برداشت میوه‌های تابستانی از باغات استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۸۴۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 11 May 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:پاکاری مدیر امور باغی استان فارس گفت: یکی از محصولات باغی تولیدی مهم در استان انواع مختلف میوه‌های هسته دار شامل زردآلو، و آلو قطره طلا، هلو، شلیل، شفتالو، گیلاس، آلبالو گوجه باغی بوده که در مجموع با سطح ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار و تولید سالانه ۷۳ هزار تن از انواع این محصولات است و با توجه به اینکه بخشی از این محصولات در فصل بهار و در برخی مواقع به عنوان میوه نوبرانه به بازار‌های مصرف عرضه می‌شوند به لحاظ اقتصادی و در آمد زایی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

او، بیان کرد: مجموع کل سطح تولید محصولات باغی در کشور به ترتیب بالغ بر ۲۷۲ هزار هکتار و تولیدی معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

پاکاری تصریح کرد: عمده استان‌های تولید کننده این محصولات در کشور شامل استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، البرز، تهران، زنجان، خراسان رضوی و شمالی، مازندران، لرستان و استان فارس است.

مدیر امور باغی استان فارس ادامه داد: مهمترین تولیدات استان در زمینه تولید میوه‌های هسته دار شامل هلو، شلیل و شفتالو با سطحی بالغ بر ۳ هزار و ۹۰۰ هکتار و تولید بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ تن از بیشترین شهرستان‌های تولید کننده محصولات باغی است.

او، افزود: انواع آلو شامل آلوی قطره طلا با سطحی بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار و تولید سالیانه ۲۰ هزار تن محصول در رتبه دوم و پس از آن نیز زردآلو و زرد آلو قیسی در سطح ۲ هزار هکتار و تولید سالانه ۱۹ هزار تن در رتبه سوم قرار دارد.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اضافه کرد: سایر محصولات مانند گوجه باغی، گیلاس و آلبالو نیز به صورت مخلوط با سایر درختان و یا در حاشیه باغ‌های اصلی کشت می‌شوند.

مدیر امور باغی استان فارس اظهار کرد: در حال حاضر کل سطح باغ‌های گیلاس و آلبالو در مجموع ۳۰۰ هکتار و تولید سالانه این محصولات نیز در حدود یک هزار و ۲۰۰ تن است.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

او، گفت: به طور کلی مهمترین مناطق تولید انواع میوه‌های هسته دار در استان فارس، شهرستان‌های اقلید، سپیدان، شیراز، کوار، مرودشت و بوانات است که میوه‌هایی از جمله هلو، شلیل و شفتالو در باغات این شهرستان‌ها برداشت می‌شود.

پاکاری بیان کرد: محصولات هلو و شلیل بر اساس منطقه و نوع رقم از اوایل خرداد تا اواخر شهریور به صورت تدریجی به بازار عرضه می‌شوند.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس تصریح کرد: ارقام ردهون، آلبرتا، زعفرانی زود رس و دیر رس و انجیری به ترتیب از اوایل خرداد تا اواخر شهریور و انواع آلو و آلوی قطره طلا نیز در شهرستان‌های بوانات، اقلید، سپیدان، خرم بید، داراب، کوار و شیراز از مناطق عمده تولید بوده که مهمترین رقم تولیدی آلو، آلوی بخارای بوانات است که در اواخر شهریور برداشت و پس از فرآوری به عنوان محصول خشک قابل نگهداری و روانه بازار مصرف می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

او، ادامه داد: شهرستان خرم بید نیز از دیگر مناطق تولید کننده آلوی خشک در بوانات است.

پاکاری افزود: ارقام تازه خوری نیز شامل انواع آلو سیاه شابلون، آلوی سانتروزا و کالیفرنیا از اوایل خرداد تا اواخر شهریور برداشت شده و رقم آلوی مریلند نیز به عنوان یک رقم مطلوب برای تهیه خشکبار و نیز تازه خوری تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس اضافه کرد: دیگر محصول مهم استان زرد آلوی قیسی است که در شهرستان‌های آباده، اقلید، استهبان، شیراز سپیدان، مرودشت و جهرم تولید می‌شود.

او، اظهار کرد: ارقام مختلف زرد آلو قیسی مانند تخم گردی، خیاری، نصرتی و کتانی است که از اوایل خرداد تا اواخر مرداد برداشت و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری گفت: برخی ارقام آن مانند شکرپاره قابلیت خشک کردن را داشته و به زرد آلو قیسی تبدیل شده که یک محصول خشکباری بوده و امکان ایجاد ارزش افزوده را دارد.

مدیر امور باغی استان فارس بیان کرد: گوجه باغی از دیگر محصولات نوبرانه در اوایل فصل بهار است که بتدریج به بازار مصرف عرضه می‌شود.

او، تاکید کرد: محصول گوجه باغی نیز به عنوان یک محصول نو برانه در اوایل بهار با سطح ۳۵۰ هکتار و تولید سالانه یک هزار و ۳۵۰ تن از دیگر محصولات استان بوده که بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ تن عمده این محصول در درختان حاشیه باغات و یا به صورت مخلوط در باغ کشت شده است.

پاکاری، افزود: ارقام برغانی و محلی از مهمترین ارقام گوجه باغی در استان بوده که به طور عمده در شهرستان‌های استهبان، شیراز، نی ریز و سپیدان تولید می‌شوند.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

مدیر امور باغی استان فارس تصریح کرد: هر چند کشت محصولاتی مانند آلبالو و گیلاس به صورت تدریجی در استان در حال گسترش است، اما هم اکنون به طور مخلوط در باغات با سطح بالغ بر ۳۶۰ هکتار سالیانه یک هزار و ۳۰۰ تن گیلاس از اواخر اردیبهشت تا اواخر تیر ماه و برداشت آلبالو که بیشتر در شهرستان‌های اقلید، سپیدان و شیراز انجام می‌شود.

او، اضافه کرد: مهمترین ارقام گیلاس شامل سیاه تکدانه مشهد و زرد دانشکده و ارقام آلبالو علاوه بر ارقام محلی و مجاری (نشاء کشور مجارستان) و ارقام وارداتی (مسکو و گیسو) است.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اظهار کرد: سرمازدگی بهاره و خسارت ناشی از بارش تگرگ، باران و برف و طوفان در اوایل بهار از مهمترین خطرات تولید این محصولات است.

مدیر امور باغی استان فارس اضافه کرد: با توجه به امکان توسعه کشت انواع درختان میوه هسته دار به دلیل امکان عرضه به موقع به بازار برای تازه خوری و نیز ارزش افزوده این محصولات در صورت فرآوری تهیه انواع فرآورده‌های جانبی مانند محصولات خشکباری، شربت و مربا در صورت اختصاص اعتبارات لازم افزایش تولید این محصولات می‌تواند ایجاد در آمد و اشتغالزایی را بدنبال داشته باشد.

درباره محصولات گلخانه ای بیشتر بدانیم


امروزه محصولات متفاوتی در گلخانه‌ها برای تأمین نیازهای غذایی مردم خارج از فصل برداشت، تولید می‌شود و مدت ها است که کشت محصولات گلخانه‌ای در بخش کشاورزی به یکی از سودآورترین کسب ‌وکارها تبدیل ‌شده زیرا محصولات گلخانه‌ای سالم‌تر و طبیعی‌تر هستند و برای رشد آن‌ها از هیچ‌گونه کود یا سم شیمیایی استفاده نمی‌شود، درحالی ‌که محصولات زمین زراعی آفت زده شده و در معرض گرما و سرمای بیش ‌از حد دچار سرمازدگی یا گرمازدگی می‌شوند.

سایر محصولات گلخانه ای که می‌توانند سودآوری خوبی داشته باشند شامل توت‌فرنگی، قارچ، زعفران، انواع سبزی‌های خوردنی و گل‌های زینتی هستند که در واقع با تولید میوه و صیفی‌جات در خارج از فصل می‌توان فروش را تضمین کرد زیرا محصولات گلخانه‌ای به دلیل سالم و تازه بودن مصرف کنندگان بیشتری دارد.

آغاز برداشت میوه‌های تابستانی از باغات فارس

پاکاری اظهار کرد: در سالیان اخیر تولید محصولاتی مانند شلیل، گوجه باغی و زردآلو در محیط‌های کنترل شده و به صورت گلخانه‌ای در سطح ۲ هکتار در شهرستان‌های نی ریز و آباده آغاز شد که در اوایل فروردین این محصول برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار