نوبخت در پیرانشهر؛
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه: پروژه تونل انتقال آب کانی سیب دی ماه امسال به بهره داری می‌رسد.
کد خبر: ۸۵۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 08 June 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمد باقر نوبخت در حاشیه بازدید از پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های مختلفی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و میتوانیم بگوئیم امسال بخش بزرگی از این طرح‌ها پایان می‌یابد و به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون رئیس جمهور  افزود:افزایش ۲۶ سانتی متری تراز و حدود یکهزار و ۸۹ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه، نشان از موفقیت این طرح ها در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

معاون رئیس جمهور  با اشاره به اینکه پروژه سد کانی سیب در دی ماه امسال به بهره برداری می رسد گفت:سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب از طریق سد کانی سیب و تونل به دریاچه انتقال داده خواهد شد.

او ادامه داد:سد کانی سیب که بر روی رودخانه زاب احداث شده و از پیشرفت ۹۰ درصدی برخوردار است.

نوبخت بیان کرد:حجم مخزن این سد ۲۲۰ میلیون متر مکعب است.

خط انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه قرار است، دی ماه آینده توسط رییس جمهوری افتتاح شود.

با آغاز انتقال آب از جنوب استان به نگین آبی آذربایجان، سالانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده و تراز آن در هر سال بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

هم اینک دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد که نزدیک به ۱۰ برابر کمترین میزان آن در اوایل روی کارآمدن دولت تدبیر و امید است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار