کد خبر: ۸۴۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ 04 May 2020

 

تابناک/ حسن روحانی رئیس‌جمهوری از بازگشایی مساجد در ۱۳۲ شهرستان که در وضعیت سفید قرار دارند و همچنین از احتمال بازشدن مدارس درمناطق سفید خبر داد. به گفته او مساجد این شهرستان‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از امروز بازگشایی شده و به تبع آن از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.
بازگشایی مساجد در مناطق سفید

او همچنین روز گذشته در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا بااشاره به بررسی پیشنهاد باز فعالیت مدارس در مناطق کم‌خطر یا سفید از احتمال بازگشایی مدارس درتاریخ ۲۷ اردیبهشت خبردادو گفت که در این خصوص بازباید مطالعه صورت گیرد. روحانی دربخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که دربازگشایی مراکز خیلی با آرامش و پلکانی پیش می‌رویم، از بازگشایی برخی صنوف مانند آرایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشی در مناطق قرمز خبر داد و گفت: وزارت کشور و وزارت بهداشت بازگشایی این صنوف را که پیش از این ممنوع بوده، درحدی که تجمع در آنجا ایجاد نشود، اعلام خواهندکرد. رئیس‌جمهوری همچنین گفت که در مورد تمام شدن زمان(موعد اجاره) مستاجران هم تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم که به‌صورت مصوبه ابلاغ خواهد شد.

هشدار در مورد اوج مجدد کرونا

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا نسبت به احتمال اوج مجدد کرونا در کشور هشدار داد وگفت: باید با بدبینی به شرایط پس از کرونا نگاه کنیم، در نظر بگیریم این شرایط ممکن است تا تابستان یا کمتر و بیشتر طول بکشد و امکان دارد دوباره شیوع آن کم یا در مقطع دیگری اوج بگیرد.

درصد میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

او همچنین تصریح کرد:در مجموع پروتکل‌هایی که به مردم اعلام شده است۸۳ درصد به‌طور متوسط در کشور مراعات شده است. در بعضی شهرها نیز ۹۲ درصد مراعات شده است. روحانی افزود: تهران شهر بزرگی است که یک مقدار کمتر بوده است. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: تا امروز شرایط به‌طور نسبی مطلوب است. اما تا آن نقطه مطلوبی که مورد نظر ما است هنوز فاصله وجود دارد و باید کار شود تا به آن نقطه برسیم. رئیس جمهوری در ادامه بابیان اینکه ما باید برای شرایط بعد از کرونا آماده شویم گفت: بیش از ۸۰ مرکز و موسسه معروف جهانی برای پیدا کردن واکسن کرونا در تلاش هستند و ما نیز دلمان می‌خواهد بشر هر چه زودتر به واکسن کرونا برسد و حتما هم می‌رسد اما زمان آن مشخص نیست.

دوقطبی شدن جامعه

روحانی در بخش دیگری ازجلسه دیروز با بیان اینکه در جریان مقابله با کرونا دوقطبی در کشور صورت نگرفت، گفت: زمانی ما نگران دو قطبی علم و دین بودیم که کسی بگوید علم می‌گوید اینجا نروید و اجتماع نکنید و کسی مدعی شود که دین می‌گوید بروید و اجتماع کنید. البته قاعدتا چنین چیزی که ما می‌شناسیم عقل و دین و وحی و عقل در کنار هم هستند که یکی رسول باطن و یکی رسول ظاهر است. وی افزود: علما و مراجع و بزرگان و حوزه‌ها فوری به صحنه آمدند و نگذاشتند دوقطبی ایجاد شود. دو قطبی بین دین و علم و بین دین و تخصص و بین معنویت و اصول علمی و مادی کار بدی است که صورت نگرفت. روحانی ادامه داد: زمانی هم که بازگشایی را شروع کردیم، باز نزدیک بود یک دو قطبی بین جان و نان شکل بگیرد که یکی بگوید جان مقدم است و دیگری بگوید نان لازم است که این دو قطبی هم صورت نگرفت.  یعنی همه متوجه شدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم. نمی‌شود که مردم گرسنه باشند.

تغییر سیاست‌ها در پساکرونا

رئیس‌جمهوری گفت: سیاست پساکرونا مثل سیاست قبل از کرونا نیست و حتما تغییر می‌کند. صادرات و واردات دنیای پسا کرونا مثل پیش از کرونا نیست. سرمایه‌گذاری پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست.وی افزود: رنگ و بوی صادرات‌ها عوض شده و نیازهای جامعه و شرایط آن تغییر کرده است. بنابراین ما باید خود را برای این شرایط آماده کنیم. روحانی گفت: آموزش‌ها در دنیا در حال تغییر است و جایگاه فضای مجازی تغییر کرده است. ارتباطات مردم شکل و بوی دیگری به خود گرفته است. بنابراین باید برای شرایط پساکرونا خود را آماده کنیم که آن جهان کاملا با جهان امروز فرق می‌کند. روحانی «امید» را نکته مهم سوم در این شرایط کرونایی بیان کرد و گفت: مردم نباید احساس کنند اکنون مشکل بزرگی پیش آمده و در این مشکل بزرگ زندگی‌ها به هم خورده است؛ همه کاملا باید به آینده امیدوار باشیم؛ بله مشکل داریم و این مشکل را باید تحمل کنیم؛ اما باید به آینده‌مان امیدوار باشیم و ان‌شاء‌الله همه همدیگر را یاری و کمک کنیم.

صدرنشین استان‌های سفید

اما روز گذشته اسامی شهرهای سفید شیوع کرونا منتشر شد. خبری که البته با انتقادهایی به دلیل بیم از سرایت بیماری از شهرهای قرمز به این شهرها همراه بوده است. به هر ترتیب بر اساس گزارش‌ها، استان‌های آذربایجان‌شرقی با ۹شهر، استان آذربایجان‌غربی با ۶شهر، اردبیل با ۴شهر، اصفهان با ۲شهر، البرز با یک شهر، استان ایلام با ۴شهر، استان بوشهر با ۵ شهر، استان چهارمحال‌و‌بختیاری با ۲ شهر، استان خراسان جنوبی با ۵شهر، استان خوزستان با ۱۰شهر، استان سمنان با یک شهر، استان سیستان و بلوچستان با ۱۷شهر، استان فارس با ۲۷شهر، استان قزوین با یک شهر، استان کردستان با ۲ شهر، استان کرمان با ۸ شهر، استان کرمانشاه با ۲شهر، استان کهگیلویه‌وبویراحمد با ۶شهر، استان‌های گیلان و گلستان هر کدام با دو شهر، استان لرستان با یک شهر، استان مازندران با ۴شهر، استان مرکزی با یک شهر و استان هرمزگان با ۱۰شهر در لیست ۱۳۲شهرستان سفید ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دارند. بر این اساس، استان فارس با ۲۷ شهر سفید و سیستان و بلوچستان با ۱۷ شهر سفید دررتبه اول و دوم بی‌خطر بودن از نظر ابتلا به بیماری کرونا تاکنون قرار دارند.

شهرهای قرمز

از سوی دیگر براساس گزارش‌های منتشر شده، ۶۱ شهر کشورهمچنان در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند. براین اساس شهرهای قزوین، قم، آستارا، اراک، میبد، کارون، شوشتر، آبادان، زنجان، خمینی شهر، نطنز، کاشان، ری ، شمیرانات و فیروزکوه همچنان درلیست مناطق قرمز هستند.

آخرین وضعیت کرونا درکشور

در همین حال روز گذشته آخرین وضعیت کرونا در کشور اعلام شد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت با فوت ۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۲۰۳ نفر رسید. کیانوش جهانپور همچنین گفت: تا ظهر روزگذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید- ۱۹ در کشور به ۹۷ هزار و ۴۲۴ نفر رسید. به گزارش «ایرنا» وی افزود: تاکنون ۷۸۴۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۶۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی افزود: بعد از ۵۵ روز، تعداد مرگ و میر و فوت ناشی از این بیماری در کشور در بازه زمانی یک روزه به کمتر از ۵۰ مورد رسیده و امیدواریم این روند نزولی و کاهشی با رعایت مردم و تلاش همکاران ما در نظام سلامت ادامه داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار