مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: امسال ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پرداحت به کشاورزانی که دام یا زمین زراعی آنها از سال ۹۴ تا کنون توسط وحوش آسیب دیده است، تخصیص یافت.
کد خبر: ۸۶۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶ 09 June 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛ غلامرضا ابدالی در کارگروه مجازی اطلاع رسانی کرونا اظهار داشت: مردم روستایی و عشایر استان انس و تعلق خاطر خاصی با طبیعت دارند و آموزش های لازم به آنها در مواجهه با حیات وحش داده شده است تا سلامت وحوش به مخاطره نیفتند.

وی افزود: هدف و شاکله اصلی برنامه های محیط زیست استان ایلام آگاهی بخشی عمومی در زمینه مسائل زیست محیطی و تقویت فرهنگ حفاطت از محیط زیست توسط مردم و مشارکت دادن آنها در برنامه های زیست محیطی است.

ایلام جزو سه استان برتر کشور در حوزه مشارکت مردمی

ابدالی یادآور شد: استان ایلام جزو سه استان اول کشور در حوزه مشارکت های مردمی و یکی از زیست محیطی ترین استان های کشور است و هم اکنون ۴۶ تشکل مردم نهاد زیست محیطی با ۲۰ هزار نفر عضو خودجوش مردمی در موضوع محیط زیست و طبیعت فعالیت موثر دارند.

ابدالی با بیان اینکه فرهنگ سازی و آموزش همگانی در زمینه حفاظت از محیط زیست زمان بر و وقت گیر است، یادآور شد: استان ایلام در زمینه آموزش های زیست محیطی با توجه به علاقه و تعصب مردم به طبیعت موفق و اثر گذار بوده است.

اقدامات انسانی موجب آلودگی منابع آبی می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام تاکید کرد: یکی از مهمترین عواملی که باعث ایجاد آلودگی منابع آبی سطحی و زیرزمینی می شود، پساب های کشاورزی حاوی سموم و کودهای شیمیایی است که وارد منابع آبی سطحی و حتی سفره های زیرمینی می شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری یا کاهش این معضل مهم زیست محیطی طرحی مطالعاتی توسط وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست در دست اقدام است که از همدان تا سد سیمره در استان ایلام سرچشمه های آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی مسوول آموزش و ترویج کشاورزان در حفظ و نگهداری منابع آبی و است و کشاورزان برای کنترل آلودگی های سطحی در استفاده از کود و سموم آموزش داده شوند.

ابدالی در خصوص افزایش استفاده از مواد ضدعفونی کننده و شوینده در زمان شیوع کرونا و دفع آب های حاوی این مواد در فاضلاب شهری هم توضیح داد: به طور قطع این پساب ها در آلودگی آب های سطحی موثر است چرا که با وجود تصفیه خانه اما گاها این پساب ها به طور کامل تصفیه نمی شود و محیط های آبی استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی به مردم توصیه کرد: ماسک و دستکش یکبار مصرف را در کانال های آب که محل عبور پساب شهری یا آب های سطحی است، رها نکنند چرا که این اقدام غیر بهداشتی به معنای افزایش مخاطرات ویروس کرونا در سطح جامعه است.

وی یادآور شد: محیط زیست در خصوص چاه ها و منابع آبی موجود در مناطق حفاظت شده مسوول و پاسخگو است و با سودجویان و متخلفان برخود قاطع قانونی می کند ولی در مورد مدیریت و حفظ سلامت سایر منابع آبی خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست، نیاز به مشارکت همه دستگاه ها از جمله جهادکشاورزی و امور آب و به ویژه خود مردم و جوامع محلی است.

جانمایی شهرک های صنعتی با نظارت محیط زیست

ابدالی در مورد استقرار و جانمایی واحدهای صنفی تولیدی و شهرک های صنعتی هم توضیح داد: در استقرار و مکان یابی شهرک های صنعتی و صنفی نظر محیط زیست و پیوست های زیست محیطی به طور جدی لحاظ می شود.

وی در خصوص وضعیت کارخانه سیمان ایلام هم افزود: تجهیزات این واحد صنعتی تولیدی بسیار قدیمی و از رده خارج است و بعد از تذکرهای مکرر مقرر شد در یک بازه زمانی کوتاه مدت علاوه بر کاهش فعالیت در واحدهای آلاینده، تجهیزات این کارخانه نیز بروزرسانی شود.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از تخریب عرصه های زیست محیطی استان قبل از مرحله استقرار صنایع و بهره برداری باید ضوابط زیست محیطی لحاظ و سپس مجوز صادر می شود و با راه اندازی و شروع فعالیت هم پایش ها از خروجی کارخانه ها شامل پساب، پسماند و میزان آلودگی هوا انجام می گیرد و در صورت مشاهده عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی بعد از چند بار اخطار و تذکر از طریق مراجع قضایی اقدام می شود.

بسترها برای احداث کارخانه کمپوست در ایلام فراهم شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار داشت: بسترهای لازم برای احداث کارخانه کمپوست و تبدیل ضایعات خانگی به کود فراهم شده است و شهرداری نیز طرح تفکیک زباله از مبدأ را شروع کرده است و با راه اندازی این کارخانه بازیافت مشکل پسماند شهرهای شمال استان حل می شود.

وی درباره پسماندهای بیمارستانی و صنعتی هم یادآور شد: طبق قانون زباله های عفونی و بیمارستانی باید در محل بی خطر سازی شوند و همه بیمارستان ها مجاب به استفاده از سیستم اتوکلاو استاندارد شده اند و در مورد پسماندهای صنعتی و ویژه باتوجه به اینکه استان ایلام فاقد سایتی برای بی خطر سازی این پسماندها است، بنابراین با نظارت کارشناسان محیط زیست بسته بندی و به استان های دارای سیستم بی خطرساری با رعایت ملزومات زیست محیطی منتقل می شوند.

هیچ گونه جانور در معرض انقراضی در استان ایلام وجود ندارد

ابدالی با بیان اینکه استان ایلام هیچ گونه جانوری در معرض انقراض ندارد، افزود: اما برخی گونه ها آسیب پذیر و نیاز به مراقبت و پایش بیشتر هستند و هدف اصلی نگهداری حیوانات در زیستگاه های طبیعی است.

وی در مورد دیدگاه های مغرضانه به گونه ارزشمند خفاش هم تاکید کرد: خفاش گونه ای با ارزش در چرخه حیات وحش و کنترل کننده جمعیت آفات و حشرات و در زمره گونه های حمایت شده است و باتوجه به اینکه خفاش های استان از گونه حشره خوار هستند هر خفاش در طول شبانه روز یک هزار حشره را می خورد و تعدیل کننده جمعیت حشرات و مانع طغیان آنها است.

ابدالی در خصوص موسسه های پرورش و زهرگیری عقرب هم یاآدور شد: تا زمانی که به حیات، جمعیت و زیستگاه عقرب ها آسیب وارد نشود مجوز فعالیت پرورش و زهرگیری عقرب به متقاضیان با رعایت پرتوکل های زیست محیطی داده می شود و متقاضیان باید برنامه و طرح توجهی ارائه بدهند و بعد از مطالعه طرح و تایید آن از سوی سازمان این افراد بدون خارج کردن عقرب از زیستگاه طبیعی می توانند فعالیت خود را انجام دهند.

وی همچنین با بیان اینکه رها سازی کبک های پرورشی در طبیعت مورد تایید محیط زیست نیست، تاکید کرد: ژنتیک این پرندگان با زیستگاه ها و کبک های وحشی بومی کاملا متفاوت است و کسانی که مجوز پرورش کبک دریافت می کنند فقط برای استفاده گوشت آنها باید باشد و حق رهاسازی در طبیعت یا زنده فروشی به دیگران را ندارند.

وی تاکید کرد: محیط زیست به عنوان ضابط قضایی با هرگونه فعالیتی که حیات وحش و زیستگاه ها را به مخاطره اندازد برخورد جدی و متخلفان را به محاکم قضایی معرفی می کند هرچند که کرونا باعث کاهش شکار و تخریب زیستگاه ها شد.

ابدالی گفت: از نمایندگان جدید مجلس انتظار می رود اعتبارات لازم برای تامین و خرید تجهیزات و ماشین های کمک فنر دار مخصوص جاده های سخت گذر مورد نیاز استان را تخصیص دهند و همچنین معیشت محیط بانان باتوجه به سختی کار آنها بیشتر شود.

استان ایلام غنی از ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری است

ابدالی اظهار داشت: محیط زیست ایلام دارای ۸۰ زیستگاه جانوری با ۲۰۰ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار و یک هزارگونه گیاهی است و از جمله مهمترین گونه های پستاندار استان ایلام وجود هفت گونه گربه سان در استان ایلام است که غنای گونه های جانوری استان را نشان می دهد و حفاظت از گونه های نادر پلنگ، گوزن و خرس قهوه ای در دستور کار اداره کل وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: حیواناتی که به هر عنوان تلف می شوند نمونه برداری و برای بانک ژن سازمان ارسال می شوند و استان ایلام در این بانک ژن علاوه بر گونه های مختلف جانوری نمونه های گیاهی هم دارد.

وی گفت: هرچند اعتبارات پژوهشی استان به صورت متمرکز است و تمام طرح های پژوهشی در یک کار گروه مطرح و مهمترین طرح های پژوهشی انتخاب و اعتبارات استانی برای آنها در نظر گرفته می شود و سال گذشته و امسال ۲ پژوهش از طرف محیط زیست استان مورد تایید کار گروه قرار گرفت که این پژوهش ها در مورد تاثیر ریزگردها بر محیط زیست استان و دیگری بررسی عوامل تخریب زیستگاه ها خاصه زیستگاه دینارکوه است و البته پیش از این طرح های پژوهشی در مورد رفتارهای اکولوژیکی برخی وحوش مانند کاراکل و افعی دم عنکبوتی با مشارکت دانشگاه های معتبر انجام گرفت.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام بیش از هفت درصد آن را مناطق چهارگانه به وسعت ۱۴۳ هزار و ۲۷۵ هکتار تشکیل داده است.
۱۷ تا ۲۳ هرسال به نام هفته محیط زیست نام گذاری شده و شعار امسال این هفته جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار