کد خبر: ۸۴۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 10 May 2020
تابناک/موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و یکمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
 

 

21 اردیبهشت 1291، سند اعلام مقررات برای پیش‌ بینی آذوقه سالانه تهران در این روز منتشر شده است. در اين سند، ناصرالملك نایب‌السلطنه، طي 8 ماده دستور داده است تا پیش ‌بیني ‌های لازم براي تامين آذوقه تهران بر حسب پيشنهاد هیات وزيران صورت گيرد.

21 اردیبهشت 1306، مصطفی قلی ‌بیات به معاونت وزارت فوائد عامه تعیین شد.

21 اردیبهشت 1307، نخستین آیین ‌نامه راهنمایی رانندگی تهیه و دو روز بعد (23اردیبهشت) از طرف سرتیپ محمد درگاهی رییس نظمیه به اطلاع عموم رسید. طبق آمار منتشره سال 1307 تعداد وسایط نقلیه تهران به این شرح بود: اتومبیل ‌های شخصی 490 دستگاه، اتومبیل کرایه 1099 دستگاه، درشکه کرایه‌ ای 459 دستگاه.

21 اردیبهشت 1309، محمدعلی فروغی وزیر اقتصاد ملی با کفالت آن وزارتخانه به سمت امور خارجه منصوب شد. همچنین در همین روز قراردادی بین دولت و بانک شاهی در مورد واگذاری حق صدور اسکناس به بانک ملی امضا شد.

21 اردیبهشت 1311، امتیاز زغال‌سنگ تبریز از جمله خبرهای جالب توجه روزنامه اطلاعات در این روز بود. بر اساس این خبر کمیسیون اقتصاد ملی در دو جلسه با حضور رییس و نماینده اداره کل صناعت لایحه شماره 895 دولت راجع به اعطای امتیاز زغال سنگ اطراف شهر تبریز را به یک شخص حقیقی مطرح کرده که با موافقت رییس کل صناعت و مجلس مواجه شده است.

در روزنامه همچنین خبری از صورت واردات و صادرات فروردین ماه چاپ شده بود. بر اساس صورت منتشر شده آذربایجان بیشترین حجم صادرات را دارد و در مقابل از گیلان بیشترین واردات صورت گرفته بود. همچنین این صورت نشان می ‌داد که حجم واردات بر صادرات پیشی گرفته است. 

21 اردیبهشت 1331، بنا به تقاضای دکتر امینی وزیر اقتصاد ملی جلسه شورای عالی اتحادیه بازرگانان در این روز تشکیل و خبر آن 22 اردیبهشت در رسانه ‌های وقت منتشر شد. در این جلسه که عکسی از آن با حضور برخی از بازرگانان معروف آن موقع مثل حاج میرزا احمد تهرانی، اصغرزاده، اخوان و نیکروان به اتفاق دکتر امینی در رسانه‌ ها به چاپ رسید گفته شد که باید اشکالات تجارت با آلمان برطرف شود.

خبر افتتاح کارخانه برق جدید شهرداری آستارا نیز در این روز در روزنامه ها به چاپ رسیده است.

21 اردیبهشت 1339، لايحه قانوني بيمه ‌هاي اجتماعي كارگران به تصویب رسید. اين لايحه، مشتمل بر 113 ماده بود كه در آن به مواردي چون وظايف سازمان بيمه‌ هاي اجتماعي كارگران، موارد شمول قانون، ضرورت بيمه كردن كارگران، تشكيلات اداري و اركان مركزي سازمان، نحوه تعيين اعضا و وظايف آنها، تشكيلات مالي سازمان، مقررات مالي، كمك ‌ها، مستمري‌ ها، كمك ‌هاي تعاوني، پيشگيري حوادث و بيماري‌ ها و تخلفات اشاره شده است.

21 اردیبهشت 1340، در جلسه هیات دولت افزایش حقوق فرهنگیان تصویب شد.

21 اردیبهشت 1343، سازمان مسکن وابسته به وزارت آبادانی و مسکن تشکیل شد.

21 اردیبهشت 1346، ایران 75 هزار تن نفت به بلغارستان فروخت.

21 اردیبهشت 1348، مذاکرات مهم نفت با کنسرسیوم در تهران آغاز شد.

21 اردیبهشت 1351، قیمت طلا از طرف بانک مرکزی هر کیلو 14600 تومان اعلام شد.

21 اردیبهشت 1356، قرار شد فرانسه برای ایجاد دو نیروگاه هسته‌ای در ایران 10میلیارد فرانک سرمایه‌گذاری کند.
21 اردیبهشت 1390، یک روز پس از آنکه علی لاریجانی ادغام وزارتخانه‌ ها بدون مجوز مجلس را «غیرقانونی» خواند، محمود احمدی ‌نژاد در جلسه هیات دولت به شدت از اظهارات وی انتقاد کرد و گفت: «رییس محترم مجلس ظاهرا فکر می ‌کنند عین قانون هستند.» رییس‌ جمهور در نشست هیات وزیران، عملکرد دولت در ادغام هشت وزارتخانه را «قانونی» دانست و در عین حال گفت: در هیچ قانون عادی و نیز در قانون اساسی نیامده که رییس مجلس مرجع رسیدگی به تخلف احتمالی دولت از قانون است. 

21 اردیبهشت 1392، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: نحوه تخصیص ارز مرجع به کالاهای اساسی هیچ تغییری نکرده و پرداخت آن به کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد. شمس ‌الدین حسینی افزود: بر اساس اعلام بانک مرکزی از آغاز سال‌ جاری تا ۱۶ اردیبهشت ‌ماه مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی از طریق مرکز مبادلات ارزی تخصیص یافته است. وی افزود: بانک مرکزی همچنین اعلام کرده، هیچ مشکلی جهت تخصیص ارز برای کالاهای اساسی وجود ندارد.

21 اردیبهشت 1393، ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی از احیای تسهیلات در «قالب عقود مبادله‌ای» خبر داد.

21 اردیبهشت 1394، طبق اعلام غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی تمامی اقساط سررسید شده دارایی ‌های ارزی ایران در قالب دور سوم آزادسازی دارایی‌ های بلوکه شده واریز شد. در نتیجه تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سوم آذرماه سال ۱۳۹۳ و تعیین مهلت تا تیرماه امسال، توافقاتی برای آزادسازی بخش دیگری از درآمدهای نفتی بلوکه شده کشورمان انجام شد. بر این اساس قرار شد 4.9 میلیارد دلار در این هفت ماه و هر ماه ۷۰۰ میلیون دلار از طریق اقدامی مشترک در اختیار ایران قرار گیرد.

21 اردیبهشت 1396، سیدکامل تقوی نژاد معاون وزیر اقتصاد با اعلام وصول ۹۹۰ میلیارد تومان مالیات از ۷۷ بدهکار بزرگ مالیاتی کشور گفت: بدهی مالیاتی این افراد از مالیات وصول شده از 1.7 میلیون واحد صنفی بیشتر بوده است.

21 اردیبهشت 1398، وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت و دو نفتکش را با متهم کردن به تحویل نفت ونزوئلا به کوبا از اواخر سال ۲۰۱۸ تا مارس سال ۲۰۱۹، هدف تحریم قرار داد. آمریکا اعلام کرده این تحریم‌ها در واکنش به دستگیری اخیر شماری از نمایندگان کنگره ونزوئلا وضع شده و شرکت مونسون نویگیشن که مالک نفتکش اوشن الگانس است و شرکت سرنیتی ماریتیم که مالک نفتکش لئون دیاس است را هدف می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار