کد خبر: ۸۵۳۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 22 May 2020

 

آنهایی را که با نام سلطان فساد معرفی می‌کنند، با شگردهای مشابه‌ای اینگونه شدند و اگر در بر همین پاشنه بچرخد شاید سلطان‌های دیگری در راه باشند.
 
                                                   چگونه سلطان شدند؛ از قیر تا سکه و خودرو


به گزارش تابناک به نقل از مهر، سلطان خودرو اولین سلطان فساد سال ۹۹ بود که در دومین ماه سال پرده از فسادهای خانوادگی اش برداشته شد و در نهایت هم همچون سلاطین قبلی به اعدام محکوم شده است. سلطان سکه، سلطان پتروشیمی، سلطان خودرو، سلطان قیر، کاغذ و..... اینها تنها بخشی از عناوین کلاهبرداران حرفه‌ای است که به نوعی یک تنه و البته با همکاری همدستان نامرئی شأن اخلال در نظام اقتصادی را سبب شدند.

با مروری به پرونده‌های این سلاطین می‌توان شگردهای مشابه آنها را دید. سو استفاده از خلأ ءهای قانونی، همدستی با برخی صاحب نفوذان، پرداخت رشوه و دور زدن قانون و حتی سوءاستفاده از نزدیکان. بسیاری از این سلاطین حلقه ابتدایی همکاران خود را از خانواده و فامیل خود انتخاب می‌کنند. به عنوان نمونه در پرونده موسوم به سلطان سکه مظلومین پدر با پسر و اقوامش یک باند را تشکیل داده بودند همچون سلطان تازه معروف شده خودرو! وحید بهزادی که در حلقه اول فساد با همکاری همسرش باند فساد را تشکیل داده بودو یا درپرونده فساد در پتروشیمی که پای خیلی‌ها در آن گیر بود و البته که هنوز به سرانجام هم نرسیده و بخش‌هایی از آن روی میز قاضی مسعودی مقام مانده است.

شباهت‌های شگردهای سلاطین فساد
پرونده احمد پاسدار که او هم از فساد گران بود بی شباهت به پرونده سایر سلاطین نیست. فردی که توانسته بود با دور زدن قانون و نفوذ و سوءاستفاده از شرایط ارزی کشور با ارز دولتی تعداد کثیری گوشی موبایل وارد کند و در نهایت اخلال عظیمی در بازار تلفن همراه وارد کند.

پرونده سلطان قیر هم شباهت‌هایی به پرونده سایر سلاطین دارد. باقری درمنی یا بهتر بگوییم پرونده درمنی ها که البته یکی از حمیدرضا یکی از برادران اعدام شد. درمنی بعد از دستگیری به سلطان قیر معروف شد، اما واقعیت آن است این جرم تنها یک بخش از جرم‌های وی بود، باقری درمنی با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر را کلاه برداری کرد. فساد بزرگ درمنی نفوذ در شبکه بیمه‌ای و بانکی کشور و اختلاس پول‌های بسیار در این شبکه است، ایجاد شبکه کلاهبرداری در شرکت بیمه ایران، کلاهبرداری ۴۱ میلیارد تومانی در بانک ملی، کلاهبرداری ۹ میلیارد تومانی در بانک گردشگری، ایجاد شبکه کلاهبرداری در بانک گردشگری و کلاهبرداری ۷۱ میلیارد تومانی از صرافی اقتصاد نوین از دیگر عناوین فساد اقتصادی این مفسد بزرگ بود.

اما در جدیدترین نمای فعالیت سلاطین، پرونده بهزادی و همسرش نجوا لاشیدایی به نوعی منحصر به فرد است چرا که این متهمان دستی بر آتش داشته و در چندین حوزه اقدام به اخلال و فساد کردند. طبق کیفرخواست صادره برای این متهمان و ۲۴ متهم دیگر پرونده، اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیر واقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.

تبانی یک زن و شوهر با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش سایپا برای اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی: متهمان ردیف اول و دوم پرونده مورد نظر زن و شوهر و دارای شغل آزاد هستند که با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره برنامه ریزی فروش سایپا در قسمت اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تبانی داشته‌اند.

طبق اعلام سخنگوی قوه قضائیه، وحید بهزادی فرزند ابوطالب و همچنین همسرش به نام نجوا لاشیدایی فرزند علی هر دو نفر به جرم مشارکت در اخلال کلان در نظام پولی و ارزی منجر به قاچاق ارز از طریق ثبت سفارشات صوری و حواله جات و امورات صرافی بدون مجوز، اخلال در نظام توزیعی نیازمندی‌های عمومی کشور از طریق پیش خرید بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو از شرکت سایپا، مشارکت در عملیات پولشویی سازمان یافته به میزان ۳۲ هزار میلیارد ریال و موضوعات مربوط به سکه که از منزل متهمه ۲۴ هزار و ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی به علاوه یکصد کیلوگرم طلا کشف شده است، این دو نفر محکوم به اعدام شدند و حکم اعدام آن‌ها صادر شده، البته حکم اعدام قابل تجدیدنظر خواهی در دیوان عالی کشور است.

راه تکرار بر خطر بسته نشده؟
نفوذ! کلمه‌ای که در بسیاری از پرونده‌های فساد اقتصادی به عنوان کلید واژه بارها و بارها به شیوه‌های مختلف و در محل‌های متفاوت مطرح شده است، نفوذ در شبکه بانکی، نفوذ در سیستم توزیع کالا، نفوذ در گمرک، بانک مرکزی و…، اگر بسیاری از راه دروهای فساد در کشور از سوی نهادهای اجرایی شناسایی و بسته می‌شد، این سلاطین که عمده آنها نه سواد درست و حسابی دارند و نه تخصص چشمگیری، به هیچ وجه نمی‌توانستند با معدود همکاران خود اخلال‌های شبکه ای را رقم بزنند و وقتی باز هم شاهد تولد سلاطین جدید فساد هستیم، یعنی راه تکرار بر خطر بسته نشده است!

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار