رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه - ساری گفت: پارسال ۷۰۰هکتار از مراتع استان کپه‌کاری شده که درحدود ۱۰۰هکتار ان با استفاده از گیاهان داروئی صورت گرفت.
کد خبر: ۸۴۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 10 May 2020

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه - ساری گفت: پارسال ۷۰۰هکتار از مراتع استان کپه‌کاری شده که درحدود ۱۰۰هکتار ان با استفاده از گیاهان داروئی صورت گرفت.

نعمت الله کوهستانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از گیاه " باریجه " به عنوان مهمترین نوع گیاه دارویی کپه کاری شده در مراتع نام برد و افزود: گیاهان دارویی در مراتع مناطق سوادکوه ، نور و آمل کشت شده است.

وی با بیان این که واگذاری مراتع به بهانه کشت گیاهان دارویی را در منطقه مازندران نداریم ، ادامه داد: کپه کاری با گیاهان دارویی نیز فقط با هدف افزایش تراکم گیاهان دارویی در استان است .

در ایران نزدیک به هشت هزار گونه گیاهی می‌روید که ۲ هزار و ۲۵۰ گونه آن خاصیت دارویی و معطر دارد.

جنگل های شمال کشور که به جنگل های ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری، جنگل های مرطوب و جنگل های صنعتی شمال شهرت یافته اند هم چون نوار سبزی حاشیه جنوبی دریای خزر و نیم رخ شمالی رشته کوه البرز از آستارا تا گلیداغ را به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر، عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر و ارتفاع ۲۸۰۰ متر از سطح دریا پوشانده اند.

حدود ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای ، هزار و ۵۵۸ گونه علفی در جنگل های خزری هیرکانی شمال کشور می روید که برخی از گیاهان دارویی نظیر باریجه ،گل گاوزبان ، آویشن ،‌کنگر ،ریواس، اسفناج وحشی، دنبلان و کرفس کوهی از سوی مردم برداشت می شود.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری با بیان این که اجرای عملیات کپه کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیاء مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه، جلوگیری از فرسایش خاک است، توضیح داد: با توجه به افزایش اعتبارات استانی و اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای حفظ و حراست و احیاء جنگل ، مراتع و عملیات آبخیز داری ، هر ساله عملیات کپه کاری با استفاده از بذور سازگار با مناطق اقلیمی استان عملیاتی می شود.

کوهستانی وضعیت مراتع به لحاظ پوشش گیاهی را به دلیل بارندگی های مناسب بسیار عالی توصیف کرد و گفت: سال گذشته با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته ۴۷۰ دستگاه آبشخور جدید نیز ایجاد شده است.

وی مرمت ۳۰دهنه چشمه ، قرق ۲هزار هکتار و مدیریت بر ۱۰۰هزار هکتار مرتع را از دیگر طرح های مرتعداری در سال گذشته عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شرکت های تعاونی مرتعداران و اتحادیه دامداران همکاری خوبی در حفظ و حراست از مرتع را دارند.

وی به تاخیر یک هفته ای ورود دام به مراتع در بالا دست استان مازندران نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمای نسبتا بالا ناشی از بارش برف بهاره ، هنوز پوشش گیاهی مراتع در بالادست استان کامل نشده است.

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری، سطح مراتع حوزه این اداره کل را ۳۸۷هزارو ۸۷۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این مساحت ۶۶ درصد جزء مراتع خوب و مابقی جزء مراتع متوسط و ضعیف هستند.

استان مازندران افزون بر ۲ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با ۲ مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران - منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار