مدیرکل محیط زیست استان مرکزی:
مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: امسال در شورای عالی محیط زیست پیگیر ارتقاء منطقه امن حفاظت شده هفتاد قله به پارک ملی هستیم.
کد خبر: ۸۵۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 07 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مناطق چهارگانه محیط زیست شامل منطقه حفاظت شده،پناهگاه حیات وحش،اثر طبیعی ملی و پارک ملی است افزود:خوشبختانه استان مرکزی پناهگاه حیات وحش ومنطقه حفاظت شده دارد وامید می رود پارک ملی هم در استان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه موضوعات محیط زیست جهانی است و مربوط به یک منطقه خاص نمی شود گفت: انسان به عنوان جانشین خدا بر روی زمین دارای محدودیت هایی است و اختیاراتی دارد بنابراین در رفتار با طبیعت باید درست و بر مبنای اصول علمی برخورد کند. میرزایی با بیان اینکه مشکلات موجود در محیط پیرامون در اکثرموارد به دلیل زیاده‌خواهی انسانهاست افزود: امسال با وجود ویروس کرونا بعضی موارد برای مردم به صورت شفاف مشخص شد که با نرفتن به طبیعت و استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی که تا ۱۹ فروردین که این شرایط پایدار بود، اراک جزء پاک ترین شهر کشور شد و این یک شاخص است.
وی با بیان اینکه در سال جاری اراک با داشتن ۱۹ روز هوای پاک به عنوان اولین شهر کشور با بیشترین روز هوای پاک بود گفت:اراک در دو ماهه اول امسال ۴۴ روز هوای پاک داشت که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل که این عدد دوازده روز بوده است از بیشترین روز هوای پاک برخوردار بود،البته همه این روزها به دلیل کنترل آلودگی نیست و قسمت عمده آن به خاطر بارندگی و تغییرات اقلیمی و همچنین عدم تردد خودروها بوده است.
میرزایی با اشاره به تنوع زیستی موجود در استان اظهارداشت: خوشبختانه در سال گذشته و امسال هیچ گونه بیماری خاصی در حیات وحش نداشتیم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ آنفولانزای پرندگان به تالاب میقان بسیار خسارت وارد کرد اظهارداشت: بیماری که در سال ۹۴ اتفاق افتاد و نشخوارکنندگان کوچک که جمعیت بالغ بر هزار و هشتصد راس از حیات وحش کل و بز را از بین برد در این روزها با توجه به شرایط خوب و هوایی پاک این جمعیت از دست رفته مجددا احیا شده است.
میرزایی با اشاره به راه‌اندازی پاسگاه‌های محیط‌بانی در مناطق هفتاد قله ،داود آباد، شازند،قاقان و انجدان در سال گذشته گفت: قصد آماده سازی و تجهیز چند پاسگاه محیط بانی جدید در دیگر مناطق استان را داریم و به زودی با بهینه سازی و عملیاتی شدن این مهم اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سطح استان تجهیزات اطفاء حریق و محیط بانی و همچنین تجهیزات شخصی حفاظتی برای محیط‌بانان تکمیل است یادآورشد: از نظر خودرو هم مشکلی وجود ندارد و متناسب با تعداد افراد محیط بان خودرو داریم اما همچنان ضعف و کمبود نیرو به قوت خود باقی است.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی اظهارداشت: بر اساس برنامه‌های سازمان در زمینه ی جذب ۲۰۰ نفر در هر سال، امید می رود بتوانیم قسمتی از محیط بانانی که بازنشسته می‌شوند را جبران کرده و به استانداردهای تعداد محیط بان در هر هکتار دست یابیم.
وی با بیان اینکه استان مرکزی جز استان هایی است که کمترین میزان محیط بان را دارد یادآورشد: استان مرکزی با مشارکت و همکاری مردم منطقه با محیط بانان، میزان تخلفات و شکار غیرمجاز در کمترین حد ممکن است و کشفیات شکار غیرقانونی در رتبه های اول سازمان محیط زیست در کشور قرار دارد.
میرزایی با بیان اینکه در سال ۹۸ تعداد ۴۶۸ مورد کشفیات شکار و صید غیرمجاز داشتیم گفت: همچنین ۱۱۸۴ مورد کشفیات سلاح و ادوات شکار غیر مجاز کشف شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به دستورالعمل های سازمانی اقدام به صدور ۱۵۵۰ مورد پروانه شکار پرنده، ۱۰ مورد شکار چهارپا و ۵۵ پروانه شکار گراز وحشی و همچنین ۳۲۱ مورد پروانه صید ماهی صادر شده است.
میرزایی با بیان اینکه برخی از مجوزها برای تعادل حیات وحش صادر می‌شود گفت: در حال حاضر با توجه به زیاد شدن گراز وحشی و نبود کنترل کننده طبیعی آن مجوز شکار صادر شده است.
میرزایی درباره آخرین اخبار سرشماری حیات وحش استان در مناطق هفتاد قله هم اظهارداشت: حدود ۱۳۰۰ کله بز و ۳۲۰۰ راس قوچ و میش وحشی در سال گذشته پایش شده‌اند.
وی درباره تجهیز و راه اندازی مرکز تیمار حیات وحش گفت: در پاسگاه محیط بانی ابراهیم‌آباد محلی فراهم شده است که در دهه فجر و یا هفته دولت این مرکز به بهره برداری می رسد.
میرزایی با بیان اینکه در سال ۹۸ در حدود دو هزار و ۲۶۴ موافقت نامه برای استقرار و بهره برداری صنایع و معادن صادر شده است اظهار داشت: ۷۸ مورد مخالفت برای استقرار صنایع صادر شده که این مخالفت‌ها قطعی است.
میرزایی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست همیشه در لیست اتهام قرار دارد که چرا یک صنعت در لیست صنعت سبز قرار دارد و دیگری از لیست صنایع آلاینده خارج شده است یادآورشد: این موضوع مخالفت به دلیل مبالغ پرداختی به شهرداری ها و بخشداری ها است و تاکنون به این موضوع از زاویه دیگر پرداخته نشده که چرا یک صنعت پاک نیست و نباید آلاینده باشد.
وی گفت: در تالاب میقان با توجه به درخواست های رسمی شرکت املاح ایران مبنی بر توسعه با مخالفت جدی این اداره کل مواجه شده است زیرا نسبت به بهره‌برداری بیش از اندازه از تالاب‌ها مخالفت به عمل می آید و همکاران ما پیگیر ترمیم برداشت های انجام شده به صورت اصولی در منطقه تالاب هستند.
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه استقرار سامانه پایش آنلاین در منطقه تالاب در دستور کار این اداره کل قرار دارد افزود: با ایجاد این سامانه تجهیزات لازم در داخل تالاب مستقر می‌شود و پارامترهای آلودگی پساب و هرگونه آلودگی که وارد تالاب می‌شود به صورت آنلاین رصد و پایش خواهد شد.
میرزایی اظهارداشت: امسال در هفته محیط زیست در چند روز آتی با کمک صندوق توسعه محیط زیست چهار ایستگاه پایش آلودگی هوا به ظرفیت پایش استان اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: مکان یابی لازم توسط تیم آزمایشگاهی انجام شده و سه ایستگاه در شهر اراک و یکی ایستگاه در شازند اضافه خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار