نمایشگاه بین‌المللی استان قم یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام است که با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی هنوز سرنوشت راه دسترسی آن مبهم باقی‌مانده است.
کد خبر: ۸۴۹۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۸ 12 May 2020

به گزارش تابناک قم، نمایشگاه بین‌المللی قم در ابتدای اتوبان قم- تهران، پروژه‌ای است که سال 85 با حمایت‌های عباس محتاج استاندار وقت و مشارکت مجموعه‌ای از تمامی فعالان اقتصادی استان قم کلید خورد.

این پروژه در فاز نخست یک مجموعه نمایشگاهی در خود دارد که شامل سالنی 20 هزار متری شده و می‌تواند ظرفیتی برای برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و تولیدی در استان باشد. همچنین وجود واحدهای تجاری و فضاسازی این پروژه آینده آن را به یک مجموعه تفریحی خدماتی نزدیک می‌کند.

در فازهای بعدی اما نمایشگاه بین‌المللی استان قم، هتل، سالن نمایش، مراکز تفریحی و سوئیت‌های اقامتی را هم در خود جای خواهد داد و با بالا بردن ظرفیت تفریحی و اسکان، کاربرد چندمنظوره‌ای را محقق خواهد کرد.

شاید یکی از نقاط قوت این مجموعه مشارکت دادن فعالان اقتصادی تمام بخش‌های استان قم باشد که هوشمندی طراحان اولیه را می‌رساند. اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنعتی، اتحادیه‌های صنوف تولیدی و توزیع، اتحادیه دامداران، شهرک توسعه شهرک‌های صنعتی، اتاق تعاون، اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف و غیره در ایجاد این زیرساخت برای بخش تولید قم سهیم شده‌اند و می‌توانند محصولات خود را در آن به نمایش عموم بگذارند.

راه دسترسی سدراهی برای افتتاح

مجموعه نمایشگاه بین‌المللی قم این روزها به پیشرفت فیزیکی 70 درصد رسیده و بخش خصوصی ادعا می‌کند که می‌توان آن را تا دهه فجر به پایان برساند اما وضعیت مسیر دسترسی به این پروژه همچنان مبهم است و این ابهام موجب شده سرمایه‌گذاری برای تکمیل طرح نیز کار دشواری باشد.

بحث‌های مطرح‌شده درباره ایجاد راه دسترسی نمایشگاه بین‌المللی قم چندین بار به جلسات اقتصادی استآن‌هم کشیده شده است که در آخرین جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از کارشکنی برخی مسئولان قمی در مسیر حل این مشکل انتقاد کرد.

وی با اشاره به اینکه از معاون وزیر برای حل این مشکل هم قول گرفته اظهار داشت: این یک دغدغه بزرگ برای بخش خصوصی است که باید برطرف شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر مدیرکل راهداری، از مدیرکل جدید خواست که این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کند.

وی مدعی شد که اگر در استان این موضوع کارشکنی نشود، نمایندگان مشکلات آن را در تهران حل خواهند کرد و همچنین طرح کلی پل شبدری که پس از نمایشگاه قرار گرفته را در شرایط کنونی قابل‌اجرا ندانست و خواستار ایجاد یک دسترسی تنها برای نمایشگاه شد.

به گفته امیرآبادی اتوبان قم تهران از سمت تهران چندین راه دسترسی دارد و در این زمینه نباید در مورد قم سخت‌گیری شود.

اولویت راه دسترسی مستقیم برای نمایشگاه بین‌المللی

استاندار قم هم در آن جلسه به پیگیری‌هایی که درباره این موضوع انجام داده اشاره و تغییر مدیرکل راهداری را هم مشروط به اجرای این طرح دانست.

بهرام سرمست با اشاره به اینکه مدیریت استان دو گزینه برای راه دسترسی به وزارت راه و شهرسازی فرستاده گفت: گزینه اول دسترسی مستقیم و گزینه دوم دسترسی از طریق یک لاین کندرو است که اولویت ما و بخش خصوصی همان گزینه اول است.

وی با اشاره به اینکه پروژه نمایشگاه بین‌المللی برای قم یک آبرو و ویترین صنعت و تولید خواهد بود اضافه کرد: من به دنبال انجام چنین کارهای نیمه‌تمامی هستم و از هر فرصتی برای پیگیری آن استفاده خواهم کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم با اشاره به اینکه دو گزینه برای دسترسی به نمایشگاه معرفی‌شده اظهار داشت: گزینه بخش خصوصی دسترسی مستقیم به نمایشگاه است که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر ایمنی ارجحیت دارد.

صابر عمو رسولی افزود: تابلوی شهرک نمایشگاهی طوری است که پس از عبور مخاطبان به دنبال محل دسترسی خواهند بود و اگر این دسترسی وجود نداشته باشد، ایمنی هم دچار چالش می‌شود.

وی اضافه کرد: گزینه ما این است که حدود چند متر بالاتر پل شبدری وجود دارد و از آن محل می‌توان دسترسی مستقیم به نمایشگاه داد و گزینه‌ای که راهداری استان پیشنهاد می‌دهد این است که از بعد از عوارضی یک خروجی به سمت یک لاین کندرو ایجادشده و تا نمایشگاه برود.

عمورسولی با اشاره به اهداف ساخت نمایشگاه بین‌المللی قم گفت: این نمایشگاه قرار است صنعت قم را به نمایش بگذارد در کنار این موضوع هم یک مجتمع توریستی و تفریحی برای ارائه خدمات به هم استانی‌ها و مخاطبان عبوری پیگیری می‌شود که این هم از نیازهای استان قم است.

پیشرفت 70 درصدی نمایشگاه بین‌المللی قم

به گفته وی، این پروژه که تا امروز 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته تاکنون نه تسهیلاتی از دولت دریافت کرده و نه مشارکتی با بخش دولتی داشته و تنها توقع سرمایه‌گذاران این پروژه تأمین زیرساخت‌ها است.

مدیرعامل شرکت توسعه نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم با اشاره به اینکه تاکنون 50 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده که به قیمت روز عدد بسیار بزرگ‌تری خواهد بود گفت: اگر امروز بخواهیم جذب سرمایه انجام داده و چنین پروژه‌ای را اجرا کنیم، هیچ‌گاه موفق نخواهیم بود.

این فعال اقتصادی استان قم با اشاره به اینکه جذب دوباره سرمایه برای تکمیل پروژه منوط به تعیین تکلیف راه دسترسی است اضافه کرد: تمام سرمایه‌گذاران به ما می‌گویند که راه دسترسی هنوز بلاتکلیف است و ابتدا این موضوع باید مشخص شود.

هنوز خبری از وعده‌های مدیران نیست

وی با بیان اینکه حدود پنج ماه از زمانی که آقای استاندار برای تعیین تکلیف راه دسترسی ضرب‌الاجل گذاشته، می‌گذرد اما هنوز خبری نیست گفت: حتی با تغییر برخی مدیران استانی قرار بود این موضوع جدی‌تر پیگیری شود اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

عمورسولی با اشاره به اینکه در زمان دولت قبل، یک پل شبدری هزار متر بعد از محل نمایشگاه مصوب شد ادامه داد: شرکت توسعه نمایشگاه‌ها هم هزینه‌هایی برای طراحی قبل و بعد از پل انجام داده و ورودی به نمایشگاه را از همان محل طرح و نقشه تهیه کرد.

وی با اشاره به مخالفت راهداری با اجرای این پروژه شبدری گفت: اخیراً گزینه‌ای به ما معرفی کردند که پس از رجوع به تهران متوجه شدیم که مسئولان تهرانی نسبت به همین موضوع هم اطلاعی ندارند.

مدیرعامل شرکت توسعه نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قم با طرح این ادعا که در ایجاد یک مسیر دسترسی برای نمایشگاه بین‌المللی یک کارشکنی در حال وقوع است اضافه کرد: مسئولان اگر پروژه دیگری در استان با این حجم سرمایه‌گذاری هست به ما معرفی کنند. ما در اجرای این پروژه از هیچ‌کس پول و انتظار کمکی نداشته‌ایم اما زیرساخت‌ها باید تأمین شود.

وی ادامه داد: وقتی به مدیران بالادست مراجعه می‌کنیم نظرشان مساعد است و انتقاد می‌کنند از تأخیر این موضوع اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

عمورسولی گفت:مسافر در عبور از این مسیر، متوجه می‌شود که می‌تواند در مراجعه به این مجتمع استراحتی داشته یا خریدی بکند. ما نمی‌توانیم راه دسترسی برای این مجتمع متصور باشیم که از انتهای رودخانه یا عوارضی باشد.این راه دسترسی یعنی تنها کسانی که با نیت قبلی برای مراجعه می‌آیند، این شانس را خواهند داشت.

نام‌گذاری سال جاری به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری یک تکلیف برای فعالان تمام بخش‌ها ایجاد کرده و آن‌هم تسهیل تمام اموری است که به رونق و جهش تولید منجر می‌شود. ایجاد یک مرکز نمایشگاهی معتبر و با استانداردهای بین‌المللی آن‌هم در مسیر قم تهران که از پرترددترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود، می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای رونق تولید در قم باشد و تعلل در ایجاد مسیر دسترسی این پروژه حرکتی خلاف منافع استان است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار