کد خبر: ۸۵۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳ 08 June 2020
بخش عمده طرح‌های احیای دریاچه ارومیه امسال پایان می‌یابد

 

 محمدباقر نوبخت صبح دوشنبه در جریان بازدید از مراحل اجرای سد کانی سیب پیرانشهر اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های مختلفی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و می‌توانیم بگوییم امسال بخش بزرگی از این طرح‌ها پایان یافته و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: افزایش ۲۶ سانتی متری تراز و حدود یک هزار و ۸۹ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه، نشان از موفقیت این طرح‌ها در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی در این بازدید گفت: سد "کانی سیب" شهرستان پیرانشهر در فاصله ۱۲۹ کیلومتری جنوب ارومیه یک سد تنظیمی است که بخشی از آب ذخیره شده در آن برای احیای دریاچه ارومیه استفاده می‌شود.

فرهاد سرخوش افزود: مراحل احداث این سد که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است، هم اکنون بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارات لازم برای اتمام آن اختصاص یافته که در شهریور امسال آبگیری می‌شود.

وی ادامه داد: ظرفیت این سد ۹۰ میلیون مترمکعب است که جزئی از پکیج انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

سرخوش بیان کرد: این سد به ارتفاع ۶۸ متر و طول تاج ۷۹۵ متر بر روی روخانه گلاس در حال احداث بوده و مهار آب‌های مرزی، انتقال آب مازاد رودخانه حوضه گلاس و تأمین بخشی از نیازهای زیست محیطی دریاچه ارومیه از اهداف اصلی این سد و خط انتقال آب است که توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

معاونان رئیس جمهوری در سفر امروز به آذربایجان‌غربی، پس از بازدید از سد "کانی سیب"، از پرتال ورودی، میانی و خروجی خط انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز به صورت هوایی بازدید خواهند کرد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه) از سد "کانی‌سیب" پیرانشهر که یکی از منابع آبی تأمین‌کننده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه است، بازدید کردند.

نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست به منظور بازدید از پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به شهرستان‌های نقده و پیرانشهر وارد شهرستان پیرانشهر شدند.

هدف این سفر بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های احیا دریاچه ارومیه و روند احداث سد کانی سیب و تونل انتقال آب بین حوزه‌ای است.

خط انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه قرار است، دی ماه آینده توسط رئیس جمهوری افتتاح شود.

با آغاز انتقال آب از جنوب استان به نگین آبی آذربایجان، سالانه ۶۳۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده و تراز آن در هر سال بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

در حال حاضر دریاچه ارومیه بیش از پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار