سرپرست اداره‌کل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه عشایری زمان کوچ بهاره عشایر به تعویق افتاد.
کد خبر: ۸۳۲۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰ 18 March 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، علی بهادری افزود: کوچ بهاره عشایر بدون هماهنگی با منابع طبیعی و آبخیزداری به مراتع مناطق ییلاقی استان تخلف محسوب می‌شود و قبل از زمان تقویم کوچ، خدمات‌رسانی از سوی هیچ دستگاه اجرایی برای عشایر در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: عشایر با آغاز فصل بهار، همه ساله از بخش‌های مختلف استان به مناطق سردسیر و ییلاقی کوچ می‌کنند.
وی بیان کرد: ۱۵هزار و ۵۹۹خانوار عشایری با حدود ۱۰۴هزار نفر جمعیت در ۱۶شهرستان این استان مستقر هستند که حدود ۶۰۰خانوار از آنها به ییلاق‌های خارج از استان در دامنه‌های جنوب سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان شرقی کوچ می‌کنند.

بهادری ادامه داد: ۶هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی شهرستان چالدران و عشایر جنوب استان نیز به مناطق ییلاقی شهرستانهای نقده، پیرانشهر، اشنویه، مهاباد، ییلاقات سلیم خان شهرستان شاهین‌دژ و دامنه‌های سهند آذربایجان شرقی کوچ می‌کنند.

لازم به ذکر است که ۲میلیون و ۶۷۰هزار هکتار اراضی مرتعی در استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰هزار هکتار با ۵۹درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱طایفه مستقل هستند و ۳۳۶روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار