کد خبر: ۸۵۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 02 June 2020

 

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ دلار و یورو در آخرین روز کاری هفته، قیمت سکه به ۷ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان رسید، صاحبان سهام عدالت را از حقوقشان آگاه سازیم، بدترین رکود اقتصادی تاریخ در انتظار کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، حجم صادرات در مرز‌ها ۳ برابر واردات است و تاثیر اعتراضات آمریکا و تنش‌های پکن-واشنگتن بر بازار طلا را در بر دارد.
 
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ دلار و یورو در آخرین روز کاری هفته، قیمت سکه به ۷ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان رسید، صاحبان سهام عدالت را از حقوقشان آگاه سازیم، بدترین رکود اقتصادی تاریخ در انتظار کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، حجم صادرات در مرز‌ها ۳ برابر واردات است و تاثیر اعتراضات آمریکا و تنش‌های پکن-واشنگتن بر بازار طلا را در بر دارد.

همتی: دلار بانک مرکزی خرج قسط خانه‌های برخی در کانادا شد

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: ما وقتی جلوی این موضوع (تزریق ارز به بازار) را گرفتیم خیلی‌ها گفتند "ما نمی‌توانیم اقساط‌مان را در کانادا و جاهای دیگر پرداخت کنیم" چرا که با سود بالای 25درصدی که از بانکها می‌گرفتند و تبدیل آن به ارز 3000 یا 4000 تومانی اقساط خانه‌های خریداری‌شده در خارج را می‌پرداختند، یعنی به خرید ملک در خارج کشور سوبسید می‌دادیم، بنابراین از اواسط سال 97، در حاشیه بازار مداخله و روش را عوض کردیم. /تسنیم

نرخ دلار و یورو در آخرین روز کاری هفته

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد عدم تغییر نرخ از سوی صرافی‌های بانکی هستیم. این تصمیم در پی عدم تغییر قابل توجه نرخ ارز به ویژه دلار در بازار آزاد می‌باشد. روند نرخ گذاری در روز‌های اخیر، تا حدودی با ثبات بوده است که دلیل اصلی آن بهبود صادرات و بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصادی است. بر اساس جدیدترین قیمت‌ها از بازار امروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۱۶۹۷۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و بدون تغییر نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۷۰۷۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، هم اکنون به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و به نرخ ۱۸۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، تغییری نداشته است.

قیمت سکه به ۷ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان رسید

در جریان بازار آزاد تهران امروز سه شنبه ۱۳ خردادماه ۱۳۹۹ قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۷ میلیون و ۴۲۵ هزارتومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزارتومان و سکه گرمی یک میلیون و ۱۲۰ هزارتومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۲۸ هزار و ۷۹۳ تومان است.

روز سبز برای بورس بازان پیش از تعطیلات

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش 40417 واحدی معادل 4.09 درصد به رقم یک میلیون و 28 هزار واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد 351 واحدی به رقم 11 هزار و 696 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 10732 واحدی معادل 4.09 درصد به رقم 273 هزار و 133 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 9080 واحدی معادل 2.83 درصد، عدد 330 هزار و 490 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 6008 واحدی معادل 2.83 درصد به رقم 218 هزار و 689 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 50966 واحد افزایش معادل 3.85 درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و 373 هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 31097 واحد افزایش معادل 4.27 درصد به رقم 759 هزار و 309 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 75379 واحد افزایش معادل 3.81 درصد همراه بود و عدد 2 میلیون و 51 هزار واحد را به نمایش گذاشت.

همتی: دلار بانک مرکزی خرج قسط خانه‌های برخی در کانادا شد/ روز سبز برای بورس بازان پیش از تعطیلات/ شرایط پذیرش سهام عدالت بعنوان وثیقه کارت اعتباری چیست؟

صاحبان سهام عدالت را از حقوقشان آگاه سازیم

یکصد و چهلمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه شنبه به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد. در این جلسه گزارشی از فرایند آزاد سازی سهام عدالت و حق تصمیم گیری دارندگان این نوع سهام در زمینه چگونگی استفاده از سهام خود در شکل مدیریت یا فروش از طریق بانک‌ها ارائه شد. رئیس‌جمهور در این زمینه بر لزوم توجه به حقوق دارندگان سهام عدالت و برخورداری آنان از حق مدیریت در فروش، تبدیل دارایی و نگهداری آن تاکید کرد و گفت که باید با اطلاع رسانی کامل و آشنا کردن صاحبان سهام عدالت با حقوقشان، امکان تصمیم گیری آگاهانه آنان در این زمینه فراهم شود.

شرایط پذیرش سهام عدالت بعنوان وثیقه کارت اعتباری چیست؟

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند با شرایط زیر نسبت به پذیرش سهام عدالت برای وثیقه صدور کارت اعتباری مرابحه براساس بخشنامه‌های قبلی اقدام کنند:

۱- درصدی از ارزش آن بخش از سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده است، در چارچوب ضوابط به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری قابل پذیرش است.

۲- سهام تمامی شرکت‌های موجود در سبد سهام دارندگان سهام عدالت که آزاد شده است باید به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری پذیرفته شود.

۳- صدور کارت اعتباری به پشتوانه وثیقه سهام عدالت، صرفآً برای متقاضی که سهام عدالت متعلق به وی توثیق شده است، امکان‌پذیر است.

تاثیر اعتراضات آمریکا و تنش‌های پکن-واشنگتن بر بازار طلا

قیمت طلا در معاملات سه شنبه کاهش یافت زیرا امید برای بهبود تدریجی رشد اقتصادی تقویت شده و آمریکا محدودیت‌های قرنطینه را کاهش داده است اما بدتر شدن روابط آمریکا و چین و اعتراضات در آمریکا و تقویت نگرانی ها در مورد شیوع ویروس کرونا، روی بازار تاثیرگذار بوده است. هر اونس طلا با افزایش 1.79 دلاری در بازارهای جهانی 1741.34 دلار در هر بشکه فروخته شد. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا گفت: «به نظر می‌رسد که عواملی وجود دارد که هم قیمت طلا را تقویت می کند و هم محدود می‌کند.» جفری هالری، تحلیلگر بازار گفت: «افزایش قیمت طلا، نوسان ندارد و احتمالا در کوتاه مدت بین 1700 تا 1750 دلار محدود خواهد بود.» علی‌رغم برخی خوش‌بینی‌ها در مورد بازگشایی تدریجی اقتصادی، قیمت طلا در سه جلسه گذشته افزایش یافت و در روز دوشنبه به بالاترین رقم از ماه می رسید.

قیمت طلا به علت نگرانی در مورد اعتراضات بر سر مرگ یک آمریکایی آفریقایی تبار توسط پلیس این کشور افزایش یافت زیرا این اعتراضات می‌تواند شیوع ویروس کرونا را شدت بخشد و بهبود رشد اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان که نشان دهنده احساس سرمایه‌گذاران و جهت‌گیری بازار است در روز دوشنبه 0.5 درصد افزایش یافت و به 1128.40 تن رسید که بالاترین رقم در 7 سال گذشته به شمار می‌رود.

بدترین رکود اقتصادی تاریخ در انتظار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس

مؤسسه فاینانس بین‌المللی اعلام کرد که ۶ کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس به علت شوک دوگانه پاندمی کرونا و سقوط قیمت نفت، با بدترین بحران اقتصادی تاریخ خود مواجه خواهند شد. این مؤسسه اعلام کرد علی‌رغم اینکه برخی از این کشورها اعلام کرده‌اند که در مهار بیماری موفق بوده‌اند و در هفته‌های اخیر محدودیت‌های خود را تسهیل کرده‌اند، تولید ناخالص داخلی کل آنها امسال ۴.۴ درصد افت خواهد کرد. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش عمومی، که از سوی دولت‌های این منطقه برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه در مواجهه با بحران کرونا انجام شده است باعث شده ضررهای ناشی از کاهش صادرات نفت جبران شوند، اما کسری بودجه همچنان از ۲.۵ درصد در ۲۰۱۹ به ۱۰.۳ د رصد افزایش یافته است.

کشورهای این منطقه برای حمایت از شرکت‌های خود با وجود بحران کرونا بسته‌های کمک مالی معرفی کرده‌اند. بانک مرکزی سعودی اعلام کرد که ۱۳.۳ میلیارد دلار دیگر به سیستم بانکی خود برای پشتیبانی از بخش خصوصی تزریق خواهد کرد. اقتصاد عربستان سعودی که بزرگترین اقتصاد این منطقه است ۴ درصد آب خواهد رفت و کسری بودجه آن به ۱۳ درصد افزایش می‌یابد. مؤسسه فاینانس بین المللی همچنین اعلام کرد: اقداماتی که برای تزریق نقدینگی به اقتصادهای این منطقه انجام شده، برابر با ۴ درصد تولید ناخالص داخلی یا ۵۴ میلیارد دلار بوده است. اقتصاد عمان، به عنوان آسیب‌پذیرترین اقتصاد این منطقه در برابر بحران کرونا و قیمت نفت، امسال ۵.۳ درصد آب خواهد رفت و کسری بودجه آن از ۹.۴ درصد تولید ناخالص داخلی در ۲۰۱۹ به ۱۶.۱ درصد جهش خواهد کرد.

حجم صادرات در مرزها ۳ برابر واردات است

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت گفت: امروز جهش تولید بدون صادرات میسر نمی‌شود و مسیر افزایش تولید از مسیر صادرات عبور می‌کند. مرزنشینان در صادرات مرزی نقش زیادی دارند، زیرا ۶۰ درصد صادرات از مرزها انجام می‌شود. حجم صادرات ما در مرزها ۳ برابر حجم واردات است. ما در مقابل صادرات هیچ مانعی را قرار نمی‌دهیم، زیرا پاشنه آشیل اقتصاد کشور، ارز حاصل از صادرات است. ما به دنبال جهش تولیدی هستیم که با تولید داخل حاصل شود و تولید داخل نیاز به دستیابی فناوری دارد و انتقال فن‌ آوری باید از طریق شرکت‌های دانش بنیان و مهندسی معکوس صورت بگیرد.

افزایش صادرات به افغانستان در 2 ماه امسال

سخنگوی گمرک ایران گفت: با وجود کاهش حجم تجارت جهانی، صادرات کشورمان به افغانستان در فروردین و اردیبهشت سال جاری با یک میلیون و 67هزار و 350 تن کالا از لحاظ وزنی 3.5 درصد رشد و از لحاظ ارزش ریالی 31 درصد رشد داشته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار