یادداشت؛غلامرضا منصوری
از میانه دهه 80 تا کنون یعنی بیش از ده سال است که رهبرمعظم انقلاب اسلامی ، در انتخاب نام و عنوان سال ها ، محوریت را بر اقتصاد قرار داده اند .
کد خبر: ۸۳۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶ 30 March 2020
الزام جهش تولید
 معنای بدیهی این انتخاب ، علیرغم برخی نظرات انحرافی که معتقدند انقلاب اسلامی کاری به رفاه مردم ندارد و صرفا برای آخرت مردم بنا نهاده شده است ، آشکارا اولویت داشتن مساله معیشت و رفاه مردم برای نظام است . می دانیم که اقتصاد از جمله نهادهایی است که بیشترین تاثیر را از روابط خارجی کشورها میپذیرد و از آنجائیکه نظام ما در یک مبارزه تمام عیار با استکبار جهانی است ، هزینه آن را در تحریم ها می پردازد و علی ای حال ، شرایط کشور ما اقلا به لحاظ اقتصادی با ثبات و مانند بقیه کشورهای جهان نیست .

اما در دل این واقعیت ، مساله ای بسیار مهم وجود دارد آن هم اینکه در طول این 41 سال ، برای ما اثبات شده است که چاره ای جز تکیه بر نیروهای درون کشور نداریم و الزاما باید با تکیه بر نیروهای موجود در کشور و یا نهایتا نیروهای مقاومت جهانی کنش های اقتصادی و رفاهی خود را مدیریت کنیم .


به زبان ساده باید با صراحت اعلام کنیم ، دراین دوران با این مختصات، هیچ کدام از نظریات کلاسیک علم اقتصاد یا مدیریت استراتژیک در این مسیر نمی تواند ما را راهبری کند الا تئوری هایی که از درون نظام می جوشد.


بعد از سال 87 که تحریم ها نفت و دلار را نشاننه گرفت ، تدابیر رهبری حول اقتصاد مقاومتی رقم خورد ، البته روند امور نشان داد نطرات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی ، نه تنها یک راهبرد انتخابی بلکه تنها گزینه الزامی مان برای بقا و پیشرفت است که باید مورد توجه قرار می گرفت که البته چندان جدی گرفته نشد و یا اقلا بدنه اجرائی کشور توان اجرایی کردن مفاد آن را نداشت .


امسال اما سال جهش تولید نامگذاری شده است که در تداوم همان مسیر بومی نگری و تکیه بر نیروهای اقتصادی اجتماعی داخل است . بازهم باید تاکید نمود جهش تولید ، یک الزام برای جامعه ایرانی است نه انتخاب .جمع بندی نظام بر این است که ما راهی جز جهش در تولید نداریم ، باید نیازمندی ها خود را تامین کنیم و حتی اضافه آن را صادر کنیم .


به مدد تحریم ها ما سالهاست که از شر تکیه بر نفت خلاص شده ایم ، یاد گرفته ایم برروی پای خود بایستیم و نیازمندی های خود را رفع نمائیم .


با این اوصاف قطعا میتوانیم مسیری برای جهش دادن اوضاع اقتصادی خود نیز پیدا کنیم. البته این گفتمان حاصل نخواهد نشد الا با مشارکت توده های مردمی ، متخصصین بومی اندیش اقتصادی و البته همراهی مدیران اجرائی و تقنینی و قضایی. شرط نخست آن ، گفتمان سازی این شعار است که دستگاه های متولی باید با شدت و جدیت تمام وارد کار شوند و مقدمات لازم برای تحقق فکری آن را فراهم نمایند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار