کد خبر: ۸۴۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹ 04 May 2020
درب کلیساها و مساجد 
در آلمـان و ایـران
 بازگشایی می‌شود
تابناک/روندکاهش مبتلا و فوتی های ناشی از کرونا در ایران کاهشی شده و روز گذشته برای نخستین بار تعداد درگذشتگان کرونا در ایران به 47 نفر رسید که نشان می دهد وضع به سمت بهبود در حال پیشروی است. در همین حال بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، 132 شهر ایران منطقه سفید و کم خطر اعلام شده که در این شهرها نماز جمعه و نماز جماعت با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود. گفتنی است در آلمان به دلیل اینکه بهترین عملکرد را در مقابله با کرونا در بین کشورهای اروپایی داشته است، صدر اعظم این کشور روز گذشته اجازه بازگشایی کلیساها را با رعایت موارد بهداشتی صادر کرد. در این مراکز زدن ماسک اجباری است و آوازهای دسته جمعی در کلیسا ممنوع است. البته در کشورهای دیگر مثل امریکا و اسپانیا و ایتالیا روند فوتی ها نسبت به ماه قبل کاهشی شده و این نوید را می دهد که سایه کرونا در ماه های آینده از سر جهان کم خواهد شد.

ستاره صبح-

حسن روحانی، رییس جمهوری روز گذشته در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا گفت: مساجد ۱۳۲ شهرستان که شرایط منطقه سفید و کم خطر دارند با رعایت پروتکل های بهداشتی بازگشایی می‌شود و از این هفته نماز جمعه‌ در این شهرستان‌ها برگزار می‌شود. 
رییس جمهوری ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مردم در مقابله با کرونا گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد پروتکل‌هایی به مردم اعلام شده است که مورد مراعات قرار بدهند.  در مجموع ۸۳ درصد به طور متوسط در کشور مراعات شده است. در بعضی شهرها ۹۲ درصد مراعات شده است. در تهران به طور متوسط ۸۳ درصد مراعات مردم دال بر همکاری مردم با مسوولین بهداشتی کشور است که نشان دهنده توجه مردم به سلامت جامعه است.


۳۰ میلیون نفر در مرحله دوم 
غربالگری می‌شوند
رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در طرح غربالگری گفته شد در نوبت اول ۷۸ میلیون نفر مورد غربالگری قرار گرفتند. غربالگری مرحله دوم ۳۰ میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفته است که این غربالگری هدفمندتر و دقیق تر از دوره اول است که کار بزرگی است.
رییس جمهوری با بیان اینکه برای کمک به بخش درمان همه صحنه آمدند، افزود: در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی ونیتیلاتور با اوایل ماه اسفند خیلی متفاوت شده است؛ تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ونتیلاتور اضافه شده است که به معنای افزایش تخت‌های مراقبت ویژه  است. به طوری که اکنون حدود ۴۰۰ تخت ویژه اضافه شده است که نشان می‌تواند کادر درمانی و تولید کننده کار بزرگی انجام داده و نیازها را تامین کرده‌اند. 

ضرورت فاصله گذاری در مساجد
روحانی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مساجد و مراکز مذهبی، گفت: وقتی نمازگزار فاصله را مراعات به عمل واجب عمل می‌کند و اینکه در مسجد نماز را به جماعت می‌خواند به عمل مستحب عمل می‌کند؛ در این شرایط جایگاه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از لحاظ طبقه‌بندی از نماز جماعت با آن ثواب‌های مستحبی که بیان و تاکید شده است، بالاتر است. در برخی از کشورها در همین ماه رمضان نماز را با فاصله‌های زیاد و در صفوف منظم و مرتب می‌خوانند و خیلی از آنها ماسک دارند و به نماز ایستاده‌اند که مراعات توصیه پزشکان است و در کنار آن رفتن به مسجد و نماز خواندن که زیبایی بوجود می‌آورد.

بازگشایی صنوف در مناطق قرمز 
روحانی اظهارداشت: وزارت کشور و وزارت بهداشت بازگشایی برخی از صنوف مانند آرایشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مراکز ورزشی در حدی که تجمع در آنجا ایجاد نشود، که پیش از این بازگشایی آنها ممنوع بوده، حتی در مناطق قرمز اعلام خواهند کرد. بازگشایی مراکز را با آرامش و پلکانی پیش می‌بریم اما در عین حال از یاد نباید ببریم که اولا کرونا هنوز وجود دارد و ثانیا ممکن است با یک اوج احتمالی در آن نیز روبه رو شویم. برای بروز احتمالی اوج کرونا از همین امروز باید تدابیری هم برای تامین تجهیزات و امکانات بهداشتی و هم از نظر تامین مواد غذایی و کالای اساسی مورد نیاز مردم اندیشیده شود.

تغییر سیاست پسا کرونا
رییس جمهوری گفت: سیاست پساکرونا مثل سیاست قبل کرونا نیست حتما تغییر می کند. صادرات و واردات دنیا پسا کرونا مثل پیش از کرونا نیست. سرمایه گذاری پساکرونا مثل قبل از کرونا نیست. در دنیایی که ادعا می‌کردند که تنها راه زندگی اتحادیه‌های بزرگ منطقه‌ای و جهانی است به سمت ملی گرایی رفتند به طوری که هر کشوری می گوید من.روحانی افزود: حتی دو کشوری که به ظاهر دوست هستند، در هوا ماسک‌ها را می قاپند. کشوری وقتی نیاز به ماسک و ونتیلاتور و تخت داشت به کشور دیگر نداد. حتی اتحادیه اروپا که کنار هم بودند و هرکس به فکر خود بود. ملی‌گرایی از نو تقویت شد و اتحادیه‌ها تضعیف شدند و سیاست‌های جهانی به طور آشکار زیر سوال قرار گرفت. اگر روزی تحریم آمریکا با زبان نرم محکوم می‌شد امروز با زبان قاطع در دنیا محکوم می‌شود که کاری که در این شرایط انجام می‌دهد، غیرانسانی و غلط است.

بازگشایی مدارس
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: در جلسه امروز یکی از مسایلی که مطرح شد، گشایش آموزش در مدارس در مناطق کم خطر یا سفید بود که پیشنهاد شد از ۲۰ اردیبهشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و بعد امتحانات شروع شود. البته در جلسه صحبت‌هایی شد که من نگران بودم که می‌توانیم آن را به خوبی اجرا کنیم اولا زمان را تاخیر انداختیم که گفتیم به جای ۲۰ اردیبهشت بشود ۲۷ اردیبهشت که بازهم درباره این زمان مطالعه می کنیم.رییس جمهوری افزود: الان شرایط آسانی نیست البته ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که رسته‌های شغلی و کارگرانی که تحت فشار شدید هستند برای آنها فکری کنیم تا مشکلاتشان کمتر شود. البته اقداماتی هم به صورت وام و یا بسته‌های معیشتی انجام دادیم که البته بازهم این اقدامات را ادامه می‌دهیم.رییس جمهوری گفت: در این ایام به خوبی دیدیم که مردم توانستند یکدیگررا یاری کنند و همه استعانت داشتند و هم  به یکدیگر کمک کردند و به امید خدا آن را ادامه می‌دهیم.
اسامی 132 شهرستان وضعیت سفید از نظر کرونا 
به گزارش جماران؛ اسامی 132 شهرستان با وضعیت سفید از نظر کرونا به شرح زیر است:
*استان آذربایجان شرقی: آذرشهر/ اسکو/ بستان آباد/ جلفا/ خداآفرین/ عجب شیر/ ملکان/ هریس/ هوراند 
*استان آذربایجان غربی: پلدشت/ پیرانشهر/ سردشت/ شوط/ ماکو/ نقده 
*استان اردبیل: اصلاندوز/ خلخال/ گرمی/ نیر 
*استان اصفهان: بوئین و میاندشت/ تیران و کرون 
*استان البرز: طالقان 
*استان ایلام: بدره/ دهلران/ ملکشاهی/ هلیلان 
*استان بوشهر: تنگستان/ دشتی/ دیر/ عسلویه/ کنگان 
*استان چهارمحال و بختیاری: خانمیرزا/ کیار 
*استان خراسان جنوبی: زیرکوه/ جغتای/ جوین/ درگز/ کوهسرخ 
*استان خوزستان: آغاجاری/ امیدیه/ اندیکا/ ایذه/ رامهرمز/ گتوند/ مسجد سلیمان/ هفتکل/ هندیجان/ هویزه 
*استان سمنان: میامی 
*استان سیستان و بلوچستان: تفتان/ چابهار/ خاش/ دشتیاری/ دلگان/ زابل/ زهک/ سیب و سوران/ فنوج/ قصرقند/ کنارک/ مهرستان/ میرجاوه/ نیک شهر/ نیمروز/ هامون/ هیرمند 
*استان فارس: آباده/ ارسنجان/ اقلید/ اوز/ بختگان/ بوانات/ بیضا/ پاسارگاد/ خرامه/ خرم بید/ خفر/ خنج/ داراب/ رستم/ زرقان/ زرین دشت/ سپیدان/ سروستان/ فراشبند/ فیروزآباد/ قیر و کارزین/ کوار/ کوهچنار/ لامرد/ ممسنی/ مهر/ نی ریز 
*استان قزوین: آبیک 
*استان کردستان: بانه/ دهگلان 
*استان کرمان: بافت/ رودبار جنوب/ ریگان/ فاریاب/ فهرج/ کهنوج/ کوهبنان / منوجان 
*استان کرمانشاه: قصر شیرین/ گیلانغرب 
*استان کهگیلویه و بویر احمد: باشت/ بهمئی/ چرام/ دنا/ لنده/ مارگون 
*استان گلستان: رامیان/ گمیشان 
*استان گیلان: رضوانشهر/ سیاهکل 
*استان لرستان: چگنی 
*استان مازندران: سوادکوه شمالی/ کلاردشت/ محمودآباد/ میاندورود 
*استان مرکزی: خنداب 
*استان هرمزگان: ابوموسی/ بستک/ بشاگرد/ بندر لنگه/ پارسیان/ جاسک/ خمیر/ سیریک/ کیش/ هرمز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار