ تولید گوشت گیلان بیشتر از واردات آن از روسیه است/ هدف‌گذاری‌ درستی در صادرات و واردات نداریم

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران روسیه با بیان اینکه بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برچیده شود، گفت: بسیاری از مشکلات به دلیل عدم شفافیت دولت با مردم است و اگر دولت با مردم شفاف باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

جلیل جلالی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص خبر واردات 692 هزارتن گندم با ارز 4200 تومانی در فروردین ماه گفت: به طور کلی واردات غلات با ارز 4200 تومانی کمک کننده به رانت است.

 وی در ادامه به واردات ذرت‌های آلوده در جنوب کشور و حواشی واردات گوشت در چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 53 میلیون دلار ارز از کشور خارج و صرف واردات گوشت از کشور روسیه شد، درصورتی که این واردات گوشت تاثیری در جامعه نداشته است.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه ما به التفاوت این ارز دولتی و ارز آزاد حدود 702 میلیارد تومان است، گفت: در صورتی که می‌شد این سوبسید را در داخل کشور به عنوان سود بانک در نظر گرفت و  بجای آن برای تعاونی‌های دامداران و روستاییان دام خریداری و در ظرف چند ماه پرواربندی کرد.

وی ادامه داد: در برابر این ارز خارج شده، می‌توانستیم حداقل 3 برابر تولید داخلی داشته باشیم. برای نمونه درسال گذشته در استان گیلان 27 هزار تن تولید گوشت دامی داشتیم، درحالی که با 53 میلیون دلار ارز خارج شده از کشور فقط 20 هزار تن گوشت وارد کرده‌ایم.

جلالی‌فر با تاکید بر اینکه باید بساط ارز 4200 تومانی برچیده شود، گفت: بسیاری از مشکلات به دلیل عدم شفافیت دولت با مردم است و اگر دولت با مردم شفاف باشد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات گریبان‌گیر محصولاتی مانند هندوانه، خیار و گوجه و عدم توان صادرات آن گفت: زمانی که عوارض صادرات پیاز 10 هزار تومان تعیین شود، تمایلی به صادرات آن وجود نخواهد داشت، در نتیجه کشاورزان آن را در خیابان‌ها رها می‌کنند. کما اینکه در هفته دیگر این مسائل برای سیب زمینی نیز این اتفاق خواهد افتاد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران روسیه نبود هدف‌گذاری‌های صادراتی درست در بدنه دولت را مشکل اصلی اقتصاد کشور بیان کرد و گفت: حتی در واردات نیز هدف‌گذاری نداریم و به اینکه آیا لزومی به واردات گندم درحال حاضر در کشور وجود دارد یا نه توجه نشده است. بنابراین این مسائل فقط کمک کننده به رانت در کشور است.

وی ادامه داد: درصورتی که پس از مسئله کرونا و سقوط قیمت نفت کشورهای همسایه به خصوص کشورهایی که نفت صادر می‌کردند با کمبود بودجه مواجه شده و لذا سیاست‌های انبساطی را دنبال کرده و اقداماتی که در پیش گرفته‌اند با هدف کاهش واردات بوده است. از طرف دیگر با ورود کرونا در کشور بسیاری از مراکز مانند هتل‌ها و رستوران‌ها تعطیل شده در نتیجه میزان مصرف کاهش داشته و گردشگری نیز متوقف شده است.

وی در پایان تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد در سال آینده با مشکلات فراوانی در حوزه محصولات کشاورزی مواجه خواهیم بود، لذا دولت باید هرچه سریع‌تر در فکر اقتصاد پسا کرونا باشد که یکی از این موارد کاهش واردات در مقابل صادرات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار