کد خبر: ۸۴۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 07 May 2020

 

   
اخبار اجتماعی
 

تابناک/ بروز قطعی موج دوم و سوم کرونا در فصل پاییز، شروع پیک کرونا در ۱۵ استان کشور، اعلام اسامی ۱۳۲ شهرستان وضعیت سفید کرونا و بازگشایی مساجد در این شهرستان‌ها، اعلام زمان نهایی برگزاری آزمون‌های سراسری، برگزاری دادگاه محمدعلی نجفی و برگزاری چهارمین جلسه دادگاه «روح‌الله زم» بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که گذشت.

 

در سومین هفته از اردیبهشت ماه نیز بیشتر اخبار حوزه اجتماعی تحت تاثیر از شیوع ویروس کرونا در کشور بود که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

قطعی بودن موج دوم و سوم کرونا

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و هنوز کشور درگیر این ویروس است اما یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد بروز موج دوم و سوم کرونا است که محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است: نگرانی‌ها در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر بسیار جدی است چون در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. بنابراین در رخداد این موضوع هیچ شکی نیست و قطعا رخ می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که مهم‌ترین توصیه رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که همچنان به عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است.

شروع پیک کرونا در ۱۵ استان کشور

براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته درباره بیماری کووید ۱۹ در کشور تا روز ۱۴ اردیبهشت که از سوی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شد، هرچند روند کشوری کرونا در چند روز اخیر نزولی بوده، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان کشور مشاهده می‌شود. طبق اعلام وزارت بهداشت ۹ استان (مرکزی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) روند نزولی را نشان می‌دهند. احتمالا چهار استان (قزوین، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. همچنین بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵ استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد.

کدام مناطق کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند

هر چه از روزهای شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد و با اقداماتی که وزارت بهداشت و نهادهای متولی برای کنترل این بیماری انجام می‌دهند هنوز کشور در وضعیت قرمز به سر می‌برد. بنا به گفته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، مناطق قرمز جاهایی است که ما از نظر میزان ابتلا، تعدا بیشتری داریم که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌‌شوند که با دستور آقای رییس جمهور پروتکل‌ها برای هر سه منطقه آماده شده است. البته وضعیت این مناطق به صورت دینامیک است، نه ایستا. به این معنی که ممکن است منطقه سفید با بی‌احتیاطی تبدیل به منطقه قرمز یا زرد شود. همچنین با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب مناطق قرمز و زرد هم می‌تواند تبدیل به منطقه سفید شود.

اعلام اسامی ۱۳۲ شهرستان وضعیت سفید

در هفته‌ای که سپری شد، فهرست ۱۳۲ شهرستان کشور که در «وضعیت سفید» کرونایی قرار دارند از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد. این 132 شهرستان‌ در استان آذربایجان شرقی، استان آذربایجان غربی، استان اردبیل، استان اصفهان، استان البرز، استان ایلام، استان بوشهر، استان چهارمحال و بختیاری، استان خراسان جنوبی، استان خوزستان، استان سمنان، استان سیستان و بلوچستان، استان فارس، استان قزوین، استان کردستان، استان کرمان، استان کرمانشاه، استان کهگیلویه و بویر احمد، استان گلستان، استان گیلان، استان لرستان، استان مازندران، استان مرکزی و استان هرمزگان است.

بازگشایی مساجد ۱۳۲ شهرستان

پس از اعلام اسامی شهرستان‌هایی که در وضعیت سفید کرونا هستند، طبق اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور مساجد 132 شهرستان در هفته‌ای که سپری شد، بازگشایی شدند. همچنین بر اساس اعلام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور پس از بیش از دو ماه وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، نماز جمعه در ۱۵۷ شهر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. همچنین در هفته‌ای که سپری شد وزارت بهداشت شیوه نامه بازگشایی مساجد در مناطق سفید کرونا را اعلام کرد که بر اساس آن رعایت مفاد راهنمای فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار زیارتگاه‌ها و اماکن متبرکه از جمله مساجد الزامی است. همچنین زمان حضور در مساجد حداکثر نیم ساعت آن هم در وقت اذان فقط جهت برگزاری نمازهای یومیه می‌باشد. کلیه نمازگزاران و مراجعه کنندگان باید با ماسک و دستکش وارد مسجد شوند.

اعلام زمان نهایی برگزاری آزمون‌های سراسری

پس از شیوع ویروس کرونا یکی از دغدغه‌هایی که در کشور به ویژه از سوی دانشجویان و دانش‌آموزان مطرح بود، زمان برگزاری آزمون‌های سراسری بود و در هفته‌ای که سپری شد با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا تاریخ نهایی ۵ آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ اعلام شد. بر این اساس، پیرو انتشار جدول حاوی برنامه زمانی و تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون‌های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور که در تاریخ ۲۳ مهر سال ۱۳۹۸ و ۲۵ اسفند ۹۸ منتشر شد، به اطلاع کلیه متقاضیان آزمون‌های سراسری سال ۹۹ می‌رساند به منظور مساعدت و همراهی با داوطلبان و همچنین بر اساس جلسه تاریخ ۱۴ اردیبهشت سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا تاریخ نهایی برگزاری آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۹ سازمان سنجش اعلام شد. بر اساس تصمیم نهایی صورت گرفته در ستاد مقابله با کرونا آزمون دکتری ۹۹ روز پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته پنج‌شنبه ۲ مرداد و جمعه ۳ مرداد، کنکور سراسری پنج‌شنبه ۳۰ و جمعه ۳۱ مرداد، آزمون فنی و حرفه‌ای جمعه ۱۴ شهریور و آزمون کارشناسی ناپیوسته جمعه ۱۴ شهریور برگزار می‌شود.

2000 پرستار حاضر به تمدید قرارداد برای سال جدید نشدند

امنیت شغلی پرستاران در سال‌های اخیر یکی از مطالبات اصلی جامعه پرستاری است. بنا به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در اکثر بیمارستان‌های خصوصی تعدیل پرستاران برای سال جاری انجام شده است و در بخش دولتی نیز مشکل پرستاران شرکتی به موضوع تعدیل نیرو دامن می‌زند. به گفته او در بحران کرونا بسیاری از نیروهای پرستاری در بخش خصوصی تعدیل شدند اما بخش دولتی به دلیل کم بودن تعداد پرستاران مجبور شدند پرستاران را حفظ کنند. در این میان یکسری از پرستاران حاضر نشدند قراردادشان را تمدید کنند و طبق اعلام معاونت پرستاری وزارت بهداشت یک درصد از پرستاران که حدود دو هزار نفر می‌شود، ترک کار کردند و قراردادشان را تمدید نکردند.

واکنش به جریمه شهرداری تهران به خاطر گرانفروشی

در هفته‌ای که سپری شد، یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از قطعیت محکومیت شهرداری تهران به علت گرانفروشی در استفاده از اماکن ورزشی خبر داد و گفت: با شکایت سازمان حمایت دو پرونده تحت عنوان تخلف در افزایش عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و گرانفروشی در استفاده از اماکن ورزشی تحت مدیریت شهرداری تهران به سازمان تعزیرات ارجاع شده بود. در مرحله بدوی، شهرداری تهران در هر دو پرونده تبرئه شده بود اما با اعتراض سازمان حمایت به رأی صادره و ارجاع موضوع از طریق وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات به شعبه ۴ عالی تعزیرات، شهرداری تهران درباره پرونده عوارض ورود به طرح ترافیک مجددا تبرئه شد اما در موضوع گرانفروشی استفاده از اماکن ورزشی محکوم شد. در این بخش، شهرداری ۲ برابر تخلف انجام شده طبق گزارش سازمان حمایت، به میزان ۲۶ میلیارد تومان محکوم شد که حکم صادره، پس از قطعیت، در مرحله اجرا و وصول جریمه قرار دارد. این خبر با واکنش شورای شهر تهران مواجه شد و حجت نظری، رئیس کمیته ورزش شورای شهر تهران در واکنش به این خبر اظهار کرد که این تخلفات مربوط به دوره مدیریت شهری سابق تهران بوده است و در سال 94 بوده است. به گفته او، صحبت‌های سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز صحبت‌های دقیقی نبوده است چون سخنگوی این سازمان بخشی از ماجرا را مطرح کرده‌ اما به تاریخ شکایت و تاریخ صدور احکام، چه در مرحله بدوی و چه در مرحله بعدی اشاره‌ای نکرده است و شاید اگر به این موارد اشاره می‌شد اذهان عمومی در این زمینه مشوش نمی‌شد. از سال 96 تا امروز که در دومین ماه سال 99 هستیم، ریالی افزایش قیمت در مجموعه‌های ورزشی چه در مصوبات شورا و چه در ابلاغیه‌هایی که شهرداری انجام داده است، نداشتیم.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده نجفی در دور سوم

میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران- ۷ خردادماه سال 98 با شلیک گلوله به قتل رسید و عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. از جمله اتهامات نجفی، قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) است. در دور اول رسیدگی به این پرونده سه جلسه دادگاه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و نهایتا نجفی با احراز قتل عمد میترا استاد به قصاص محکوم شد. بعد از آن برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد. سرانجام شهریورماه سال 98 حکم شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد و برای رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبه بدوی رسیدگی کننده به پرونده - شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران- اعاده شد. در رسیدگی مجدد به پرونده، دو جلسه دادگاه در ششم و نهم آذرماه سال 98 در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست و نجفی به 7 سال و نیم حبس محکوم شد. به این حکم اعتراض شد و پرونده به شعبه 41 دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان عالی هم حکم پرونده را نقض و به شعبه هم عرض - شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران- فرستاد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده نجفی در دور سوم، به اتهام قتل میترا استاد (همسر دومش) در هفته‌ای که سپری شد در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ برگزار شد.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» به عمر مجلس دهم نرسید

سال 90 پس از اینکه مقام معظم رهبری بر ضرورت تأمین امنیت زنان و پیشگیری از ظلم به زنان در خانواده تأکید کردند مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در دولت دهم لایحه‌ای را با عنوان لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت تدوین کرد. این لایحه ابتدا در 5 فصل و 92 ماده تدوین شد اما بعد از 6 بار ویرایش در آذر سال 91 به 5 فصل و 81 ماده تغییر پیدا کرد. تغییرات این لایحه همچنان ادامه داشت تا اینکه لایحه مربوط به امنیت زنان بعد از 3 سال بازنویسی سال 94 و در دولت یازدهم به 5 فصل و 51 ماده تغییر یافت. بالاخره این لایحه در سال گذشته از سوی قوه قضاییه به دولت رفت و قرار شد پس از تصویب در دولت به مجلس ارسال شود اما به گفته سمیه محمودی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» به مجلس دهم نمی‌رسد تاکید کرد که بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در اولویت مجلس یازدهم باشد. او تاکید کرد: قرار است با اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم نشست‌هایی را درباره لوایح و طرح‌های در دست پیگیری داشته باشیم که به جمع بندی‌ خواهیم رسید و قطعا می‌خواهیم که بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در اولویت مجلس یازدهم باشد.

بازگشت بخشی از مبالغ به یغما رفته صندوق ذخیره فرهنگیان

رسیدگی به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های قضایی در سال‌های اخیر است که بنا به گفته ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه بخشی از مبالغی که از صندوق ذخیره فرهنگیان به یغما رفته بود، با حکم دادگاه بازگشت و بخشی دیگر با قدرت باز خواهد گشت. رئیس قوه قضاییه در هفته‌ای که سپری شد با اشاره به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این پرونده در دادگستری مورد رسیدگی قرار گرفت و قریب به 20 متهم داشت که در دادگاه مجرم شناخته شدند و احکام سنگینی برای آنها صادر شد.

صدور حکم برای ١١ قاچاقچی نفت

در هفته‌ای که سپری شد، بیست و پنجمین جلسه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد. صدور رأی محکومیت برای ٧ متهم دیگر از پرونده بانک سرمایه، صدور بیش از ١٠۶ هزار حکم مجازات جایگزین حبس در سراسر کشور، تشریح اقدامات قوه قضاییه در پرونده کارگران هپکو و هفت تپه، صدور حکم برای ١١ قاچاقچی نفت، توقیف ٣۴ فروند شناور صید ترال، جزئیات دستگیری دو دانشجو، توضیح درباره ابتلای یکی از محکومان محیط زیستی، رسیدگی به رونده رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع در آینده نزدیک، تبرئه شدن ۱۴ متهم پرونده کارگران هپکو، آخرین وضع پرونده‌های رئیس سازمان محیط زیست و تعیین تکلیف دو پرونده با ١٠ هزار شاکی(پرونده سکه ثامن و طلای شادی) از جمله مواردی بود که غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.

برگزاری چهارمین جلسه دادگاه «روح‌الله زم»

یکی از پرونده های جنجالی سال ۹۸، پرونده روح الله زم است. ۲۲ مهرماه سال ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد و اعلام کرد: عملیات دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به «آمد نیوز» طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید شده است. پس از صدور کیفرخواست و ارسال پرونده به دادگاه، نهایتا ۲۱ بهمن ماه سال ۹۸ اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «روح الله زم» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد و کیفرخواست صادره قرائت شد. چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح الله زم، صبح امروز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در این جلسه متهم به دفاع از خود پرداخت.

سه سناریو برای اعزام حجاج به حج 99

همچنین در هفته‌ای که گذشت، نخستین نشست خبری کریم همتی به عنوان رئیس جدید جمعیت هلال احمر برگزار شد. او در این جلسه با تشریح اقدامات هلال احمر در ایام کرونا درباره درباره خدمات هلال احمر در حج۹۹ اظهار کرد: احتمالا بحث رفتن به حج را همچون سالهای گذشته نداشته باشیم. چند سناریو در این زمینه مطرح است، یک سناریو این است که حج برگزار نشود. دومین سناریو این است که که تعداد محدودی اعزام شوند و سناریوی سوم این است که جمعیت زیر ۶۰ سال اعزام شوند. در این شرایط ۳۸ هزار نفر از افراد زیر ۶۰ سال ما می‌توانند به حج مشرف شوند و اگر قرار باشد کسی به حج اعزام شود، انجام تست کرونا الزامی است.

واکنش نظام پزشکی به تعرفه‌های پزشکی ۹۹

هر ساله قبل از نوروز نرخ تعرفه‌های پزشکی اعلام می‌شود اما امسال این نرخ‌گذاری با تاخیر صورت گرفت و در هفته‌ای که گذشت تعرفه‌های پزشکی سال 99 اعلام شد. تعرفه‌های خدمات پزشکی در سال جاری با 15 درصد افزایش مواجه شده است اما این میزان با واکنش سازمان نظام پزشکی کشور مواجه شد. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در زمینه ابلاغ تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۹۹ بیانیه‌ای منتشر کرد و در این بیانیه اعلام کرد که از آنجا که این میزان افزایش با هیچ یک از محاسبات منطقی و واقعیات موجود اقتصاد سلامت، شامل میزان تورم، افزایش حقوق و دستمزد، تحمیل هزینه‌ها و رکود فعالیت‌های درمانی ناشی از بیماری کرونا و ... تطابق ندارد، تعرفه ابلاغی مذکور مورد تأیید سازمان نظام پزشکی نمی‌باشد. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که ادامه این روند و عدم توجه به هزینه‌های واقعی خدمات و لوازم و تجهیزات مورد نیاز حوزه سلامت موجب نزول کیفی، هرج و مرج و یا توقف بسیاری از فعالیت‌ها و تعطیلی مراکز تشخیصی و درمانی در آینده نزدیک خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار