سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که تا ۶۰ درصد پیشگیری و مقابله از شیوع آفت مگس میوه بدون هزینه امکان‌پذیر است ، نسبت به طغیان این آفت در فصل بهار و تابستان امسال هشدار داد.
کد خبر: ۸۴۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 20 April 2020

آفت مگس میوه مدیترانه‌ای اگر چه آفت نااشنایی برای کشاورزان و باغداران مازندران نیست ، ولی طی ۲ سال گذشته به خاطر افزایش جمعیتش وضعیت طغیانی گرفت و خسارت سنگینی به بخش باغداری استان وارد کرد.

یکی از دلایل طغیانی شدن این آفت ، کم توجهی برخی از باغداران به دستورالعمل های مقابله ای بدون هزینه با آن از یک سو و وجود ویلاها و خانه باغ های فاقد باغبان و متولی از سوی دیگر است و به همین خاطر نیز آسیب پذیری باغداری مازندران هر ساله در برابر این آفت بیشتر می شود.

کارشناسان باغداری جهاد کشاورزی مازندران بر این باورند که اگر باغداران فقط به جمع‌آوری میوه‌های پوسیده زیر درختان و دفن آن اقدام کنند تا ۶۰ درصد مقابله و پیشگیری از شیوع این آفت بدون هزینه محقق می شود ولی چنانچه این روش را همه باغداران خرد و بزرگ انجام ندهند ، خسارت آفت مگس به محصولات بسیار سنگین خواهد بود.

این کارشناسان بر لزوم برداشت سریع و کامل تمامی میوه‌های مرکبات باقی مانده سال قبل ، رعایت بهداشت عمومی باغ شامل جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک تاکید دارند و هشدار می دهند که مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه ، دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

بر اساس بررسی های انجام شده ، درختان هلو ، خرمالو ، انجیر ، سیب زرد ، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند. آسیب پذیری باغداری مازندران در برابر مگس مدیترانه ای زمانی بیشتر قابل درک است که بدانیم این آفت با داشتن چنین دامنه گسترده ای از میزبانان ، می تواند در تمامی فصول سال در باغ ها میهمانی بگیرد.

حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

در همین حال ، رئیس سازمان کشاورزی مازندران به باغداران استان هشدار داده است که برای پیشگیری از افزایش جمعیت و خسارت مگس میوه مدیترانه ای در ماه های آتی توصیه های فنی را در باغ های مرکبات و سیاه ریش رعایت کنند.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران ، عزیزاله شهیدی‌فر با اشاره به اهمیت و حساسیت مبارزه با بیماری های و آفات مرکبات و سیاه ریشه، گفت : با توجه به شیوع انواع بیماری وآفات زمان مناسب برای اقدامات پیشگیری، مقابله و مبارزه شیمیایی اهمیت دارد و کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی نیز آماده همکاری هستند.

وی برداشت سریع میوه های نارنج موجود روی درختان حاشیه باغات، خانه سراها، ویلاسراها، پارک ها و حاشیه خیابان ها در محدوده شهرداری ها، ادارات دولتی، رعایت بهداشت عمومی کف باغ شامل جمع آوری و دفن میوه های ریخته شده در عمق ۵۰ سانتی متری خاک و حذف علف های هرز را ضروری دانست.

شهیدی یفر گفت : نصب تله های جلب کننده به تعداد ۱۵ تا ۲۰ عدد در هکتار در باغات پرتقال والنسیا و باغات مختلط مرکبات و سیاه ریشه با سابقه آلودگی بمنظور شکار انبوه و از بین بردن مگس میوه مدیترانه ای مورد تاکید است.

آفت مگس میوه مدیترانه ای که سابقه حدود چهار دهه‌ای در مازندران دارد، در همه این سال ها با انجام مدیریت پیشگیری و مقابله بموقع، موجب نگرانی جدی باغداران و مسئولان نشده بود، اما در چند سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و گسترش کشت درختان مخلوط در باغات کوچک و بزرگ در حال تبدیل شدن به یک معضل اصلی است و ممکن است در صورت عدم توجه تمامی مشکلات بخش باغداری استان را تحت الشعاع قرار دهد.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول از این باغ‌ها برداشت می شود.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار