کد خبر: ۸۴۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 02 May 2020

روز معلم از هیاهوی کرونا تا تلخی‌های شاد

تابناک/روز معلم یکی از نوستالوژی‌ترین روزهایی است که در هر سنی ،تداعی‌کننده جشن های کوچکی است که در پاسداشت مقام معلم  با تمام دارایی‌های زیبای کودکانه برگزار می شود اما با شیوع کرونا ، همین دلخوشی و جشن کوچک معلمان و دانش آموزان هم  در این هیاهو امسال گم شد.

همه ساله و در آستانه روز معلم که همزمان با تاریخ شهادت ابر استاد فلسفه و کلام شهید مرتضی مطهری هست، دانش آموزان در تکاپوی تقدیر از زحمات یک ساله معلم خود هستند؛ هرکسی هرگاه نگاه به خاطرات دوران مدرسه و تحصیل خود بنماید بی شک یکی از معدود روزهای ماندگار دوران طلایی تحصیل را روز معلم و برپایی جشن برای معلم می داند.

با شیوع کرونا، هر چند برای مردم با در خانه نشستن همراه شد اما  مدارس اولین جایی بودند که فعالیت خود را با تمام دشواری های اینترنت از راه دور آغاز کردند  و با تلاشی و سختی کاری دو چندان محتواهای آموزشی را در فضای سایبری بارگذاری کردند و آموزش مجازی دانش آموزان را  ادامه دادند.

لطف و ایثار معلمان را دانش آموزان الیگودرز اینگونه می گویند که ای کاش کرونا فرصی کوتاه می داد تا بتوانیم زحمت مضاعف معلمین زحمت کش خود را در ماه میهمانی خدا با شاخه گلی قدر بدانیم.

معلمان و تلخی های شاد

روز معلم فرصت مناسبی است تا پای صحبت های معلمانی قرار گیریم که بنوعی روایت کنندگان تلخی ها و سختی و ملالت های ناشی از شاد هم هستند بطوریکه برخی از معلمان همین شبکه شاد را بخاطر سختی های آن اعم از اینترنت و ترافیک بالا برای حضور در آن و ضرورت استفاده از گوشی های هوشمند را معضلی برای برخی خانواده هایی با توان مالی محدود می دانند.

برخی از معلمان نیز که در قالب خرید خدمات آموزشی فعالیت می کنند بیشترین سختی کار را متحمل می شوند اما کمترین حقوق را دریافت می کنند.

معلمین حق التدریس طرح استخدام آموزشیاران نهضت سواد آموزی  نیز گلایه مند از اوضاع موجود  هستند؛  آنها که در الیگودرز تعدادشان بالای صد نفر است از مطالبات بحق خود می گویند  علاوه بر این معلمان حق التدریس انتظار دارند به زودی وضعیت آنها تعیین تکلیف شود.

دلتنگی های در پی کرونا از زبان معلمان

 معلم مقطع ابتدایی  شهرستان الیگودرز از سختی کار و دو برابر شدن رنج و سختی های معلم در دوران کرونا می گوید و اینکه این ندیدن ها و این دوری از کلاس و مدرسه و دانش آموزان چقدر بر باعث دلتنگی آنها شده است.

 فاطمه سرلک که در مدارس روستایی الیگودرز تدریس می کند، می افزاید: آنچه بیشتر از کرونا آزار می دهد فقر و تنگدستی اولیا دانش آموزان روستایی در تهیه گوشی اندروید برای اتصال به شبکه شاد است.

وی می گوید: تلخ ترین دوران خدمتم در آموزش و پرورش همین ایام کرونا بود چرا که همواره علاقه مند به حضور در کلاس بودم و ندیدن دانش آموزان در این مدت مرا افسرده خاطر کرده است .

مدیر یکی از مدارس مقطع متوسطه اول نیز با بیان مشکلات و سختی های کادر آموزشی مدارس در دوران بیماری کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا همه ساعات را دنبال کار مدرسه و دانش آموزان بودم .

ولی الله سیاری در گفت و گو با ایرنا افزود:علی رغم تعطیلی مدارس اما تحصیل دانش آموزان که همانند فرزندان خودمان هستند هرگز تعطیل نشدو دبیران با کار بیشتر حتی در روزهای تعطیل نیز تمام وقت در خدمت دانش آموزان بودند.

وی افزود:بهترین لحظات دوران کرونا شنیدن بعضا صدای دانش آموزان از طریق تماس تلفنی یا تماشای عکس آنها در پروفایل آکانت برنامه شبکه شاد بود.

سیاری گفت: بزرگترین آرزوی یک معلم برای دانش آموزان سلامتی و تندرستی است و ما سعی داریم این سلامتی همواره مستدام باشد .

حضور غیاب مجازی دایر است

مدیر یکی از دبیرستانهای بزرگ شهرستان الیگودرز با اشاره به نظم حاکم بر مدارس الیگودرز در دوران کرونا می گوید: در شهرستان الیگودرز نظم همیشگی وجود دارد و تنها نگرانی ما سلامت دانش اموزان است که امیدواریم آن هم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در منزل و محل سکونت برقرار باشد.

حیدر آذرشب افزود:دبیرستان ما از پیشگامان اجرای کلاس در شبکه شاد بود و همچنان هم این روند آموزشی با استفاده از شبکه شاد ، کماکان ادامه دارد .

وصف روز معلم از زبان یک معلم

منصور اکبری از دیگر معلمان خوش ذوق و اهل قلم الیگودرز در خصوص روز معلم می گوید: روز معلم ؛  روز تمام معلمان فداکاری که از آرامش و سلامتی و زندگی راحت گذشتند تا اندیشه و اندیشیدن در این خاک ریشه دوانیده و تنومند شود.

این معلم با اشاره به اینکه معلمان سوختند تا ایران و ایرانیان زنده و جاوید بماند می گوید: روز معلم روز محسن خشخاشی معلم بروجردی که با چاقوی ناجوانمردانه شاگردش در کلاس درس، مظلومانه به شهادت رسید!  یا اینکه روز حمید کنگو زهی معلم سیستانی که فداکارانه زیر آوار ماند تا شاگردانش را از حادثه ای دلخراش نجات دهد!است.

وی می افزاید: روز معلم روز اکبر عابدی که خود سوخت تا دانش آموزانش آسیبی نبینند! روز کاظم صفر زاده که در لرستان جان خود را به سیلاب سپرد تا دانش آموزش زنده بماند! روز حسن امیدزاده که در گیلان برای نجات دانش آموزانش از آتش، زیبایی و جوانیِ چهره اش را هدیه کرد!

این معلم می گوید: روز معلم روز حمیده دانش، معلم مشهدی که غرق شد تا با نجات دانش آموزش، درس ایثار را به دیگر شاگردانش بیاموزد! است؛ روز محمود واعظی نسب، معلم نیشابوری که برای نجات دانش آموزان از سقوط تیر دروازه، جان خود را سپر بلا کرد! است؛ روز امیر صادقی معلم مشکین شهری که برای نجات دانش آموزان از ریزش سقف مدرسه، در زیر آوار ماند.

حجت الله زارع؛ نمونه ای از معلمان فداکار الیگودرز

در شهرستان الیگودرز سالروز شهادت یکی از معلمان سختکوش این شهرستان که نام او حجت الله زارع ، با هفته  نکوداشت مقام معلم ، همزمان است.

رضا ریاحی ، یکی از شاگران آن شهید والا مقام در وصف معلم شهیدش اینچنین میگوید که؛ او یکی از معلمین با صداقت و درستکار ودارای وجدان کاری و کسی که نام والای معلم برازنده شخصیت و منش و انسانیت او بود.

این شاگرد قدر شناس افزود:از مهمترین خصائل اخلاقی ایشان ، اخلاق نیکو که مانند پیامبرش همیشه لبخند بر لب داشت علیرغم بی مهری ها و کم لطفی های فراوانی که دید ولی مانند مولایش علی درعین شایستگی سکوت کرد .

ریاحی ادامه می دهد: این معلم فقید و والامقام از چنان صفای اخلاقی برخوردرا بود که ناسازگارترین دانش آموز چگونه با دیدن خلق و خوی نیک او  سربه راه می شدند.

وی یادآور شد: در مراسم تشییع پیکر مطهر ایشان دانش آموزی را ندیدم که اشک از چشمانش سرازیر نباشد همه داغدار و سوگوار بودند حال و هوای عجیبی داشتن و هیچکس باور نمی کرد که دیگر نمیتوانند اوراببینند.

معلمانی فداکار را در سراسر کشور می توان یافت معلمانی که جان خود را فدا کردند ؛ ،معلمان فداکاری در شهرها وروستا که عاشقانه وبدون چشم داشتی در وضعیت منزلتی و معیشتی نامناسب به امور تعلیم وتربیت فرزندان این آب وخاک می پردازند  و روز معلم ، فرصتی برای یادآوری فداکاری های این قشر دلسوز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار