کد خبر: ۸۴۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 03 May 2020

کمبود و افزایش کرایه حمل مهمترین علل گرانی میوه در گیلان اعلام شد

تابناک/ رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: فروردین و اردیبهشت هرسال با خلاء میوه های فصلی در بازار به طور معمول افزایش قیمت برای برخی میوه ها همچون سیب و پرتقال وجود دارد.

سید جلال الدین شکریه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فصل تولید میوه هایی همچون سیب و پرتقال،  زمستان است و  آنچه اکنون در بازار عرضه می شود ،میوه های نگهداری شده در سردخانه است

وی ادامه داد: البته صنف و اتحادیه ها قیمت ها را تعیین نمی کنند و اصناف حداکثر تا ۳۵ درصد می توانند روی محصول خریداری شده سود بکشند .

افزایش کرایه حمل  از  مهمترین دلایل افزایش قیمت میوه و تره بار 

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت نیز  افزایش کرایه حمل و نقل را یکی از مهمترین دلایل  افزایش قیمت های  میوه و تره بار عنوان و اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا  به ویژه از زمان عادی شدن تدریجی  وضعیت و افزایش تقاضاها،  قیمت کرایه های حمل و نقل بسیار افزایش یافته است.

ابراهیم حسنی به خبرنگار ایرنا  گفت :  محموله ای که  از طریق یک دستگاه خودروی خاور قبل از کرونا با کرایه ۵۰۰ هزار تومان از تهران به گیلان حمل می شد ، هم اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین باری که توسط یک دستگاه نیسان با  ۲۵۰ هزار تومان از مازندران  به گیلان حمل می شد، هم اکنون به ۷۰۰ هزار تومان و یا محموله ای که توسط  یکدستگاه تریلی ( ۱۰ تُن) از شهر  دزفول  با حداکثر دو میلیون تومان به گیلان حمل می شد، در حال حاضر به  هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: البته عوامل دیگری هم برای افزایش قیمت ها همچون افزایش تقاضا ، صادرات ، پایان فصل ، سیلاب و بارندگی ها در برخی مناطق کشور ، خرید تضمینی دولت نیز بر  افزایش قیمت برخی میوه ها تاثیر گذار بوده است.

حسنی با  بیان اینکه حاشیه سود صنف ها تعیین شده است،  افزود: امسال سیلاب  و نبود پرتقال را در استان های جنوبی داشتیم  که این امر موجب شده تا  این محصول در آن مناطق کشور  از استان های شمالی تولید کننده این محصول تامین شود .

وی با مقایسه قیمت برخی میوه ها نسبت به سال گذشته تصریح کرد:  در حال حاضر نرخ پرتقال و سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است .

به گفته حسنی؛ سال گذشته  در میدان های میوه و تره بار رشت قیمت هر کیلو گرم سیب بین چهار تا پنج هزار تومان بود که امسال این میزان به ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت اظهار کرد: قیمت محصولاتی همچون بادمجان، خیار ، گوجه فرنگی و پیاز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد  نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته  اما قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بدلیل سرمازدگی و کاهش محصول حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار